Az autizmus, vagy autizmus spektrumzavar (ASD), egy veleszületett, genetikai eredetű idegfejlődési rendellenesség, amely befolyásolja a szociális interakciót, a kommunikációt, és sztereotip viselkedési mintákat eredményez.
Az autizmus fogalmát Dr. Eugen Bleuler, svájci pszichiáter vezette be 1911-ben, akkor még a skizofrénia kísérőjelenségének tartott kontaktus-elhárítást, súlyos beilleszkedési zavart jelölve meg így. Maga az elnevezés a túlzott mértékű önmagába fordulásra utalva, a görög ’autos’, azaz önmaga szóból származik.
Később amerikai, osztrák, sőt magyar gyermekorvosok illetve pszichiáterek is lejegyezték társaiktól elkülönülő, a környezettel kapcsolatot nem tartó, arról figyelmet látszólag nem vevő gyermekek eseteit. Az autisták a gyakran együtt jelentkező értelmi színvonal, illetve egyéb képességek érintettségétől, fogyatékosság meglététől mind súlyos, halmozott állapotúak, mind valamilyen mértékben kompenzált, akár mindössze minimális támogatásra szoruló betegek.
Jelenleg az autizmust nem betegségnek, hanem fejlődési zavarnak tekintjük, mely ugyan különböző mértékben javítható, de meg nem gyógyítható (az angolszász irodalomban: ASD: autisztikus spektrum disorder, autisztikus spektrumzavar).
Az autizmus családi halmozódást is mutató, genetikailag jelentős mértékben meghatározott betegség, becsült adatok alapján kb. 0.4-0.5%-át érintheti a teljes populációnak. Autista gyermeknek a populációs értéket többszörösen meghaladó valószínűséggel születik autista testvére.
Szakirodalmi adatok szerint a szűkebb értelemben vett autizmus a populáció 0.05-0.15%-át, a tágabb értelemben vett pedig 0.25% körül mozog. Egyes kutatók szerint a felismert esetek száma növekszik a mind egyre bővülő pszicho-pedagógiai diagnosztikai módszerek következtében, mások szerint azonban mindettől függetlenül maga a betegség is egyre többeket érint. A fiúk illetve férfiak körében 4-5x gyakrabban észlelhető.
A már említett, igen erős genetikai meghatározottságon kívül, idegrendszeri (agyi) fejlődési és működésbeli rendellenességeket okozó szervi tényezők szerepe merült fel kórokként. Nem tisztázott azonban, a méhen belüli életnek, a szülés körüli körülményeknek, illetve a például a fiatal csecsemőkor ritka idegrendszeri fertőzéseinek milyen szerepe lehet az autizmus kialakításában.
Definíció szerint súlyos fejlődési zavar észlelhető a szocializáció terén: feltűnő az elkülönülés, vagy épp ellenkezőleg, szokatlan és kritikátlan közeledés. Ugyancsak sérült a kommunikáció: vagy teljes egészében hiányzik a válaszkészség, vagy mimikaszegény, gesztusoktól mentes, szokatlan hanghordozású a kommunikáció. Magára hagyva az autista sztereotip, ismétlődő tevékenységeihez ragaszkodik, környezete megváltozását, megváltoztatását nehezen tűri. Egyes esetekben az érzékelés is érintett lehet: több és nagyobb fájdalmat, szélesebb hő tartományt tűrnek el az autisták.
Általánosságban elmondható, hogy az autista kisdedek mutatják a legkomolyabb tüneteket. A később felnövők kb. 5%-a képes önálló életre, harmaduk a korábbiakhoz képest fejleszthető, a többiek azonban életre szóló támaszt, felügyeletet igényelnek. Egyes kutatók szerint a gyermekkori IQ tesztek az autista gyermekeknél elvégezve, azok későbbi állapotának megítélésében támpontot nyújthatnak. Hasonló segítséget jelenthet a beszédfejlődés pontos követése; a látványosabb fejlődés jobb kilátásokat jelenthet.
