Hogyan készüljünk az iskolakezdésre? A pszichológus tanácsai a zökkenőmentes átálláshoz

Színes
2025. augusztus 26. 08:04

nyári vakáció után a tanévkezdés nemcsak logisztikai kihívás, hanem komoly érzelmi-pszichés átállást is jelent – nemcsak a gyereknek, hanem a szülőknek is.

Ahogy közeledik a szeptember, sok szülő fejében egyre gyakrabban bukkan fel a kérdés: vajon hogyan tudnánk megkönnyíteni gyermekünk számára az iskolakezdést? A A nyári lazaságból visszazökkenni a szabályozottabb hétköznapokba, újra beilleszkedni az iskolai közösségbe vagy akár egy teljesen új környezetbe érkezni – ezek mind olyan változások, amelyekre nem lehet „csak úgy” átkapcsolni egyik napról a másikra.

A fokozatos átállás segíthet

Budavári Eszter, a Mindwell Pszichológiai Központ szakpszichológusa szerint az iskolakezdés időszaka természetes módon hozhat szorongást és bizonytalanságot, de tudatos odafigyeléssel sokat tehetünk azért, hogy ez az átmenet biztonságosabb és kiszámíthatóbb legyen gyermekünk számára.

A gyerekek számára a nyár a szabadságról, rugalmasságról, élményekről szól. Ezt követően a tanév beköszönte egy strukturáltabb, szabályozottabb időszakot hoz, ami sokuk számára hirtelen és megterhelő lehet. Különösen igaz ez akkor, ha új közösségbe kerülnek – például iskolakezdéskor, iskolaváltáskor vagy akár egy új tanév új tanáraival szembesülve.

A szakember szerint ilyenkor fontos, hogy a szülők is reálisan lássák: a nehézségek nem rendellenességek, hanem egy természetes alkalmazkodási folyamat részei. A szorongás, ingerlékenység, alvászavar vagy a teljesítmény iránti túlzott érzékenység gyakori, átmeneti jelek lehetnek. Éppen ezért érdemes már augusztus második felében fokozatosan ráhangolódni az őszi ritmusra.

Nem kell hirtelen teljes fordulatot venni, de segít, ha például a lefekvés és ébredés ideje fokozatosan közeledik a tanévben megszokotthoz, vagy ha beszélgetünk az iskolakezdésről – miközben megőrizzük a nyár lazaságát is.

- javasolja a pszichológus.

Új szerepek, új kihívások

A felkészülés azonban nem csupán a napirend kérdése. Legalább ilyen fontos az is, hogyan viszonyulunk szülőként ehhez az időszakhoz.

A gyerekek rendkívül érzékenyen reagálnak a mi belső állapotainkra. Ha mi magunk is feszültek vagyunk, ha túl sok elvárással közelítünk, az könnyen átragad rájuk is. A legnagyobb ajándék, amit ilyenkor adhatunk nekik, az a jelenlétünk, a türelmünk és az a hit, hogy képesek lesznek megküzdeni a változásokkal.

– hangsúlyozza Budavári Eszter.

Az iskolakezdés gyakran új szerepekkel is jár: az eddigi kisiskolásból felsős lesz, az óvodásból kisiskolás, és minden új szint újfajta kihívásokat hoz. Ezekhez a szerepekhez idő és támogatás kell, nemcsak a gyerekek, hanem a szülők részéről is. Érdemes tehát nem csak az iskolai teljesítményre fókuszálni, hanem az érzelmi oldalra is figyelni. „Amikor a gyerek kérdez, elbizonytalanodik vagy fél, nem kell mindent megoldanunk helyette. Elég, ha ott vagyunk vele, ha meghallgatjuk, ha komolyan vesszük az érzéseit. Az iskolakezdés nem vizsga, ahol tökéletesnek kell lenni – ez egy folyamat, amiben mindannyian tanulunk.”

A szakember szerint a gyerekek számára sokat segíthet az is, ha a tanévkezdést közös élménnyé tesszük. Közösen vásárolni a füzeteket, táskát választani, beszélgetni arról, ki mire kíváncsi, mit vár az új évtől – ezek mind segítenek abban, hogy a gyerekek aktív részesei legyenek az új időszaknak, ne csak elszenvedői.

Az első hetekben pedig különösen fontos a türelem. „A gyerekek fáradtabbak, érzékenyebbek lehetnek, akár visszahúzódóbbak vagy nyugtalanabbak is. Ez nem azt jelenti, hogy valami baj van – hanem azt, hogy alkalmazkodnak. Ebben az időszakban ne a teljesítményt figyeljük, hanem az érzelmi állapotukat. Adjunk nekik időt, és adjunk magunknak is”- javasolja a Mindwell szakértője.

Végső soron tehát az iskolakezdés nemcsak a gyerekek, hanem valamilyen szinten a család egész életének újrarendeződése. Ha ezt a folyamatot elfogadással, odafigyeléssel és nyitottsággal kísérjük, akkor nemcsak zökkenőmentesebb lehet az indulás, hanem egy jó évkezdés megalapozója is.

Összegzés

  • Az iskolakezdés érzelmi-pszichés átállást igényel, amely mind a gyermekeket, mind a szülőket érintheti.
  • Fontos a fokozatos ráhangolódás az ősz ritmusára, például lassan visszaállítani a megszokott napi rutint.
  • A gyerekek érzelmi állapotának megértése, támogatása kulcsfontosságú a sikeres átmenet érdekében.
  • A közös felkészülés, mint például az iskolaszerek megvásárlása, segíthet a gyermekek motivációjában.
  • Az első hetekben különösen lényeges a türelem és az érzelmi támogatás nyújtása.
Óvodából iskolába: hogyan lehet zökkenőmentes az átmenet?
Kapcsolódó cikk

Óvodából iskolába: hogyan lehet zökkenőmentes az átmenet?

Kövesse az Egészségkalauz cikkeit a Google Hírek-ben, a Facebook-on, az Instagramon vagy a X-en,Tiktok-on is!

Forrás: Mindwell Pszichológiai Központ
# iskolakezdés# tanévkezdés# iskola# gyerek

TÜNETKERESŐ

Milyen betegségre utalhatnak a tünetei?

Keresés, pl. fejfájás

Írja be a keresőmezőbe a tünetet vagy kattintson a testmodellen arra a testrészre, ahol a tüneteket észleli.

emberi test ábra

Mi a tünetkereső?

Ingyenes tünetellenőrző, ami percek alatt segíthet beazonosítani a problémáját!

Adja hozzá a Híreket a Google hírfolyamához

Címlapról ajánljuk