Hirdetés

Lehet tetováltatni, ha véralvadásgátlót szedünk?

#trombózis #tetoválás #véralvadásgátló #vérzékenység
2019.09.11.

A bőrt díszítő tetoválások már nem számítanak ritkaságnak, egyre több ember készíttet magának különböző mintákat, feliratokat. Azonban fontos tudni, hogy a művelet enyhe vérzéssel jár, ezért felvetődhet a kérdés, hogy mi van akkor, ha az illető véralvadásgátlót szed.

Hirdetés

Lehet ilyenkor tetováltatni? A kérdést prof. Blaskó György, a Trombózis- és Hematológiai Központ véralvadási specialistája válaszolja meg.

Hogyan működnek a véralvadásgátlók?

A véralvadásgátlók igen hasznos szerepet töltenek be a trombózis hosszútávú terápiájában, valamint a trombózis-prevencióban. A készítményeknek több típusuk van (kumarin típusúak, heparin/LMWH injekció, NOAC/DOAC szerek), melyek különböző hatásmechanizmussal rendelkeznek, ám közös bennük, hogy a vérzékenység-fokozott véralvadás egyensúlyát némileg a vérzékenység irányába terelik. Ezáltal megakadályozzák - vagy legalább jelentősen csökkentik- a vérrögök kialakulásának esélyét.

Az antikoagulánsok, vagyis a véralvadásgátlók egyik nagy veszélye a súlyosabb vérzés rizikója -amit korrigálni kell más készítménnyel vagy dózissal- , ám kicsit fokozottabb vérzést sokan tapasztalhatnak (pl. több ideig vérzik egy vágott seb).

Tetováltatni szeretnék! Lehet?

„Sajnos azt nem tudjuk, hogy a tetoválószerek pontosan mit tartalmaznak, milyen összetevőkből állnak. Ez egy teljesen ismeretlen terület, vizsgálatok nem voltak. Lehet, hogy ezeknek van olyan összetevője, aminek esetleg komoly kölcsönhatása van a véralvadásgátlókkal! Ezért inkább ne tetováltasson az illető”- javasolja a szakember.

Vérzékenység, az egyik legfájdalmasabb betegség!

„Ráadásul az sem mindegy, milyen súlyos volt a trombózis, mikor történt, milyen a beteg  aktuális állapota (pl. van-e PTS vagy egyéb betegsége). Fontos lenne előtte ellenőriztetni az INR szintet is, hiszen ebből meg lehet állapítani, fennáll-e túlzottan vérzékeny állapot a terápia hatására. Hiszen, ha igen, az nem csak a tetoválás ellenjavallata lesz, hanem – mivel súlyos szövődményeket okozhat- más dózist, esetleg más készítmény adását követeli meg”- mondja prof. Blaskó György, a Trombózis-és Hematológiai Központ véralvadási specialistája.

Érdemes azt is tudni, hogy a fokozottabb vérzés miatt a tetovált seb nehezebben gyógyulna, valamint fokozottabb fertőzésveszélynek lenne kitéve, és ezek komoly hatással lehetnek a végeredményre.

Nem mellékes az sem, hogy a vérzés miatt a tetováló művész kénytelen sokkal többet törölni, aminek következménye az, hogy maga a tetoválás elkészítése sokkal több időt fog igénybe venni, ami igencsak megdrágítja a minta elkészítésének költségét. Összességében tehát,  lehetőleg ne csináltasson magának tetoválást az, aki véralvadásgátlót szed!

Forrás: Trombózis-és Hematológiai Központ

Forrás: EgészségKalauz
Hirdetés