Az egészséges, stresszmentes család titka, van ilyen?

#gyermeknevelés #pszichológia #Stressz
2013.06.28. Módosítva: 2015.11.04.

A hétköznapi frusztráló apróságok (pl. a földre dobott piszkos zoknik) mellett a család és munka okozta stressz és a gazdasági válság közepette nem csoda, ha kevés öröm jut számunkra. Ez persze nem kötelezően működik így, adunk néhány tanácsot, hogyan lehet erős és egészséges családot felépíteni.

1. Dobjuk fel a családi étkezéseket!

A közös étkezések javíthatják a gyerekek teljesítő-képességeit, lányoknál csökkenthetik az evészavarokat és a depresszió esélyei is csökken mindkét nem esetén. Ez nem jelenti viszont, hogy a közös étkezéseket túl komolynak, "hivatalos" eseményeknek kellene felfogni.

Egyszerű, szórakoztató, meghitt eseményként emlékeznek majd rá később gyermekeink. Nem kötelező éppen a közös ebéd, lehet ez akár egy szombat reggeli rajzfilm melletti közös reggelizés, ami pozitív hatású a családra.

2. Maradjunk együtt otthon

Mondjuk nemet a folytonosan csengő telefonnak, különösen szabadságunk alatt, a munkaszüneti napokon. Otthon maradni, egész estén át könyvet olvasni vagy filmet nézni a családdal sokkal jelentőségteljesebb lehet, mint azt gondolnánk. " A hangos felolvasás kiváló módszer, hogy családi beszélgetést stimuláljunk,"- említi egy amerikai írónő.

3. Legyen "jó fej" a szülő

Az egyik legokosabb lépés, ha nyitottak vagyunk gyerekünk és barátai felé is. "Ahogy nő a gyerek, egyre inkább barátkozik hozzá hasonló és érdeklődési körű emberekkel" - mondja az írónő. "Nagyon sok dolgot megtudhatunk gyerekünkről - a barátai alapján."

4. Húzzunk határokat

Ha a családban, érthetően és megfelelő szigorúsággal rögzítik az elvárásokat, ott általában jobban érzi magát mindenki. " A gyerekek gyakran panaszkodnak, hogy nagyobb szabadságot akarnak, de igazából ez az ötlet még őket is megrémíti..."- említi az írónő. Bizonyosodjunk meg róla, hogy a gyermek ismeri, érti és elfogadja a családi játékszabályokat.

5. Legyenek közös kalandjaink

A nyár beköszöntével tradicionálisan eljön az ideje, hogy közös programokat szervezzünk. Egy új környezet felfedezése megnöveli a dopamin mennyiségét (kellemes érzést okozó anyag) az agyban, ezáltal no és persze a szép közös élmények által is közelebb kerülhetnek egymáshoz a családtagok.

6. Családi história

A családfa részletes bemutatása a gyermeket olyan érzésekkel tölti el, mintha valami hatalmas dolognak a részese lehetne. Ha gyerekeinknek már nincs lehetőségük a nagyszüleikkel találkozni, beszélgetni, mutassunk nekik régi fényképalbumokat, meséljünk az emlékekről és régi történetekről.

7. Nem a pénz a fontos

A párok leggyakrabban az anyagiak, a pénzügyek miatt veszekszenek. Néhány apró tipp segítségével ez is kikerülhető:

- Ne legyenek pénzügyi titkaink egymás előtt. Legyen tartalékunk, amibe gyűjtjük a pénzt (új lakás vétele, adósságtörlesztés stb.). Beszéljük meg a fizetéseket, a mindennapi kiadásokat és módszereket, hogyan lehetne spórolni.

- Legyen pénzügyi tanácsadónk. Ha nem vagyunk elég jók a pénzügyeink kezelésében, keressünk egy megbízható személyt, aki segít nekünk a pénz beosztásában.

8. A boldogság édes madara

Az Egyesült Államokban a házasságok majdnem fele válással végződik. (Hazánkban is hasonlóak az adatok). Egy gyermek születése számos problémát felvet a házasságban. A gyerek megérkezését követően a házasságok 69%-ában a házastársi elégedettség csökken. Ez a fizikai és pénzügyi stresszből is adódhat, de annak is a következménye, hogy a két nem tagjai másképpen élik meg szülői mivoltukat.

9. Felejtsük el a tökéletességet

Nem vagyunk tévedhetetlenek, nem tudunk mindent hibátlanul csinálni. Hanyagoljuk egy kicsit az olyan gyötrő dolgokat, mint a makulátlanul tiszta lakás vagy vacsora szigorúan egy bizonyos időpontban. Fordítsuk energiánkat inkább arra, hogy élvezzük a családtagok közelségét mindennapi életünkben.

http://www.health.com/health/gallery/0,,20396050_1,00.html

Forrás: EgészségKalauz