Bár a jellegzetes tünetek igen sokfélék lehetnek, akár hiányozhatnak, illetve keveredhetnek is, az ún. vezető tünetek segíthetnek a diagnózis felállításában:
A szülők, a bölcsődei-óvodai gondozó személyzet, a gyermekorvos-védőnő szerepe a korai felismerésben megkérdőjelezhetetlen.
Bár az autizmus gyógyíthatatlan elváltozás, a tünetek jelentősen mérsékelhetőek, a képességek javíthatóak. Mindehhez a korai diagnosztikán túl összevont együttműködés kell ez ellátó személyzet - tanulási képesség vizsgáló pszichopedagógus, gyermekpszichiáter, neurológus, gyermekgyógyász, védőnő, gondozók és szülők – részéről.
Bár valóban gyógyíthatatlan állapotról van szó, ismertek olyan autisták élettörténetei, ahol a diploma megszerzése, majd később több-kevesebb sikerrel a beilleszkedés is sikerült. Mindez persze nem lehet mindenkinek cél: a spektrum a súlyos, magáról gondoskodni életszükséglet szintjén sem tudótól a minimális támogatást igénylőig tart; a személyre szabott fejlesztés a minél teljesebb értékű, és a környezet számára is a legkisebb terhet jelentő életszínvonal eléréséhez járulhat hozzá.
Az autizmus spektrumzavarral kapcsolatban érdemes hangsúlyozni, hogy bár kialakulásának pontos oka továbbra sem ismert, a kutatások az utóbbi években óriási lendületet vettek. Ma már sokkal árnyaltabban látjuk mind a genetikai hátteret, mind a környezeti hatások jelentőségét, és azt is, hogy az autizmus nem egy egységes állapot, hanem rendkívül sokféle megjelenési formát ölel fel. Ennek megértése nemcsak a szakemberek, hanem a családok számára is kulcsfontosságú, hiszen a megfelelő fejlesztések és támogatások csak személyre szabottan lehetnek hatékonyak.
A genetikai kutatások egyik fontos eredménye, hogy az autizmus kialakulásában számos génváltozat játszhat szerepet. Ezek közül egyesek a szinapszisok működéséért felelősek – vagyis azért, hogyan kommunikálnak egymással az idegsejtek –, míg mások az agykéreg fejlődését befolyásolják. Noha egyetlen „autizmusgén” nem létezik, a kutatók több száz olyan variánst azonosítottak, amelyek együttes jelenléte növeli a kockázatot. Az úgynevezett de novo génmutációk – vagyis a szülőkben nem jelenlévő, új génváltozások – szintén nagy figyelmet kaptak az utóbbi évtizedben, főként azoknál az eseteknél, ahol a családi halmozódás nem figyelhető meg.
A genetikai tényezők mellett egyre inkább előtérbe kerülnek azok a korai biológiai folyamatok, amelyek az idegrendszer fejlődését befolyásolják. A magzati korban zajló agykérgi érés különösen érzékeny időszak, és bizonyos vizsgálatok szerint a terhesség alatti fertőzések, súlyos gyulladásos állapotok vagy anyagcsere-zavarok befolyásolhatják a fejlődést. Fontos azonban kiemelni, hogy az ilyen hatások önmagukban nem okoznak autizmust, inkább egy meglévő genetikai hajlamra rakódhatnak rá. A tudomány jelenlegi álláspontja szerint téves minden olyan magyarázat, amely egyetlen tényezőre próbálja visszavezetni az autizmust.
Vannak gyermekek, akiknek a kommunikációs fejlettsége jóval meghaladja kortársaikét, mégis nehezen értik a társas helyzeteket, míg mások a beszéd elsajátításában mutatnak jelentős elmaradást. Gyakori az érzékszervi túlérzékenység vagy épp ellenkezőleg, a csökkent érzékelési válaszkészség. Egy hangos zaj, fény vagy váratlan érintés számukra sokkal intenzívebb élményt jelenthet, ami megnehezíti a mindennapi alkalmazkodást. A szülők gyakran számolnak be arról, hogy gyermekük már csecsemőkorban is kevésbé reagált az arcokra vagy a hangokra, illetve nehezen alakított ki tartós szemkontaktust – ezek a jelek később segíthetik a korai felismerést.
