Mégis csodaétel a tojás: ezek a jótékony hatásai

#tojás #tojáshéj #kolin #esszenciális vitamin
2021.04.01.

A tojás mindennapjaink része már az ősidők óta, szinte mindig találkozunk vele, fogyasztjuk és felhasználjuk valamilyen formában. De sokan nem ismerjük valójában, hogy mit is rejt a tojáshéj.

Tojás, a vitaminbomba

Már napi egy tojás is tartalmazza azokat az esszenciális vitaminokat, amelyek segítenek, hogy egészségesnek érezzük magunkat. Egy átlagos tyúktojás 50-65 gramm, melynek 10 százaléka héj, 60 százaléka fehérje és 30 százaléka sárgája. A fehérje és a sárgája is teljesen megemészthető, feldolgozása közben pedig nem veszít értékeiből. Tökéletes zsírösszetétele mellett megannyi vitamin és ásványi anyag található meg benne. Az A-vitamin és a B2-vitamin a látásra és a bőrre, az idegrendszerre van jó hatással, a D-vitamin erősíti a csontokat, fogakat, az E-vitamin pedig az izmok és az idegrendszer egészségében játszik fontos szerepet.

Beltartalmi értéke közül kiemelendő a kolin. A kolint 1998-ban sorolta az Orvostudományi Intézet (IOM) az esszenciális tápanyagok közé, mivel nélkülözhetetlen a szervezet normál működéséhez. A kolin széles körű szerepet játszik az emberi anyagcserében, megtalálható a sejtfalban, mint szerkezeti elem és részt vesz a neurotranszmitterek működésében, tehát a sejtek közötti kommunikációban és az ingerületátvitelben.

Hiánya hatással lehet olyan betegségekre, mint például a májbetegség, az atherosclerosis, a neurológiai rendellenességek és a meddőség. Ha a szervezet kolin-készlete nem megfelelő, akkor megemelkedik a homocisztein szintje a plazmában. A homocisztein szintjének emelkedését számos krónikus betegség nagyobb kockázatával hozták összefüggésbe, úgy, mint a szív-érrendszeri betegségek, daganatos megbetegedések, kognitív képességek hanyatlás és csonttörések számának növekedése. Alacsony kolinbevitel esetén a gyulladásos folyamatok is fokozódnak és emelkednek a gyulladásos markerek (pl. a CRP szint).

A kolin sokféle ételben megtalálható, de a tojássárgája tartalmazza a legtöbb kolint, ugyanis 100 gramm tojássárgájában 680 milligramm kolin található. Egy tojássárgája kb. 17-20 gramm, így kolintartalma 115-140 mg, tehát 4 tojás (sárgája) elfogyasztásával biztosítható a napi magasabb kolinbevitel.

Forrás: Agrármarketing Centrum

A tojás segíti az immunműködést, az anyatej után a második legjobb minőségű tápanyagforrás. Kalóriaértéke elenyésző más ételekhez képest, 75 kcal energiatartalommal rendelkezik egy egész tojás. Jelentős fehérjetartalma miatt telítettség érzetet nyújt, így segít a diétában, az egészséges testsúly fenntartásában, cukorbetegek diétájához is ajánlott.

Az idősebb korosztály számára is fontos, hiszen a szív egészségére kiemelten jó hatással van, csökkenti a vérnyomást, az infarktus kialakulásának kockázatát, magas Omega-3 zsírsav tartalma pedig a szívbetegségek ellen véd.

Várandósság alatt a sejtek normál működéséhez kolintartalma segít elkerülni a születési rendellenességek kialakulását, valamint hozzájárul a magzat agyszöveteinek és memóriájának fejlődéséhez.

Forrás: egeszsegkalauz.hu