A disszociatív zavar egy mentális egészségi állapot, melynek lényege a tudatosság, a memória, az identitás és a környezet érzékelésének megzavarodása vagy disszociációja.
Az emlékezet olyan zavarai, amelyek a valóságtól való menekülés akaratlan, és sokszor egészségtelen útjait választják. A disszociatív zavarban szenvedő egyén „szétkapcsol”, a gondolatok, memória, a környezet, az önazonosság és a cselekedetek akár teljességgel szétválnak egymástól.
A tünetek "színesek" lehetnek: a másodlagos, alternatív személyiségtől kezdve az emlékezetzavarokig. Sok esetben valamely elszenvedett trauma következményei. Erősen stresszes időszakok felerősíthetik a tüneteket, és maga a zavar a hétköznapi tevékenységeket is komoly mértékben érintheti, ronthatja.
A disszociatív zavar kezelésében pszichoterápiás módszer és gyógyszeres kezelés is szerepet kap. Kezelése nem egyszerű, de megfelelő megküzdési stratégiákkal egészséges, termékeny életet lehet élni.
Fő tünete a memória, az emlékezés zavara. Ez nem azonosítható a szokásos feledékenységgel. Bizonyos nevek, események kiesnek a meóriából, főként ha valamilyen traumával voltak kapcsolatosak. Egy ilyen epizód eltarhat percekig, órákig, de akár napokig, vagy ritkábban bár, de hosszabb ideig is.
Olyan, mintha az illetőnek több személyisége lenne. Mindegyiknek "saját neve van", önálló jellemzői, különbség lehet közöttük nemben, hangmagasságban, szokásokban stb. Ezeknél az embereknél memóriazavar is előfordulhat.
Jellemző vonása a "lekapcsoltság" érzése, mintha magunkat kívülről szemlélnénk, gondolatainkat, cselekedeteinket, akár egy filmet. A többi embert csak ködösen, álomszerűen látjuk élni, mozogni. Mintha a világ elvesztené realitását. A tünetek általában rövid ideig tartanak, de hosszú éveken át visszatérhetnek.
A disszociatív zavarok hátterében sokszor valamilyen gyermekkori zavar, trauma áll. Ez lehet testi fájdalom, kínzás, szexuális bántalmazás, érzelmi erőszak, esetleg félelmet keltő, vagy kiszámíthatatlan otthoni körülmények, háborús környezet.
A gyermek sokkal alkalmasabb arra, hogy ezeket a problémákat megpróbálja magától eltávolítani, távol tartani. A traumát esetleg úgy éli meg, mintha az nem vele, hanem egy másik emberrel történt volna meg. Ha egy gyermek megtanul így védekezni a traumák ellen, lehet hogy egész életében ezt fogja alkalmazni.
E zavarok diagnózisára nincsen sem laborteszt, sem képalkotó vizsgálat. Az orvost (pszichiáter) főként a kikérdezés, a betegségtörténet és a tünetek igazítják el. Természetesen ki kell zárni a fizikális betegségeket, pl. fejsérülés, egyes agyi betegségek, mérgezés, alvásmegvonás stb. Ezek is okozhatnak hasonló tüneteket. Ha ezek már kizárhatóak, akkor felmerül a disszociatív zavarok lehetősége.
Mivel a diagnózis meglehetősen hosszadalmas, csak egy példával illusztráljuk.
Több olyan (traumás, stresszes) epizód átélése, ahol az illető fontos személyes adataira, élettörténetére nem emlékszik, nem képes azokat felidézni. A memóriavesztés olyan mértékű, hogy feledékenységgel nem magyarázható.
A memória zavara nem kapcsolatos poszttraumás stresszel, vagy alkohol- ill. droghatással, fejsérüléssel, vagy bármely egyéb idegrendszeri betegséggel kapcsolatos zavarral.
Az emlékezetzavarral járó epizód rendkívüli nehézséget, problémát okoz a személyes kapcsolatokban, munkával összefüggő, vagy egyéb mindennpao tevékenységekben.
A disszociatív zavarok elsődleges kezelési módja a pszichoterápia. Másképpen beszélgető terápiának is nevezhetjük (Tringer: gyógyító beszélgetés) vagy konzultációs terápiának, amelyben az illető a problémáiról beszélget a pszichiáterrel, vagy klinikai pszichológussal.
