Ezeket látta már?

Az okostelefonhoz okos szülő is kell – ezt tanácsolja a pszichológus

Színes
2025. október 23. 10:54
digitális eszkoz család gyerek

Ma már a gyerekek élete is a digitális térben zajlik – itt tanulnak, játszanak, barátkoznak. A kérdés nem az, hogyan zárjuk ki az okoseszközöket, hanem miként alakítsuk őket a családi kapcsolatok szövetségeseivé.

Az okoseszközök ma már a családi élet megkerülhetetlen részei, a gyerekek szórakozása, tanulása és kapcsolattartása is többnyire a digitális térben zajlik. A kihívás így nem abban rejlik, hogy teljesen kizárjuk ezeket, hanem abban, hogyan alakítsuk a digitális világot kapcsolatépítő, fejlesztő élménnyé. Koltói Lilla, a Mindwell Pszichológiai Központ pszichológusa szerint a kulcs az együttműködés és a tudatos keretek megteremtése.

Kilépni a képernyő mögül a közös élmények felé

„Sok szülő azt tapasztalja, hogy a gyerek eltűnik a képernyő mögött, és egy idő után csak a játék vagy a videó marad, közös élmény nélkül. Pedig az eszköz lehet kapcsolatépítő is” – hangsúlyozza Koltói Lilla. - „Kutatások igazolják, hogy a közös, kooperatív online játékélmény erősíti a csapatmunkát, az összetartozás érzését és csökkenti a konfliktusok számát. Egy 2018-as vizsgálat például kimutatta, hogy barátok együtt játszva sokkal aktívabban működnek együtt, mint idegenekkel.

A filmnézés is válhat közösségi programmá, ha a család megáll néha beszélgetni a látottakról. „Az olyan filmek, mint például az Agymanók, remek alapot adnak az érzelmekről való beszélgetéshez” – teszi hozzá a Mindwell szakértője.

A pszichológus szerint a gyerekek fejlődéséhez nélkülözhetetlen a közös mozgás és a fizikai tapasztalatok megélése is. Egy családi főzés, társasjáték, kirándulás vagy sport nemcsak finommotorikát és problémamegoldó készségeket fejleszt, hanem az együttműködést is erősíti. A pandémia idején végzett kutatások (pl. az UNICEF 2021-es felmérése) is rámutattak: a közös offline tevékenységek kiemelten fontosak a családi harmónia szempontjából.

Egyensúly az online és offline között

„Nem tiltásról, hanem egyensúlyról van szó” – hangsúlyozza a Mindwell szakértője –„Érdemes közös szabályokat felállítani, például vacsoraidőben mindenki leteszi a telefont, vagy a hétvégi délutánokat közös programoknak szentelik. Fontos, hogy a gyerekekkel is beszélgessünk arról, mi számít képernyőidőnek, és hogyan hat a figyelmükre, energiaszintjükre. Kamaszoknál az is segíthet, ha a képernyőhasználat nem csak passzív fogyasztás: készíthetnek közösen digitális fotóalbumot vagy akár rövidfilmet is.”

AI – fedezzük fel együtt

A mesterséges intelligencia már a mindennapok része: nyelvtanuló appok, házi feladat-segítők, kreatív ötletgenerátorok formájában jelenik meg. A pszichológus szerint az AI előnye, hogy gyorsan elérhető és információt nyújt, de tudatos használatot igényel. „Fontos, hogy a gyerek megértse: az AI nem ember, csak nyelvi modell, és amit mond, nem feltétlenül igaz. A túlzott használat pedig csökkentheti a kritikai gondolkodást és erősítheti a függőséget, ezért a családon belüli közös felfedezés elengedhetetlen” – véli a pszichológus.

A Mindwell szakértője kiemeli: a gyerekek kevésbé válnak kiszolgáltatottá a kockázatoknak, ha a szülők aktívan jelen vannak az online élményekben. Ez a gyakorlatban azt is jelentheti, hogy együtt ülnek le egy AI-alkalmazás elé, közösen kérnek recepteket, vagy mesét generálnak lefekvés előtt. A gyerekek bevonása - például ha ők magyarázzák el, hogyan működik egy program - erősíti a tudatosságot és a kritikai szemléletet.

Ahhoz, hogy a gyerekek ne csak passzív fogyasztói legyenek a digitális világnak, több kulcskészséget kell fejleszteni:

  • Kritikai gondolkodás, hogy felismerjék az álhíreket és a félrevezető információkat.
  • Kreativitás, amely lehetővé teszi, hogy saját tartalmat hozzanak létre.
  • Digitális írástudás, hogy értsék az algoritmusok működését és az adatvédelem alapjait.
  • Önkontroll és érzelmi intelligencia, hogy meg tudják határozni saját határaikat a képernyőhasználatban.

A Mindwell pszichológusa szerint a digitális eszközök nem ellenségei a családnak, ha a szülők és a gyerekek közösen, tudatosan használják őket. A közös élmények, a folyamatos párbeszéd és a szabályok rugalmas alakítása segíthet abban, hogy az online tér a kapcsolatok építését szolgálja, ne pedig azok rovására menjen.

Összegzés

  • Az okoseszközök használata a családi életben elengedhetetlen, és fontos az egyensúly kialakítása köztük az offline tevékenységekkel.
  • Fontos az együttműködés és a tudatos keretek megteremtése a digitális világban, hogy támogassák a kapcsolatépítést és fejlődést.
  • A közös online élmények, mint például a kooperatív játék, segíthetik a csapatmunkát és az összetartozás érzésének erősítését.
  • Az offline tevékenységek, mint a kirándulás vagy főzés, segítenek az együttműködés és kapcsolatok ápolásában.
  • Az AI használatának tudatosítása és közös felfedezése erősíti a kritikai gondolkodás képességét és csökkenti a kiszolgáltatottságot.
Mi az a nomofóbia? Amikor a telefon nélkül nem tudunk élni
Kapcsolódó cikk

Mi az a nomofóbia? Amikor a telefon nélkül nem tudunk élni

Kövesse az Egészségkalauz cikkeit a Google Hírek-ben , a Facebook-on, az Instagramon vagy a X-en, Tiktok-on is!

Forrás: Mindwell
# digitális eszközök # család # képernyőidő # függőség

TÜNETKERESŐ

pulzus ikon

Milyen betegségre utalhatnak a tünetei?

keresés

Keresés, pl. fejfájás

Írja be a keresőmezőbe a tünetet vagy kattintson a testmodellen arra a testrészre, ahol a tüneteket észleli.

emberi test ábra

Mi a tünetkereső?

Ingyenes tünetellenőrző, ami percek alatt segíthet beazonosítani a problémáját!

Adja hozzá a Híreket a Google hírfolyamához
Tünetkereső illusztráció Tünetkereső Orvos válaszol illusztráció Orvos válaszol Gyógyszerkereső illusztráció Gyógyszerkereső Kalkulátorok illusztráció Kalkulátorok

Extra ajánló

Értesüljön legújabb híreinkről hírlevelünkből

Legnépszerűbb

egészségkalauz logo

TÜNETKERESŐ

pulzus ikon

Milyen betegségre utalhatnak a tünetei?

keresés

Keresés, pl. fejfájás

Keresés