Mindenki ezt nézi most!

Káposzták dícsérete, most épp a fejes...

2016.11.15. Módosítva: 2016.11.25.
cabbage

Vegyen egy fejes kecskekedvencet! Nemcsak olcsó és egész évben elérhető, de változatos ételeket készíthetünk belőle, egészséges és rendkívül gazdag tápanyagokban. Ez a káposzta.

Igen sokféle változatban fogyaszthatjuk, számos ételkedvenc készül belőle - például a töltött káposzta. Azon felül, hogy finom, nagyon egészséges is! Értékes vitaminokhoz juthatunk hozzá általa, A-, C- és E-vitamin, K- és B1 vitamin van benne. Rostokban és ásványi anyagokban gazdag, magas a kalcium-, a magnézium-, a foszfor-, kálium és a vas tartalma, valamint jelentős Omega-3 zsírsav forrás is.

Káposzták dícsérete, most épp a fejes...

A káposztában csípős ízű mustárolajat találunk, mely lényegében természetes antibiotikum: gyulladáscsökkentő, fájdalomcsillapító és fertőtlenítő. A közkedvelt zöldség zöld levelei sok béta-karotint tartalmaznak, amely antioxidáns, segíti a látást, valamint véd a légúti daganatos megbetegedésekkel szemben.

A káposzta serkenti és erősíti az immunrendszert. A benne levő tiocianát miatt a leve gyomorfekély ellen vethető be, jótékony hatással van a gyomorra és a bélrendszerre, de hatékony ezen felül a tüdő-, a mell- és a petefészek rosszindulatú daganatos betegségeinek megelőzésében. Egyes vélemények szerint még a már kialakult rákos megbetegedést is gyógyítja, bizonyos esetekben.

Külsőleg szintén hasznos a káposzta. A népi gyógyászat évezredeken át reumára és borogatásként is alkalmazta a leveleit, miután megtörték őket egy kicsit. Bőrbetegségeken is segít.

Felszedett feleslegre

Mivel igen kevés kalóriát tartalmaz, a fogyókúrázóknak kifejezetten előnyös és méregtelenítésre is kiváló! Nemcsak főzelékként finom, számos változatos köret készül belőle. Párolva hússal kombinálható egytálételnek, de süteménybe, tésztába is rakható.

Közkedvelt savanyúságként, friss saláta készíthető belőle. A savanyú káposztát megéri fogyasztani, hiszen az erjedése során savtermelő, jótékony baktériumok szaporodnak el, melyek a bélflórára kedvező hatással vannak. Más, káros mikrobák megtelepedését is megakadályozzák. A savanyítás során a káposzta C-vitamin tartalma is megmarad. Az ízesítéséhez ráadásul több olyan fűszert használunk fel, mely önmagában is jó hatással van egészségünkre.

Nem véletlen egyébként, hogy a legegyszerűbb káposztával készült étel - akár a saláta is - rendkívül hasznos az egészségünk védelmében, hiszen fogyasztása során glukózinolát szabadul fel, amely képes a húsok sütésekor keletkező káros, rákkeltő vegyületeket semlegesíteni. Préselt változatát adhatjuk méregtelenítő italokhoz. Fontos tudni, hogy sosem ajánlatos túlfőzni a káposztát, mert elveszíti a vitamintartalmát.

Egyre megy, mert egybemegy!

A fejeskáposzta világoszöld levelei szoros gömbformát alkotnak. Nyersen salátákba reszelve fogyaszthatjuk, párolva szárnyashúsok mellé. Leveleibe töltelékeket csomagolhatunk. A kelkáposzta a vadkáposzta termesztett változata, fodros, durva levelei vannak. Pakolásként a herpeszt, a pattantást, a sebeket, övsömört és a csípéseket is gyógyítja. Leginkább sötétzöld leveleiben találhatók a vitaminok. Főzelékeket készíthetünk belőle, levesekbe vagy rakott egytálételekbe ideális. Szintén salátákba reszelve finom, párolva vadak és vörös húsú szárnyasok mellé ajánlott a lila káposzta – ennek a fajtának különösen magas a B- és C-vitamin tartalma és antioxidáns - jelentősen hozzájárulhat a mellrák kialakulásának megelőzéséhez.

Az immunrendszert erősítésében jár élen a kelbimbó, amely kis gömb alakú. Önálló köretként remek, de levesekhez és főzelékekhez is kiváló. Magas C- és aminosav tartalommal bír a kínai kel, mely főként Kelet-Ázsiában közkedvelt. Hosszúkás és fodrosak a levelei, elsősorban nyersen fogyasztják. Sötétzöld, fodros levelekkel rendelkezik a fodros kel. A K-, C-vitamin, béta-karotin és kalcium tartalma jelentős, fontos a rák megelőzésében, és a tejmentes diéta fontos alapanyaga. Leveleit párolva, köretként fogyasszuk, de levesekhez, főzelékhez és curryhez is ízletes.

Forrás: Napidoktor