A terápiás szakember megpróbálja megérteni az állapot mögött rejtőző okokat, és megküzdési stratégiák kiépítésében segít. Beszélgethetnek a (gyermekkorban) átélt traumáról, de csak akkor ha már kiépültek a megküzdési stratégiák, és kellően megbízik az illető a terapeutában.
E zavarok kezelésére nincsen gyógyszer, de antidepresszánsok, szorongásoldók, antipszichotikumok alkalmasak lehetnek egyes tünetek mérséklésében.
A kérdés azért igazán nehéz, mert itt szülő-gyermek kapcsolatról is beszélünk. A bármilyen módon bántalmazott, traumát, stresszt átélt gyermek esetén a szülőnek kell helyesen felismerni a helyzetet és segítséget keresni.
A segítő személy esetén az egyik legfontosabb a bizalom. A segítő lehet egy közeli barát, orvosunk, vagy valaki pl. az egyházközségből, egyéb közösségből. Meg kell keresni a helyi segítő csoportokat, családterapeutákat.
Az orvos is szakszerű támogatást tud ebben nyújtani, akár a közvetlen trauma, stressz átélését követően, gyermekpszichiáterhez, (klinikai) gyermekpszichológushoz küldi a beteget, adott esetben a gyermeket – és a szülőt is.
A disszociatív zavarok megértéséhez fontos tudni, hogy ezek az állapotok nem tudatos döntések eredményei. Az érintett nem „akarja” elfelejteni a múltját vagy elhatárolódni önmagától – sokkal inkább egy mélyen gyökerező védekező reakcióról van szó, amely eredetileg a túlélést szolgálta. A modern pszichológiai és idegtudományi kutatások szerint a disszociáció a szervezet extrém stresszre adott válaszmechanizmusa. Amikor egy gyermek, vagy akár egy felnőtt olyan érzelmi vagy fizikai fájdalmat él át, amely meghaladja a megküzdési kapacitását, az agy mintegy „kikapcsolja” az élmény bizonyos részeit. Így jöhet létre az a sajátos állapot, amikor az ember átmenetileg nem érzi önmagát egységesnek.
A legújabb kutatások azt mutatják, hogy a tartós vagy súlyos trauma konkrét neurobiológiai változásokat indíthat el az agyban. A hipotalamusz–hipofízis–mellékvese (HPA) tengely működésének zavarai, a félelemfeldolgozásért felelős amygdala túlzott aktivációja, illetve a hippokampusz működésének megváltozása mind hozzájárulhatnak a tünetek fennmaradásához. Ez magyarázza, miért kerülhet valaki évtizedekkel a trauma után is olyan állapotba, mintha „kívülről látná” az életét, vagy miért törlődhetnek ki teljes időszakok a személyes emlékezetből.
Érdemes megkülönböztetni a mindennapi, ártalmatlan disszociációt – például amikor hosszú autóút közben úgy érzi, már nem emlékszik az elmúlt pár kilométerre – a betegségként jelentkező formától. A kóros disszociáció tartós, visszatérő, és jelentősen rontja az életminőséget. Az érintett ilyenkor nem csupán „elkalandozik”, hanem teljesen elvesztheti az időérzékét, nehezen éli meg a kapcsolatait, vagy úgy érzi, mintha nem a saját testében lenne.
A disszociatív zavarok gyakran súlyosan befolyásolják a mindennapokat. Sok beteg számol be olyan helyzetekről, amelyeket utólag alig vagy egyáltalán nem tud felidézni. Ez komoly bizonytalanságot, szégyenérzetet, sőt akár félelmet is kelthet. A környezet számára pedig nehéz megérteni, mi zajlik az érintettben, különösen, ha a tünetek nem látványosak, csak finom jelzésekből – például „üres” tekintetből, zavartságból, időnkénti „kiesésekből” – lehet következtetni rájuk.
A személyes kapcsolatok is sérülhetnek. A tünetek bizonytalanságot okozhatnak az intimitásban, érzelmi közelségben, és sok esetben a társ vagy családtag tehetetlennek érzi magát. A kommunikáció kulcsfontosságú: a megfelelő információ és a megértés jelentősen csökkentheti a konfliktusokat. A pszichiáterek gyakran javasolják családtagok bevonását a terápiás folyamat bizonyos részeibe, hogy mindenki jobban megértse a zavar természetét.
