Pénzügyi ismeretek az iskolában: sok diák az iskolában szerzi meg az alapokat
Egy magyar kutatás szerint a pénzügyi ismeretek átadásában a család szerepe mellett az iskola is egyre fontosabbá vált és már az iskola a legfőbb forrása a pénzügyi ismereteknek.
A 2025/2026-os tanév kezdetén, szeptember 1-jén a diákok ismét birtokba veszik az iskolapadokat. Azonban nem csak a tankönyvek és füzetek kerülnek előtérbe; a pénzügyi tudatosság kérdése évről évre fontosabbá válik. A 15 éve a pénzügyi edukációval foglalkozó Econventio Egyesület és a Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Karának kutatási eredményei szerint a diákok pénzügyi ismereteinek szintje az elmúlt másfél évtizedben nem mutatott szignifikáns javulást.
Pénzügyi tudatosság a fiatalok körében – kihívások és pozitív tendenciák
Az Econventio Egyesület által összegzett, 15 éve tartó, több mint 144 000 fő részvételével zajlott pénzügyi ismeret kutatássorozat legfontosabb megállapításai a következők:
- Erősödő iskolai szerep, stagnáló összteljesítmény: Pozitívum, hogy a pénzügyi ismeretek átadásában a család szerepe mellett az iskola is egyre fontosabbá vált és már az iskola a legfőbb forrása a pénzügyi ismereteknek. Ugyanakkor a diákok átlagteljesítménye a teszteken 15 éve 43% körül stagnál, ami jelzi a további fejlesztés szükségességét.
- A válaszokból többek között kiderült, hogy a pénzügyekről a legtöbbet a technikusi képzésben részt vevő diákok tudnak (46,5%), megelőzve a gimnazistákat, egyúttal a pénzügyi ismeretforrások között erősödött az iskola szerepe, az otthon látottaké pedig csökkent.
- A fiúk háromszor magasabb arányban támaszkodnak az internetre pénzügyi kérdésekben, mint a lányok. A teszten a legmagasabb eredményt az iskolára támaszkodók érték el, utána következtek az internetről tájékozódók, majd az otthon látottakra hagyatkozók.
- Azonosított hiányterületek: A legnagyobb ismerethiány továbbra is a biztosítások, az általános gazdasági ismeretek és a pénzügyi számítások területén mutatkozik. Ezek a területek célzott beavatkozást igényelnek.
„A kutatási adatok egyértelműen megmutatják, hogy bár az iskola egyre fontosabb terepe a pénzügyi edukációnak, a tudás mélyítésére, különösen a biztosítási kultúra fejlesztésére, új, innovatív fejlesztési eszközökre van szükség” – mondta Dr. Kovács Péter, a Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Karának docense, a felmérés kutatási vezetője.
Az Econventio Egyesület a kutatási eredményekre is reagálva mutatta be a „Közösségi Pénzügyek” programját, amely választ ad a kutatások által feltárt problémákra. A program zászlóshajója a Közösségi Tanuló Balesetbiztosítás, amelynek célja, hogy a diákok és családjaik biztonságérzetének növelése mellett közvetlenül támogassa az oktatási intézményeket is. A modell lényege, hogy a befizetett biztosítási díjak egy részét az egyesület egy elkülönített ösztöndíj-alapon keresztül eljuttatja az iskoláknak. Ebből az alapból az intézmények tehetséges diákokat támogathatnak, szociális juttatásokat nyújthatnak, vagy akár az iskola infrastruktúráját is fejleszthetik. Ezzel a hagyományosan „kényszerű” kiadásnak tekintett biztosítási díj egy valódi közösségi befektetéssé válik.
Összegzés
- A 2025/2026-os tanév szeptember 1-jén indul, amikor a diákok visszatérnek az iskolákba.
- A pénzügyi tudatosság fontossága az iskolások körében egyre nagyobb figyelmet kap.
- Az Econventio Egyesület és a Szegedi Tudományegyetem kutatása rámutatott a pénzügyi ismeretek fejlesztésének szükségességére.
- A 'Közösségi Pénzügyek' program egy új módszert kínál a pénzügyi edukáció erősítésére.
- A program által nyújtott ösztöndíjalap az oktatási intézmények és diákok támogatására szolgál.
Hogyan készüljünk az iskolakezdésre? A pszichológus tanácsai a zökkenőmentes átálláshoz
Kövesse az Egészségkalauz cikkeit a Google Hírek-ben , a Facebook-on, az Instagramon vagy a X-en, Tiktok-on is!