Izomláz: pihentessük vagy sportoljunk, ha fáj?

#izomláz #mozgás #izomszakadás #sport
2020.07.09.

Bár egy nagyon gyakori jelenségről van szó, ellentétes vélemények keringnek arról, hogy mi a helyes kezelési megoldás: pihentessük, vagy erőltessük, ha fáj?

A kérdésre Dr. Gógl Álmos sportorvos ad választ.

Az izomláz okai

Az izomláz oka nem teljesen tisztázott, de az biztos, hogy nem a felszaporodott tejsav okozza a fájdalmat, bár a legtöbben ezt a magyarázatát ismerik a tüneteknek. A sportorvos elmondása szerint 2 kiváltó okot ismerünk: az egyik a mikrosérülések, apró szakadások okozta fájdalom az izomban, a másik a gyulladás, ami a kalciumszint megnövekedésének tudható be.

Bármilyen típusú is a kiváltó ok, a cél minden helyzetben az izom regenerálódása. „Kiemelten fontos, hogy az adott terület vérkeringését javítsuk, serkentsük, így a speciális sportkrémek, a szauna és a meleg fürdő is segítség lehet. Egyelőre eltérőek az eredmények, még nem bizonyított, de valószínűsíthető, hogy a hideg kamra és a jégfürdő is hatásos lehet” – mondja Dr. Gógl Álmos.

Az izomláz kezelése

Az izomláz elmulasztására az egyik legjobb megoldás a mozgás, de csak azok a gyakorlatok jöhetnek szóba, melyeknél az izom nem nyúlik, hanem összehúzódik. Erőltetni kell a mozgást, de kis intenzitással szabad csak a gyakorlatokat végezni, nagyon óvatosan.

„Az izomláz egy erős jelzése a szervezetnek, ami arra szolgál, hogy megelőzze a további megterheléssel járó fájdalmat. Ha az izmokon mikrosérülések keletkeznek, magasabb a sérülésveszély, és a túlzásba vitt erőltetésnek izomszakadás is lehet a vége.”

Rejtélyes fájdalmak - mikor forduljunk orvoshoz? Kattintson tovább!

A sportorvos szerint a megelőzésre érdemes koncentrálni, az izomláz ugyanis minden esetben a megerőltetés eredménye.

Egy megfelelően, személyre szabottan felépített edzésterv nem megterhelő a szervezetnek, érdemes a sportolóknak ezt komolyan venni: ha erős az izomfájdalom az edzés után, akkor valami nem stimmel.

Forrás: EgészségKalauz