Mindenki ezt nézi most!

Klimax betegkalauz: a legfontosabb tudnivalók a változókorról

Klimax betegkalauz: a legfontosabb tudnivalók a változókorról

Változókor, klimax, menopauza - íme címszavakban, mire számítsunk, hogyan küzdhetjük le a nehézségeket!

Változókor

A 40-es életévek végén kezdődik el a nőknél az a hormonális változás, amelynek során fokozatosan megszűnik a petefészkek nőihormon-termelése, és ennek következtében eleinte rendszertelenné válik, majd idővel végleg megszűnik a menstruáció. Hivatalosan az utolsó menzeszt nevezik menopauzának, ám az angol nyelv hatására a köznyelvben egyre gyakrabban használják ezt a szót is a klimax avagy a változókor szinonimájaként.

Menopausa és klimax

A menopausa görög-latin eredetű szó, (pausa: vég) ami egyrészt az utolsó méhűri vérzésre utal, mely után egy évig - de legalább 6 hónapig - újabb vérzés nem jelentkezik. Átlagosan 48-52 év között várható. A menopausa másrészt utal az utolsó menstruációt követő hosszú időszakra, amely a nemi teljesség korától az öregkorig tart, s melyet színezhetnek a petefészek működés hanyatlására, majd megszűnésére jellemző tünetek. Az átlagos élettartam meghosszabbodása miatt a nők életük 1/3-t élik le női hormon-hiányos állapotban.

A klimax/klimaktérium elnevezés görög eredetű, s jelentése szerint az utolsó menstruációt követő állapotot jelöli: a "változás kora" , "tetőpont, csúcspont" a nő életében, más megfogalmazás szerint az élet "kritikus" kihívása, ill. "egy lépcsőfok a létrán", azaz a nő életének egy új szakasza. Negyven körül,- plusz mínusz három év- a nők nagy része karakteres biológiai, hormonális változáson megy át. Ilyenkor "asszonyosodnak"- szednek magukra öt-nyolc kilót, anélkül, hogy többet ennének, vagy kevesebbet mozognának-, ilyenkor élesednek a szem-száj- dekoltázs körüli ráncok, ilyenkor lesz szárazabb a bőr, alacsonyabb a libidó.

Hőhullám, izzadás

A női szervezetben a csökkenő hormonszint jellegzetes „klimaxos” tüneteket okoz. A legismertebbek ezek közül a hőhullámok, illetve a fokozott izzadás. A hőhullám egyfajta hirtelen hőségroham, amely egy-két percig tart csupán, ám az érintett ez alatt a röpke idő alatt a lábujjától akár a haja tövéig leizzadhat. A hőhullámok, illetve az izzadás mérséklésében a Cimicifuga (magyarul poloskavész) segíthet. Ezt a gyógynövényt már az észak-amerikai indiánok is sikerrel alkalmazták „női bajok” ellen. Válasszunk patikai készítményt, amely lehetőleg magas koncentrációban tartalmazza a Cimicifuga hasznos hatóanyagát!

Alvászavarok

A klimax idején zajló hormonális változás megzavarhatja az alvásritmusunkat, ezért rendszeressé válhat az alvászavar, a kialvatlanság. A problémát éjszakai hőhullámok is tetézhetik, amelyek után még nehezebb lehet újra álomba szenderülni. Jegyezzük meg: az orbáncfű, a macskagyökér, a citromfű vagy a levendula jó hatással van az alvásra.

Hangulatingadozások

A hormonális változás a lelket is megviseli. Nem véletlen, ha a változókor sokak számára egyet jelent a sírósság, ingerlékenység, a „klimaxos” hisztik időszakával. A szélsőséges érzelmi ingadozás ellen ugyancsak az orbáncfű lehet segítségünkre: a „lélek napsugarának” is nevezett hasznos gyógynövény ugyanis természetes antidepresszáns. A benne lévő hatóanyagok támogatják az agy neuronjainak egészséges működését, amitől nyugodtabbak, kiegyensúlyozottabbak lehetünk.

