Ennyire egyszerű: így növelték az oltási hajlandóságot Kaliforniában

oltási kampány, koronavírus, oltás

SMS-t k üzenetet küldtek ki az embereknek - de nem mindegy, hogy kinek mit és mikor írtak meg.

A 90 ezer amerikai körében végeztek vizsgálat szerint azok, akiket egy nappal azelőtt, hogy jelentkezni lehetett az oltásra, telefonjukon emlékeztettek a lehetőségre, többen kérték a vakcinát - számolt be az Inforstart.

Korábbi kutatások már bizonyították, hogy az emberek hajlamosabbak cselekedni, ha olyan üzenetet kapnak, amelyben az oltást mint sajátjukat tüntetik fel.

A kaliforniaiak részvételével végrehajtott kutatás szerint ha valaki SMS-t kapott arról, hogy másnaptól jogosult a koronavírus elleni oltás felvételére, ezért érdemes lenne időpontot foglalnia, nagyobb eséllyel tette meg ezt, mint ha nem keresték meg szöveges üzenettel – írja a Nature.

Hatásosabbá vált az oltásprogram

A koronavírus elleni oltásra jelentkezések száma 6 százalékponttal, a beadott oltásoké 3,6 százalékponttal volt magasabb annak a csoportnak a körében, amelynek tagjait értesítették, az SMS-t nem kapó csoporttal szemben.

Tünetek oltás után: erre számíthat a következő 48 órában. Olvasson tovább!

Egy második emlékeztető üzenetet is küldtek azoknak, akik egy héten belül nem foglaltak maguknak időpontot – még ennek is volt kimutatható hatása, az időpontfoglalások terén 1,7 százalékpontos, beadott oltások terén pedig 1,1 százalékos.

Aggódnak a koronavírus mutációi miatt

Jóllehet sok országban áll rendelkezésre nagy mennyiségű oltás, az oltásellenesség hatására egyre kevesebben kérik a vakcinákat azok közül, akiket korábban nem immunizáltak. A részben oltottak szervezetében is tovább tud mutálódni a vírus, új variánsokat létrehozva, melyek akár a vakcináknak is ellenállhatnak.

Mindezek hatására indult meg annak kutatása, hogy milyen módszerekkel lehetséges az emberek oltási hajlandóságát növelni. Egy májusban publikált, hatalmas résztvevői létszámmal végzett kutatás eredménye szerint az SMS-értesítések 2,1 százalékponttal növelik az influenzaoltás felvételére való hajlandóságot.

A perszonalizált üzenet volt a nyerő

A kutatók kétféle szöveges üzenetet teszteltek: az első semlegesebb tartalommal íródott, csak annyit tartalmazott, hogy a címzett jogosulttá vált a koronavírus elleni oltás felvételére.

A másik szövegváltozatban már az szerepelt, hogy elérhetővé vált számukra az oltás, és instrukciókat is küldtek azzal kapcsolatosan, hogy kérhetik saját adagjukat.

A személyesebb üzenet ebben a kísérletben is hasznosabbnak bizonyult: a semleges üzenet hatására 3 százalékponttal, míg a személyesére 4,1 százalékponttal ugrott meg az oltási időpontot foglalók aránya. David Ash viselkedéskutató ezzel kapcsolatban azt mondta, még mindig meg tudja lepni, mekkora különbséget jelenthet egy másfajta módon megfogalmazott üzenet.

Forrás: infostart.hu