Vannak gyermekek, akiknél a tünetek szinte észrevétlenül alakulnak ki, és csak óvodáskor körül válnak feltűnővé. Másoknál a fejlődés kezdetben típusszerű, majd egy ponton megtorpan vagy visszaesést mutat, például a megszerzett szavak elvesztése formájában. Ez az úgynevezett regresszív forma ritkább, de a kutatások intenzíven vizsgálják, milyen biológiai folyamatok állhatnak a hátterében.
A diagnosztika ma már nemcsak a viselkedés megfigyelésére épül, hanem komplex értékelési eszközökre, mint például az ADOS (Autism Diagnostic Observation Schedule) vagy a kommunikációs és szociális készségeket mérő kérdőívek. A legfontosabb azonban továbbra is a szakemberek tapasztalata és a gyermek történetének részletes megismerése. A korai felismerés azért lényeges, mert a fejlesztések hatékonysága annál nagyobb, minél hamarabb megkezdődhetnek.
A terápiás lehetőségek közül kiemelt szerepe van az alkalmazott viselkedéselemzésnek (ABA), a strukturált fejlesztési programoknak (TEACCH), valamint a beszéd- és mozgásterápiáknak. A cél nem a gyermek „átformálása”, hanem olyan készségek fejlesztése, amelyek segítségével nagyobb önállóságot és kiegyensúlyozottabb életminőséget érhet el. A családok számára a pszichoedukáció és a mindennapi helyzetek kezelését támogató tanácsadás is elengedhetetlen. Sok szülő érzi tehernek a mindennapi nehézségeket, és gyakran felmerül a kimerültség vagy a bűntudat érzése is – fontos tudni, hogy ezek teljesen természetes reakciók, és hogy a támogató közösségek, a gyermekvédelmi és oktatási rendszerek bevonása jelentősen csökkentheti a terhelést.
A kutatások szerint az érintettek nagy része nehezen illeszkedik be a munkaerőpiacra, ami nem feltétlenül a képességek hiányából fakad, hanem sokkal inkább a környezet alkalmazkodóképességének korlátából. A megfelelő támogatással – például rugalmas munkaszervezéssel, világos elvárásokkal és a szenzoros környezet átalakításával – sok autista felnőtt kiválóan tud teljesíteni. Az utóbbi években elindult úgynevezett neurodiverzitás-mozgalom éppen azt hangsúlyozza, hogy az idegrendszeri különbségek természetes variációk, nem pedig „hibák”. A szemléletváltás lassan, de biztosan jelenik meg az oktatási és munkahelyi közegben is.
Az autizmushoz társulhatnak egyéb állapotok is, mint például figyelemhiányos hiperaktivitás-zavar (ADHD), szorongás, epilepszia vagy alvászavarok. Ezek felismerése és kezelése különösen fontos, mert jelentős mértékben befolyásolják az életminőséget, és gyakran súlyosbítják az autizmus fő tüneteit is. A gyógyszeres kezelés nem az autizmusra irányul – hiszen ez nem gyógyítható –, hanem az esetleges társuló problémák enyhítésére, például a súlyos szorongás vagy impulzivitás csökkentésére.
Az autista emberek – gyermekek és felnőttek egyaránt – gyakran szembesülnek előítéletekkel vagy félreértésekkel. Sokszor még a jól működő kommunikációval rendelkező érintettek is nehézségeket élnek meg a társas helyzetekben, mert a környezet nem érti meg egyedi működésmódjukat. Az érzékenyítés, az inkluzív oktatás és a nyílt kommunikáció segíthet abban, hogy az autizmus ne bélyeggé, hanem érthető, kezelhető különbséggé váljon.
Bár az autizmus élethosszig tartó állapot, a megfelelő támogatás, a személyre szabott fejlesztés és a családok megerősítése mellett az érintettek sok esetben teljes, értékes életet élhetnek. A fejlődés lassú és hullámzó lehet, de minden apró előrelépés egy újabb lépés egy kiegyensúlyozottabb, önazonosabb élet felé. Az autizmus megértése és elfogadása nemcsak az érintettek, hanem a társadalom egészének érdeke.
