Ezeket látta már?

Jó hír a szülőknek: eséllyel enyhíthető az ADHD gyümölcsökkel, zöldségekkel

ADHD, figyelemhiány, hiperaktivitás, idegrendszeri betegség, táplálkozás

Több gyümölcs- és zöldség, enyhébb figyelemhiány?

A figyelemhiányos hiperaktivitás-zavar (ADHD) egy idegrendszeri fejlődési rendellenesség, amelynek előfordulási gyakorisága kb. 8-10%. Figyelmetlenséggel és hiperaktivitással/impulzivitással, illetve az érzelmek szabályozásának nehézségével (érzelmi diszregulációval) jelentkezik. Az ADHD kóroki háttere többtényezős; a tünetek súlyossága összefügghet a táplálkozással is. Egy, a Nutritional Neuroscience szaklap 05. 10-i számában megjelent tanulmány a táplálkozás minőségének az ADHD-val való összefüggését vizsgálta gyermekek körében, 90 napon át - írt a témáról Facebook-bejegyzésében Dobson Szabolcs, gyógyszerengedélyeztetési szakértő.

ADHD-s vagy autista kamasz? Ez a különleges képregény segíthet - olvasson tovább!

A vizsgálatban 134, ADHD és az érzelmi diszreguláció tüneteivel élő 6–12 éves gyermek adatait elemezték. A táplálkozás minőségi jellemzőit a Healthy Eating Index-2015 (HEI-2015) alapján határozták meg. Az ADHD és az érzelmi diszreguláció tüneteit a Child and Adolescent Symptom Inventory-5 és Strengths and Difficulties Questionnaire segítségével értékelték.

Az eredmények szerint az összesített gyümölcs- és zöldségfogyasztás fordított arányban volt a HEI pontszámokkal, azaz a figyelemhiány súlyosságával.

Hivatkozás: Lisa M. Robinette, Irene E. Hatsu, Jeanette M. Johnstone, et al. Fruit and vegetable intake is inversely associated with severity of inattention in a pediatric population with ADHD symptoms: the MADDY Study. Nutritional Neuroscience, 2022; 1 DOI: 10.1080/1028415X.2022.2071805

Hiperaktív gyerek: rossz nevelés vagy valós probléma?

A gyerekek akár 3-5 százalékánál előforduló tünetegyüttes felismerése és megértése elengedhetetlen a sikeres kezeléshez. Dr. Herczegfalvi Ágnes neurológus főorvos, a Czeizel Intézet szakértője segítségével összegyűjtöttük a leggyakoribb félreértéseket.

Tévhit: a hiperaktivitás a rossz gyerekek mentegetésére kitalált, nem létező probléma

Az ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder), vagyis a neurológiai-pszichés zavar okozta tünetegyüttes már az 1980-as évek óta hivatalosan is létező diagnózis, a közgondolkodás azonban még manapság is kétkedve tekint az irányító funkciók sérüléséből származó zavarokra. Leggyakoribb tünetei a figyelemzavar, a motoros nyugtalanság, a szertelenség, az impulzivitás, amit sokan fegyelmezetlenségnek, rendetlenségnek tekintenek. Az ADHD kezelése a gyermekpszichiáterek feladata, bár gyakran a gyermekgyógyász, vagy gyermekneurológus találkozik ezzel a problémával. Az utóbbiak feladata, hogy felismerjék, nem rosszaság vagy túlságosan megengedő nevelésről van szó s ha szükséges kivizsgálják, van-e valamilyen neurológiai betegség a háttérben, s ha kizárták azt, a gyerekeket a gyermekpszichiátriai rendelésre irányítsák.

Tévhit: ki fogja nőni

„Sajnos gyakran előfordul, hogy a szülők nem ismerik fel a tüneteket, vagy úgy gondolják, idővel kinövi a gyerkőc, ezért nem is fordulnak szakemberhez a problémákkal. Pedig a gyerek megfelelő terápia nélkül könnyen megkaphatja a rossz, nemtörődöm, lusta bélyegeket, amik további önértékelési zavarokhoz és a közösségekből való kiközösítéséhez vezethetnek” – figyelmeztet Dr. Herczegfalvi Ágnes. „Ha a gyermek 12 éves kora előtt rendszeresen tapasztaljuk a figyelem fenntartásának nehézségét, a feladatok megszervezésével és befejezésével kapcsolatos problémákat, feledékenységet, folytonos babrálást, fészkelődést, türelmetlenséget, sok beszédet, mások félbeszakítását és az állandó nyugtalan mászkálásból származó kisebb-nagyobb baleseteket, érdemes szakemberrel konzultálni.”

Tévhit: csak gyógyszeres kezelés segíthet

A megfelelő, egyénre szabott terápia kiválasztása a szakemberek feladata. Gyógyszeres kezelést csak pszichiáter írhat fel, de csak nagyon indokolt esetben. Azt mindig megelőzi egyéni, vagy csoportos fejlesztés, viselkedésterápia, amihez minden esetben a szülők és a gyerek közvetlen környezetének együttműködése is szükséges. Felnőttkorban célzott tréningekhez és kognitív terápiákhoz is fordulhatunk segítségért.

Íme a pánikbetegség pszichoterápiás kezelése - kattintson tovább!

Tévhit: a hiperaktív gyerekek értelmi képességei elmaradnak társaiktól

A kezeletlen ADHD negatívan befolyásolhatja a gyerekek iskolai előmenetelét, mivel nehézséget okoz számukra a fokozott koncentráció, a szabályok, keretek betartása. Ez az azonban nincs összefüggésben a képességeikkel: gyakran kiemelkedő intelligenciával és kreativitással rendelkeznek, az intézményi keretek között hátrányként fellépő tulajdonságaikból előnyt kovácsolva sikeres művészekké, vállalkozókká, vezetőkké válhatnak.

Forrás: egeszsegkalauz.hu
Google Hírek ikon
Adja hozzá a Híreket a Google hírfolyamához