A disszociatív zavarokra jellemző, hogy a tünetek intenzitása hullámzik. Stresszes élethelyzetekben, veszteségek, traumára emlékeztető helyzetek idején vagy nagy érzelmi terhek alatt erősödhetnek, míg nyugodtabb időszakokban mérséklődhetnek. Egyeseknél bizonyos ingerek – például hangok, szagok, évfordulók – kifejezetten kiváltó tényezőként működhetnek.
A disszociáció nemcsak pszichés, hanem testi panaszokkal is társulhat. Az érintettek gyakran számolnak be:
A test és a lélek közötti szoros összefüggések miatt ezek a tünetek egyfajta „fizikai lenyomatát” adják a lelki tehernek.
Különösen nehéz felismerni a disszociatív zavarokat gyermekkorban. A gyerekek sokszor nem tudják szavakba önteni, mit élnek át. A pedagógusok és szülők sokszor figyelnek fel először szokatlan viselkedésekre: például ha a gyermek „elréved”, nehezen emlékszik bizonyos eseményekre, hirtelen hangulatingadozások jelennek meg, vagy mintha „más lenne”, mint korábban. A korai felismerés kulcsfontosságú, mert minél hamarabb kap segítséget egy gyermek, annál jobb esélyei vannak a későbbi stabilitásra és egészséges fejlődésre.
A pszichoterápiák közül több bizonyítottan hatékony bizonyos típusú disszociatív zavarok esetén. A traumafeldolgozó terápiák, a stabilizációra épülő módszerek, a kognitív-viselkedésterápiás megközelítések és a sématerápia is eredményes lehet, mindig a beteg állapotához igazítva. A terápiás folyamat gyakran hosszú, de az érintettek többsége idővel megtanulja kezelni a tüneteket, felismerni a kiváltó helyzeteket, és új, egészségesebb megküzdési módokat alakít ki.
Az antidepresszánsok vagy szorongásoldók nem magára a disszociációra hatnak, hanem a kísérő tüneteket – szorongást, depressziót, alvászavart – enyhítik. Ez stabilizálhatja az érzelmi állapotot, és lehetővé teszi, hogy a pszichoterápia eredményesebben működjön.
Az első és legfontosabb terápiás cél a biztonság megteremtése – mind külső, mind belső értelemben. Külső biztonságot jelent például a bántalmazó környezetből való kilépés, a stabil életkörülmények kialakítása. Belső biztonság alatt az érzelmek szabályozásának képességét, a túlzott stressz csökkentését értjük. Ebben nagy szerepük van a relaxációs technikáknak, légzőgyakorlatoknak, mindfulness-alapú módszereknek és a határok kijelölését segítő készségeknek.
Bár a disszociatív zavarok komoly terhet jelentenek, sokan képesek hosszú távon stabil, teljes életet élni megfelelő terápiával és támogató közeggel. A felépülés nem egyik napról a másikra történik, és gyakran visszalépésekkel tarkított, de a fokozatos javulás jellemző. A tudatosság növekedése, az önismeret fejlődése, a biztonságérzet helyreállása és az érzelmek szabályozásának megtanulása mind hozzájárulnak a gyógyuláshoz.
A legtöbb esetben valamilyen korai életkori trauma áll a háttérben – például érzelmi, fizikai vagy szexuális bántalmazás, elhanyagolás, félelemkeltő családi közeg. A gyermek agya ilyenkor védekező mechanizmust alakít ki, amely segít túlélni a helyzetet. Felnőttkorban ez a mechanizmus már problémává válhat, mert nehézzé teszi az egységes identitás és a stabil érzelmi működés fenntartását.
A hétköznapi elrévedés rövid ideig tart, és könnyen visszatér a figyelem. A kóros disszociáció ezzel szemben hosszabb ideig fennállhat, gyakran jár emlékezetkieséssel vagy saját magunktól való eltávolodás érzésével. Ha valaki rendszeresen úgy érzi, „mintha nem ő irányítaná a testét”, vagy bizonyos időszakok teljesen kiesnek az emlékezetéből, érdemes szakemberhez fordulni.
