Gyógynövények - a guarana...

#diéta #gyógynövény #terápia
2011.06.20. Módosítva: 2015.11.04.

A guarana egy dél-amerikai cserje, magját az indiánok évszázadok óta fogyasztják. A kávéhoz hasonló élénkítőszer, hatása azonban elnyújtottabban jelentkezik, hat-nyolc órán át is frissen tart.

Guarana (Paullinia cupana)

Hol él: Venezuela és Brazília Amazonas menti esőerdeiben őshonos.

Küllemi leírás: Kúszó, fás szárú cserje, termése apró piros, fényes bogyó, belsejében találhatóak a növény fekete magjai.

Milyen drog készül belőle: A magok (semen) megpörkölése és összezúzása után nyert pasztaszerű anyag kerül felhasználásra.

Mit tartalmaz: Koffeint (2-3-szor annyit, mint a kávébab!), egyéb xantin alkaloidokat (teofillint, teobromint), guaranint, tanninokat, szaponint, és keményítőt tartalmaz.

Mire alkalmazható? Por és tabletta formájában elérhető. Igen magas koffein tartalma miatt általános élénkítő, növeli a mentális éberséget és a fizikai állóképességet. Stimuláló és étvágycsökkentő hatása miatt fogyasztószerekben is megtalálható. Segíti a zsírok energia formájában történő felhasználását. Migrénes fejfájás esetén és hasmenés elleni szerként is alkalmazható.

Még mire alkalmazható? Dél-Amerikában igen népszerűek a guarana tartalmú energia- és üdítőitalok. Az indiánok potencianövelő hatást is tulajdonítanak neki. Egyes kutatások szerint a memóriára és a hangulatra is előnyösen hat. A guarana összes lehetséges előnye és esetleges káros hatásai még nem teljes egészében feltártak.

Megjegyzés, óvatosság ajánlatos: Mivel a guarana igen nagy mennyiségben tartalmaz koffeint, tilos az erre érzékenyeknek fogyasztani. Továbbá várandós és szoptató nőknek nem bizonyított, hogy a guarana használata biztonságos. Szívbetegség, magas vérnyomás, pajzsmirigy túlműködés, szorongás és álmatlanság esetén az orvost tájékoztatni kell a guarana tartalmú készítmények szedéséről. A koffein túladagolása irritáltságot, émelygést, hányingert, hasmenést, szédülést, és gyakori vizelési ingert okoz. Ezért ügyeljünk az előírt adagok pontos betartására, és vegyük figyelembe a nap során elfogyasztott egyéb koffein tartalmú termékeket is.

(forrás: Rápóti-Romváry: Gyógyító növények, Castleman: Gyógynövény-enciklopédia, drugs.com, /altmedicine.about.com)

Forrás: EgészségKalauz