Oltás után ezeket az ételeket mellőzze: felerősíthetik a mellékhatásokat

#koronavírus #covid #étel #oltás
2021.06.10.
Oltás után ezeket az ételeket mellőzze: felerősíthetik a mellékhatásokat

Bizonyos ételek és italok fogyasztása csökkentheti a védőoltásokkal összefüggő esetleges mellékhatások rizikóját, illetve súlyosságát. Érdemes ezekkel készülni a vakcinációra és az azt követő napokra!

A koronavírus védőoltások után az emberek jó része tapasztalhat meg kellemetlen mellékhatásokat, például izom- és ízületi fájdalmakat, lázat, hidegrázást, általános gyengeséget és fáradékonyságot, hányingert vagy fejfájást. Ezek a tünetek általában 1-2 napon belül elmúlnak. Annak ellenére, hogy „jó jelnek” tekinthetjük őket, hiszen azt mutatják, hogy a védőoltás megfelelő válaszreakciót váltott ki, dolgozik az immunrendszerünk, jó néhány szenvedéssel teli órát okozhatnak. Ha azonban odafigyelünk az étrendünkre a védőoltás előtti és utáni napokban, csökkenthetjük a mellékhatások kialakulásának rizikóját vagy éppen az intenzitásukat.

Érdemes tisztában lenni azzal, hogy az étrendünk nincs közvetlen hatással arra, hogy mennyire hatékony a védőoltás! A koronavírus vakcinák klinikai tesztje során olyan embereket vontak be a vizsgálatba, akik nem követtek speciális diétát, vagyis a védőoltás kellően hatékony bármiféle étrendi „felkészülés” nélkül is.

Mit együnk és igyunk oltás előtt és után?

Részesítsük előnyben a friss zöldségeket és gyümölcsöket, a sovány, fehér húsokat, a halat az egészséges zsírokat, olajos magvakat. Kiemelkedően jótékony hatású például a mandula, a dió, az extra szűz olívaolaj, a bogyós gyümölcsök, a lazac, a makréla, a szardínia. Ezek hosszú távon támogatják az immunrendszerünk működését, csökkentik a gyulladásos folyamatokat. A sok feldolgozott, egészségtelen élelmiszer ezzel szemben az immunrendszer gyengüléséhez, a krónikus problémák rizikójának növekedéséhez, a gyulladások fellángolásához vezethet, sőt bizonyos tartósítószerek a védőoltások hatékonyságát is ronthatják.

Az egyik gyakori mellékhatás a hányinger és az émelygés lehet. Érdemes az oltás utáni napokra könnyen emészthető, semleges ételeket betervezni – a túl fűszeres és zsíros fogásoktól, a tejtermékektől inkább tartózkodjunk. Jó választás lehet a banán, a főtt rizs vagy a főtt burgonya. A gyömbértea régóta ismert az emésztésre gyakorolt pozitív hatásairól, évezredek óta alkalmazzák hányinger és más hasi panaszok kezelésére.

A zöldségekben is bővelkedő húsleves gyógyító hatásait kutatásokkal is igazolták: könnyen emészthető, segít pótolni a folyadékot, vitaminokban és ásványi anyagokban gazdag. Ha főtt hússal és tésztával együtt esszük, kifejezetten tápláló. Általában még azoknak is jól esik, akik egyébként nagyon étvágytalanok és gyengék.

Az egészséges, változatos bélflóra közvetlenül és közvetve is hatással van az immunrendszerünkre. Kutatások szerint a bélflóra kiegyensúlyozottsága a védőoltások hatékonyságát is befolyásolhatja. Érdemes már egy-két héttel a védőoltás beadatásának időpontja előtt megkezdeni a bélflóra „erősítését”, és két hétig az oltás után is folytatni azt. Fogyasszunk sok élelmi rostot, és együnk naponta fermentált ételeket, például joghurtot, kefirt vagy savanyú káposztát!

Mire ügyeljünk még?

A koronavírus elleni védőoltás beadatása előtt nincs szükség koplalásra! Jobb, ha nem üres gyomorral, éhesen megyünk a vakcinációra – részben, mert előfordulhat, hogy rövidebb-hosszabb ideig várakoznunk kell, részben mert ha nem ettünk és túlságosan alacsony a vércukorszintünk, könnyebben rosszul leszünk (főleg, ha tartunk a tűtől). Legyen nálunk valami egészséges nassolnivaló, például egy müzliszelet, egy darab gyümölcs, esetleg sajt vagy főtt tojás.

Ez is érdekelheti:

A folyadékfogyasztás kiemelten fontos, akár a védőoltás beadatása előtt vagyunk, akár már túlestünk a procedúrán. A szervezetünk sokkal hatékonyabban működik, ha megfelelően hidratált, és a mellékhatásokkal is könnyebben megbirkózhatunk. Jó választás lehet a tiszta víz mellett a higított gyümölcslé (önmagában fogyasztva irritálhatja a gyomrot és a cukortartalma is nagyon magas), a gyümölcs- vagy zöld tea. A folyadékpótlásnál a lédús gyümölcsökről, zöldségekről vagy a levesekről se feledkezzünk meg!

Forrás: EgészségKalauz