Hüvelyszárazság

Elsősorban az ösztrogén hormon hiányának következtében alakul ki, jellemzően a változókorban a hüvelyszárazság. Ezt a tünetet nem szabad elhanyagolni, mert nemcsak a szexuális életet lehetetlenítheti el, hanem a mindennapokban is kényelmetlen érzést okoz. Ráadásul a kiszáradt hüvelyhám a fertőzésekre is jóval fogékonyabb lesz. Patikában szerezzünk be hüvelyszárazság elleni készítményt, méghozzá lehetőleg olyat, amelyik hormonmentes.

Hízás, túlsúly

A fokozott súlygyarapodás könnyen lehet a változókor leglátványosabb „tünete”, ha nem teszünk ellene semmit! Az évek előrehaladtával az energiaigényünk folyamatosan csökken, a menzesz elmaradása után pedig különösen, hiszen a szervezetünknek nem kell többé hónapról hónapra méhnyálkahártyát építenie. Tanácsos tehát csökkenteni az energiabevitelünket, azaz kevesebb kalóriát fogyasztanunk, mint korábban. Emellett a rendszeres testmozgás ugyancsak fontos!

Csontritkulás

Az ösztrogéntermelődés megszűntével a csontritkulás kockázata is növekszik. Helyezzünk hangsúlyt a kiegyensúlyozott, egészséges, ugyanakkor kalciumban gazdag étrendre, valamint iktassunk be minél több mozgást a mindennapjainkba. A súlyzós edzések különösen ajánlottak a csontritkulás megelőzésére.

Korai klimax

Korai klimaxról akkor beszélünk, amikor a nőnél már 30-35 éves korban megindul a menopauza. Ekkor a nők rendszerint még fittnek és fiatalnak érzik magukat, ezért általában igen rosszul érinti őket a tény, hogy ők is beléptek ebbe a rettegett időszakba. Legtöbbször a sikertelen gyermekáldás és a menstruációs zavarok miatt keresik fel a nőgyógyászt, ám viszonylag fiatalon általában nem is sejtik, hogy korai klimax áll a problémájuk hátterében.

Pedig a menopauza egyik legjellemzőbb jele a vérzési rendellenességek, ugyanis ekkor megváltozik a hormontermelés és a petefészkek elkezdenek kimerülni. Maga a folyamat ugyanaz, mint a normál klimax esetén, ám minden idő előtt történik- vagyis hamarabb csökken a progeszteron, majd az ösztrogén szintje. Ezek miatt eleinte csak elvétve, később egyre többször lesznek anovulációs ciklusok, míg végül egyáltalán nem történik meg a peteérés.

Hormonmentes segítség gyógynövényekkel

Bár a csökkenő hormonszint okozta tünetekre „logikus” válasznak tűnhet a hiányzó hormonok gyógyszeres visszapótlása, mégsem ez az egyetlen lehetőség a változókori panaszok csillapítására. Hormonterápiát csakis szigorú orvosi felügyelet mellett lehet alkalmazni, és sok esetben nem is javasolják az ilyen kezelést, például ha az érintettnél vagy a családjában előfordult már korábban emlődaganat. Az ösztrogént tartalmazó gyógyszerek ugyanis fokozhatják az ilyen megbetegedésre való hajlamot. Ugyanakkor egyre több nő eleve ódzkodik a hormonok szedésétől és szívesebben választana gyengédebb, természetesebb alternatívát a klimaxos tünetei enyhítésére.

Kardió- vagy súlyzós edzés jobb?

Nőknél örök dilemma, hogy súlyzózzanak-e, mert attól tartanak, hogy ettől „férfias” izmaik keletkeznek. Pedig semmi ok az aggodalomra: a hatalmas muszklikért rendkívül keményen kellene edzeni, mellette pedig egyfajta célzottan izomtömeg-növelő táplálkozásra is át kéne állni. Bátran lehet tehát súlyzós edzéseket folytatni, ráadásul ez a fajta izommunka a csontritkulás kockázatát is csökkentheti. Ugyanakkor az izzasztó kardióedzések – ez lehet mindössze tempós gyaloglás a szabadban! – sem hiábavalóak, mivel ezek a legjobb „zsírégetők”, azaz testsúlycsökkentés céljára is ideálisak.

Forrás: Phytotec Hungária