A legkorábbi jelek már 12–18 hónapos kor körül megjelenhetnek. Ilyen lehet a szemkontaktus kerülése, a névre nem reagálás, a mutatás hiánya vagy az, ha a gyermek nem igényli a közös játékot és kevésbé figyel a környezetére. Nem minden eltérés jelent autizmust, de a korai gyanú mindig indokolja a szakemberhez fordulást.
Nem, ez egy tudományosan többszörösen cáfolt tévhit. A nagy esetszámú, megbízható kutatások világosan igazolták, hogy az oltásoknak nincs szerepük az autizmus kialakulásában. A feltételezett összefüggést annak idején hibás és visszavont tanulmány tette ismertté, de mára minden szakmai szervezet – köztük a WHO és az Amerikai Gyermekgyógyászati Akadémia – egyértelműen cáfolja.
Igen, az autizmus kialakulásában nagyon erős genetikai tényezők játszanak szerepet. Nem egyetlen gén okozza, hanem több száz génvariáns együttes hatása növeli a kockázatot. Ha egy gyermek autista, a testvérek érintettségének esélye többszöröse az általános populációénak.
Az autizmus nem gyógyítható, de jól fejleszthető. A cél nem az „autizmus megszüntetése”, hanem az érintett kommunikációs, tanulási, önellátási és szociális készségeinek javítása, ezáltal az életminőség növelése. A korai, személyre szabott fejlesztés a leghatékonyabb.
Nem, de a tünetek intenzitása az életkor előrehaladtával változhat. Sok autista gyermek felnőttként jóval önállóbbá válik, bizonyos területeken kiemelkedő teljesítményt is nyújthat. A fejlődés egyéni ritmusú, és élethosszig tartó támogatást igényelhet.
Az alkalmazott viselkedéselemzés (ABA), a TEACCH-módszer, a beszédterápia, a mozgásterápia és a szenzoros integrációs fejlesztés a leggyakrabban alkalmazott formák. A terápiát mindig a gyermek sajátos igényeihez igazítják.
Nagy az egyéni eltérés: vannak gyermekek, akik jól beszélnek, de nehezen értik a társas helyzetek „rejtett szabályait”; mások kevés szót használnak vagy teljesen nonverbálisan kommunikálnak. Gyakori a szó szerinti értelmezés, a sajátos hanghordozás, illetve az echolália (szóismétlés).
Azért, mert az agy ekkor még rendkívül rugalmas, és a fejlesztések hatékonysága sokkal nagyobb. A korai felismerés csökkenti az iskolai és társas beilleszkedés nehézségeit, és elősegíti az önállóság kialakulását.
Gyakori a szorongás, az ADHD, az alvászavarok, az érzékszervi feldolgozási zavarok és az epilepszia. Ezek felismerése és kezelése alapvető, mert nagy mértékben befolyásolják az életminőséget.
Ez rendkívül változó. Van, aki támogatással vagy anélkül dolgozik, kapcsolatokat alakít ki és önálló életet él. Mások folyamatos segítséget igényelnek. A környezet alkalmazkodóképessége – például rugalmas munkaszervezés, egyértelmű szabályok, szenzorbarát környezet – óriási szerepet játszik a sikeres beilleszkedésben.
A neurodiverzitás szemlélete azt hangsúlyozza, hogy az idegrendszeri különbségek – így az autizmus – a természetes emberi változatosság részei, nem pedig „hibák”. Ez a megközelítés erősíti az elfogadást, és segít abban, hogy az autista emberek erősségeit és értékeiket is a helyükön kezeljük.
Ön hallott már a neurodivergencia fogalmáról? Tudja, mit jelent?
A felnőtteknél gyakran évtizedekkel később merül fel az autizmus gyanúja.
Volt már olyan Önnél, hogy egyszerűen besokallt az ingerektől?
Továbbra is kevesebb nőt diagnosztizálnak autizmussal.