Ezeket látta már?

Különös alakú bőrpírral árulja el magát egy betegség!

kiütés, bőrpír, autoimmun betegség, gyulladás, lupus, lupusz

Ha már hetek óta küzd vele, és mellette az alábbi tünetek is tapasztalja, feltétlen menjen orvoshoz.

Autoimmun betegség szerteágazó tünetekkel

A lupusz egy autoimmun betegség, vagyis a szervezet saját sejtjeit támadja meg, emiatt gyulladás alakul ki a bőrben, ízületekben, vérerekben, tüdőben és a vesékben is – mondta el dr. Kádár János immunológus, infektológus, az Immunközpont főorvosa. A betegség tehát nem fertőz, ám krónikus, vagyis állandó kezelést igényel, ami akkor lehet a leghatékonyabb, ha minél korábban, az első tünetek megjelenésekor megkezdődik. Ezt nehezíti, hogy az érintettek sokszor nehezen jutnak el a megfelelő kezelőorvoshoz, hiszen a szerteágazó tünetek miatt nehéz beazonosítani a betegséget.

Mikor gyanakodjunk lupuszra?

Elhúzódó fáradtság, kimerültség, hajhullás, légszomj, mellkasi fájdalom, szorongás, hízás vagy fogyás, az ízületek fájdalma, duzzanata, hőemelkedés vagy láz már figyelmeztető jel lehet, ám ezt magyarázhatjuk a stresszel, mozgásszegény életmóddal, vitaminhiánnyal vagy valamilyen fertőzést sejtünk a háttérben. Az arcon és az orrháton megjelenő pillangó alakú kiütés a lupusz igen jellegzetes bőrtünete, megközelítőleg a betegek 40 százalékánál jelentkezik, így sokan ennek kapcsán fordulnak először orvoshoz.

A betegség szövődményei

A korai diagnózis és az időben megkezdett kezelés segíthet megállítani, vagy lelassítani az állapotromlást, a betegség szövődményeinek kialakulását. A lupusz ugyanis az egész szervezetet érinti, a kialakult gyulladásos állapot miatt a betegek jelentős részénél fordul elő vesekárosodás, érgyulladás, érelmeszesedés, terhesség esetén megnő a vetélés kockázata.

Az UV-sugárzás rontja a tüneteket!

A betegek panaszai nyáron fokozódhatnak, a bőr fényérzékenysége miatt, a napfény hatására erősödhetnek. Az ultraviola sugarak azonban nem csak a bőrtünetekre hatnak kedvezőtlenül. Dr. Kádár János elmondta, hogy a napfény a betegek általános állapotát is ronthatja, a tünetek fellángolását okozhatja: láz, ízületi fájdalom jelentkezhet, a szervezetben zajló gyulladásos folyamatok felerősödhetnek.

A gyógyszerek fényérzékenységet okozhatnak?

A betegség kezelésének célja a gyulladásos folyamatok mérséklése, a szervkárosodások megelőzése. Erre szteroidok és immunmoduláns szerek szolgálhatnak. Tüneti szerként a bőrpanaszok enyhítésére kortikoszteroid tartalmú krémek javasolhatók. Bizonyos készítmények, gyógyszerek fényérzékenységet okozhatnak, így felerősíthetik a meglévő panaszokat. Érdemes ezért erről minden esetben a kezelőorvossal konzultálni. Említsük meg azt is, ha korábban nem tapasztaltuk, de most úgy érezzük, hogy a fény is ront az állapotunkon. Ilyen esetekben akár a gyógyszer cseréje is megoldást jelenthet.

Olvasta már?

Kövesse az Egészségkalauz cikkeit a Google Hírek-ben, a Facebook-on, az Instagramon vagy a Twitter-en is!

<KÖVETKEZŐ CIKK>

Ezek azok az autoimmun betegségek, amikre nincs gyógymód

Mi a Tünetkereső? Ingyenes tünetellenőrző, ami percek alatt segíthet beazonosítani a problémáját!



EGÉSZSÉGKALAUZ DOSSZIÉ mappa

#lupus

Forrás: Immunközpont
Google Hírek ikon
Adja hozzá a Híreket a Google hírfolyamához