Az antidepresszánsok veszélyei

#gyógyszer #pszichés betegségek #terápia
2011.08.11. Módosítva: 2017.02.02.

Veszélyes antidepresszánsok? A depresszió tüneteinek legyőzésére fluoxetin és paroxetin tartalmú gyógyszereket szedő idősebbek nagyobb eséllyel kapnak súlyos betegségeket, mint azok, akik a régebbi antidepresszánsokat alkalmazzák.

Az SSRI néven közismert, széles körben alkalmazott antidepresszánsok gyakrabban vezetnek halálhoz, szívinfarktushoz, agyvérzéshez és epilepsziához, mint a régebbi, triciklusos gyógyszerek (TCA). A Nottinghami és a Kelet-Angliai Egyetem kutatói szerint a triciklusos készítmények lehetnek a legbiztonságosabbak az idősek számára, részben azért, mert alacsonyabb dózis is hatásos belőlük.

A British Medical Journalban megjelent tanulmány több mint 60 000 ember esetében elemezte a kezelés és a mellékhatások adatait. A 65 év feletti résztvevőket 1996 és 2007 között diagnosztizálták depresszióval.

A gyógyszert nem szedő betegek körében 7 százalékos lett a halálozási arány, ami 8,1-re emelkedett a TCA-s csoportban, az SSRI-t szedők körében pedig 10,6. Az egyéb antidepresszánsok, mint például a venlafaxin és a mirtazapin, 11,4 százalékra növelték a halálozás kockázatát. Az agyvérzés és törések kockázata észrevehetően megnőtt a szelektív szerotonin újrafelvétel-gátló (SSRI) hatóanyagok esetén. Az ilyen gyógyszereket szedők estek el a leggyakrabban, különösen a kezelés megkezdésétől számított 28 napon belül.

2011-ben több, mint 41 millió receptet írtak antidepresszánsokból, melyből csaknem 23 millió volt fluoxetin és paroxetin tartalmú. Ez 43 százalékos emelkedést jelent az elmúlt négy évben. A kutatók arra figyelmeztetnek, hogy a kockázatokat és előnyöket mindenképpen értékelni kellene idős betegek esetében.

Dr Carol Coupland a Nottinghami Egyetemről elmondta: "A tanulmányunk összefüggéseket mutat ugyan, de ezek nem feltétlenül közvetlen ok-okozati jellegűek, így nem szükséges az idősebb betegek kezelésének felfüggesztése, ha a gyógyszert hatásosnak találják. Az orvos és a beteg legyen tisztában azzal, hogy a mellékhatások leggyakrabban a kezelés első heteiben jelentkeznek, így ebben az időszakban körültekintő megfigyelésre van szükségük."

Forrás: Medipress