Ezeket látta már?

Így támogathatja gyermekét ADHD vagy tanulási zavar esetén

ADHD tanulási zavar gyerek nehezen tanul

Beszédértési nehézségek, lassú, akadozó olvasás, nehezen kivehető írás – a tanulási zavarok tünetei ezek, és alig van olyan iskolai osztály, ahol ne lenne érintett gyerek.

A nehézségeket időben fel kell ismerni ahhoz, hogy a gyermek szakszerű segítséget kapjon. A Vadaskert Gyermek- és Ifjúságpszichiátriai Kórház és Szakambulancia néhány tanácsának megfogadásával a szülő is segíthet abban, hogy gyermeke sikerélményeket szerezzen az iskolában.

Mi az a tanulási zavar?

Tanulási zavarnak nevezzük, ha egy gyerek a kortársakhoz képest jelentős nehézségeket tapasztal az írás (diszgráfia), olvasás (diszlexia) vagy számolás (diszkalkulia) területén, és ennek hátterében nem igazolható más érzékszervi, neurológiai vagy pszichés probléma. Jól ismert jelenségről van szó, szinte nincs olyan iskolai osztály, ahol ne lenne egy-egy érintett gyermek.

"A tanulási zavar jellegzetes megjelenési formája például a beszédértési nehézség, a betűk, számok, színek és formák elsajátításának nehézsége, vagy az is, ha az olvasás akadozó, lassú, illetve, ha a gyermek írása nehezen olvasható. Figyelmeztető jel, ha a tanulás, olvasás, írás és számolás végzése során a gyermek szorong" – mondta el dr. Tárnok Zsanett, klinikai szakpszichológus, a Vadaskert Alapítvány igazgatója. Hozzátette: a nehézségének felismerése után célszerű konzultálni a pedagógussal, valamint gyermekpszichiáter szakemberrel is.

"Mindez azért fontos, hogy elkülönítsük a tüneteket az ADHD, az intellektuális képességzavar jeleitől. Az erősségekre kell fektetni a hangsúlyt, így érhetnek el sikereket a diákok."

Ezt teheti a szülő, ha tanulási nehézséggel küzd a gyereke

Fontos kiemelni, hogy azok a gyermekek, aki kicsit másképp tanulnak, gondolkoznak, ugyanolyan sikeresek lehetnek az iskolában, mint kortársaik. A szülők is tudnak segíteni tanulási zavar esetén, ehhez a Vadaskert szakembere adott pár tanácsot.

  • Koncentráljunk az erősségekre! Ha a gyermek kiemelkedő akár egy sportágban, művészetben vagy tantárgyban, próbáljuk buzdítani annak gyakorlására.
  • Dicsérjük meg gyakran, ha jól teljesít vagy sikerült egy feladat elvégzése!
  • Fejlesszük a szociális és érzelmi készségeit - éreztessük a gyermekkel, hogy velünk mindent megbeszélhet, hozzánk bizalommal fordulhat.
  • Tervezzük meg a jövőt. A szülők és a tanulási zavarral élő gyermekek sokszor aggódnak a jövő miatt. Ösztönözzük a gyermeket az erősségei és lehetőségei kihasználására az érdeklődésének megfelelően.

A szakember figyelmeztetett: a probléma gyökere nem a gyermekek intellektuális képességeiben, akaraterejében vagy motivációjában keresendő.

„Sokszor már a korai időszakban megmutatkoznak elmaradások, amelyek előrejelezhetik a későbbi tanulási nehézségeket. Sok esetben valóban csak megkésett fejlődésről van szó, de gyakran igazi deficit áll az olvasás, írás, helyesírás vagy számolás terén mutatott gyenge teljesítmény mögött, aminek a felismerése kulcsfontosságú lehet” – emelte ki dr. Tárnok Zsanett. A terápiás lehetőségek számbavételekor a legfontosabb az egyéni fejlesztési terv kialakítása.

Olvasta már?

Kövesse az Egészségkalauz cikkeit a Google Hírek-ben, a Facebook-on, az Instagramon vagy a Twitter-en is!

<KÖVETKEZŐ CIKK>

Hiperaktív gyerek: rossz nevelés vagy valós probléma? Erről tudnia kell!

Mi a Tünetkereső? Ingyenes tünetellenőrző, ami percek alatt segíthet beazonosítani a problémáját!



EGÉSZSÉGKALAUZ DOSSZIÉ mappa

ADHD

Forrás: EgészségKalauz
Google Hírek ikon
Adja hozzá a Híreket a Google hírfolyamához