Hirdetés

Tényleg unalmas a vegetáriánus étrend?

#diéta #életmód
2011.10.19. Módosítva: 2016.02.25.
Hirdetés

Sokan hiszik, hogy a vegetáriánus étrend egyhangú és nem ízletes - pedig megközelítőleg ugyanolyan lehet, mint a normál étkezés!

Hirdetés

Míg korábban annyira nem volt jellemző, manapság egyre több embert érdekel, milyen vegetáriánusnak lenni, különösen, hogy az elhízás igen elterjedt. Vannak vegák, akik valóban nem kívánják a húst, és tartják magukat ahhoz, hogy állatot nem esznek; másoknak az egészségi állapota aggasztó, s betegség miatt fordulnak a vegetáriánus étrend felé.

A tipikus vegetáriánus étrend ugyanis egészséges táplálkozásnak számít, alacsony koleszterinszintet eredményez, telítetlen zsírokat juttat a szervezetbe, csökkenti a cukorbetegség és a szívbetegség kialakulásának kockázatát.

Számos tanulmány bizonyította, hogy a vegákat kevésbé érintik ezek a problémák. Fontos azonban, hogy minden fontos vitaminból és ásványi anyagból megfelelő mennyiséget juttassanak a szervezetükbe, nekik erre külön ügyelniük kell! Nézzük, melyek a legtáplálóbb és legfinomabb vegetáriánus ételek!

Számos vegetáriánus fogyaszt tejtermékeket és tojást, attól, hogy a húst nem eszi meg. Mások tejet igen, tojást viszont nem fogyasztanak, azaz semmit, ami állatból származik, még mézet sem. Bárhogyan is választanak, szervezetüknek akkor is szüksége van valamiből vasra, fehérjére, kalciumra, cinkre és B-12 vitaminra.

Proteinhez, azaz fehérjéhez a hús helyett, bizonyos növényalapú ételekből is juthatnak. Fogyasszanak sok diófélét, és magvakat! Hüvelyes növényekből készült főzelékből, gabonából is beszerezhetik. A bab igen gazdag lysine nevű aminosavban.

Tehát egy fekete babbal és rizzsel készült étel, kiegyensúlyozott fehérje-löketet ad a szervezetnek. Fehérjével szolgálnak a szója termékek is, sőt, hús helyett használhatjuk őket számos receptben! Készítsünk legközelebb tofu kebabot, ha egyébként húsevő barátaink vendégségbe jönnek: rá fognak jönni, milyen finomak!

Miért fontosak a fehérjék?

A fehérjék testünk "építőkövei", húszféle aminosav kombinációjából állnak. Ezek közül egyeseket a szervezetünk képes előállítani, másokat pedig nem, vagy nem megfelelő mennyiségben.

Ez utóbbiakat esszenciális aminosavaknak nevezzük, és külső forrásból, az elfogyasztott táplálékkal vesszük magunkhoz. Az állati eredetű élelmiszerekben (hús, tejtermékek, tojás) az összes ilyen aminosav egyszerre megtalálható, azaz komplett fehérjeforrások.

A legkiválóbb növényi fehérjeforrások a hüvelyesek, illetve olajos magvak viszont csak ezek egy részét tartalmazzák. Azonban ha valamilyen gabonafélét is fogyasztunk melléjük, akkor egymást kiegészítve szintén elsődleges fehérjeforrást eredményeznek.

Sokféleképpen használható, fehérjében gazdag húspótló még a búzahús (szejtán), amely a bio- boltokban por, vagy ízesített, illetve natúr készítmény formájában kapható.

Ehardt Andrea

Ha a tofu hidegen is hagy minket, számos más szójatermék van, amellyel megtömhetjük a hasunkat. Ma már hot dog is készül szójával! Senki sem állítja, hogy kezdetben nem lesz furcsa így az evés, de vegetáriánussá válni nem olyan nehéz, ha kedvenc receptjeinkben a húst egyszerűen szójával helyettesítjük.

Így készülnek a húsmentes, mégis ízletes fogások, például a vega lasagna, melybe a hús helyett spenót és tofu kerül. Ínycsiklandó ételként említhetjük a töltött paprikát is, melyet természetesen vegetáriánus töltelékkel készítünk el.

Paprika, rizs és zöldségek (ajánljuk mindig a szezonálisakat!) kerülnek bele, valamint a hús helyettesítőjeként bab és húsmentes kolbász. Azoknak a vegáknak, akik szeretik a tojást, a zöldséges omlett mennyei étel és fehérjében is gazdag.

Könnyű a megszokott szalonnás-sajtos tojásrántottát felcserélni olyanra, amelybe változatos zöldségek kerülnek: például sárgarépa, gomba, spenót - szép, színes és tápláló étel, ráadásul nagyon finom! A parmezános padlizsán is nagyon jól hangzik, nemde? Ízletes helyettesítője a csirkének, így minden csirkével készülő receptben kicserélhetjük a húst padlizsán szeletekre.

Aki nem fogyasztja a sajtot, annak a szójaalapú sajt ajánlott a valódi parmezán helyett! Mind a tíz ujjunkat megnyalhatjuk a vegetáriánus chili láttán is! Meleg, fűszeres chilis tálat készíthetünk, ha a marhahúst egyszerűen tofuval helyettesítjük. Megfelelő fűszerezéssel még a különbséget sem igazán fogjuk észrevenni, no és ne feledjük a sajtburger vegetáriánus változatát sem!

Az egészséges táplálkozás részévé tehetjük a burgert, ha teljes kiőrlésű zsemlébe portabella gombát teszünk, és ugyanúgy salátával, paradicsommal, sajttal tömjük meg. Ha a hamburgerhez még jobban hasonlító ételt szeretnénk készíteni, próbáljuk ki a vega burgert! Ma már a szupermarketekben is kaphatók, fagyasztott állapotban. Leggyakrabban zöldségekkel, szójával, gabonával készülnek, remek fehérjeforrás is lehet belőle.

Forrás: Napidoktor
Hirdetés

FONTOS AZ EGÉSZSÉGEM

SZERETNÉK HÍREKET, TIPPEKET KAPNI!
CAPTCHA

Twoje dane osobowe służyć będą jedynie umożliwieniu kontaktu z ekspertem. Grupa Onet.pl S.A. nie przetwarza tych danych w żaden inny sposób i niezwłocznie po przesłaniu pytania do eksperta usuwa lub anonimizuje Twoje dane. Przekazanie pytania ekspertowi odbywa się przy zachowaniu zabezpieczeń wymaganych przez ustawę o ochronie danych osobowych. Przypominamy również, iż udzielona porada nie zastąpi bezpośredniej konsultacji z lekarzem lub innym odpowiednim specjalistą, w trakcie której analizowana jest dokumentacja lekarska i przeprowadzane badanie lekarskie.