A tünetek önmagukban nem veszélyesek, de a társult állapotok – például depresszió, öngyilkossági gondolatok, szorongás, szerhasználat – komoly kockázatot jelenthetnek. Éppen ezért fontos, hogy az érintettek ne maradjanak egyedül a problémájukkal, és időben segítséget kapjanak.
A gyógyulás többféleképpen értelmezhető. A legtöbben megfelelő terápiával jelentősen javulnak: stabilabbá válnak, jobban képesek szabályozni az érzelmeiket, és ritkábban jelentkeznek a tünetek. Vannak, akiknél a tünetek teljesen el is tűnnek. De még azoknál is, akiknél vissza-visszatérnek, megtanulható a hatékony megküzdés és az önálló, kiegyensúlyozott életvitel.
A „gyógyító beszélgetés” – vagyis a pszichoterápia – a kezelés alapja. A trauma-fókuszú terápiák, a stabilizációs technikák, a kognitív viselkedésterápia, a sématerápia és bizonyos mozgásalapú vagy testorientált módszerek is hatékonyak lehetnek. Sok esetben hosszabb, több évig tartó terápiáról van szó. Gyógyszerek az alapzavar kezelésére nincsenek, de a kísérő tüneteket enyhítik.
Az alternatív személyiségek önmagukban nem „veszélyesek”. A filmek és sorozatok gyakran drámaian mutatják be ezt a kórképet, ám a valóság sokkal összetettebb és kevésbé látványos. Az egyes személyiségek általában valamilyen belső lelki funkciót látnak el – például a fájdalom elviselésében vagy a fenyegető érzések távol tartásában segítenek. A veszély inkább abból fakadhat, ha az érintett elveszíti a időérzékét vagy nem emlékszik bizonyos cselekedetekre, illetve ha társul hozzá depresszió vagy szerhasználat.
A legfontosabb a türelem és a biztonságos, együttérző légkör. Nem szabad sürgetni vagy „kikényszeríteni” az emlékeket, mert ez ronthat a helyzeten. Érdemes támogatni a szakemberhez fordulást, együtt elmenni az első konzultációra, és megtanulni felismerni az érintett kiváltó tényezőit, érzékeny időszakait. A terápiás munka hosszú folyamat lehet, amelyben a család szerepe sokszor nélkülözhetetlen.
Ha a tünetek tartósak, súlyosak, vagy a mindennapi életet akadályozzák. Ki kell zárni a testi okokat (pl. fejsérülés, neurológiai betegségek, toxikus állapotok). Különösen sürgős a segítség, ha depresszió, önsértő gondolatok vagy szerhasználat is megjelenik.
Teljes mértékben nem lehet megelőzni, hiszen a gyermekkorban átélt traumák sokszor rejtve maradnak. Azonban egy stabil, szeretetteljes, biztonságos környezet jelentősen csökkenti a kockázatot. Ha a gyermek nehéz helyzetbe kerül, a korai segítségkérés – gyermekpszichológus vagy családterapeuta bevonása – megelőzheti a tünetek súlyosbodását.
Igen, ez gyakori. A trauma megértéséhez és feldolgozásához éppen azokat az érzéseket és emlékeket kell lassan, óvatos keretek között megközelíteni, amelyeket a szervezet eredetileg elfojtott. Ez érzelmileg megterhelő lehet. Ezért is fontos, hogy trauma-terápiát csak olyan szakember vezessen, aki megfelelő képzettséggel rendelkezik, és a folyamat minden fázisában biztonságot teremt.
Igen. Sok érintett számol be arról, hogy a tudatos légzés, a talajérzet erősítése (grounding), a testérzetek figyelése, a relaxáció és a strukturált napirend jelentősen csökkenti a „kikapcsoltság” érzését. Az olyan technikák, mint például egy tárgy megérintése, hideg víz használata vagy a környezet részleteinek megnevezése, segíthetnek visszatérni a jelen pillanatba egy akut epizód során.
Felhasznált irodalom:
Tegyük rendbe a fogalmakat, hiszen két különböző betegségről van szó.
A disszociatív zavar egy mentális egészségi állapot, melynek lényege a tudatosság, a memória, az identitás és a környezet érzékelésének megzavarodása vagy disszociációja.