Hirdetés

Életveszélyes csontritkulás: pótoljuk a kalciumot, életmentő lehet!

#csontritkulás #csonttörés #kalciumhiány #kalcium
2019.06.25.

Az 50-60 év körüli korosztály tagjai, ha csontritkulás miatt csípőtáji törést szenvednek el harmadukra életveszélyes lehet. A megfelelő mennyiségű kalciumbevitel létfontosságú!

Hirdetés

A csontritkulás a kórházaknak is nagy terhet jelent, hiszen a betegek kezelése az egyik legdrágább TB-t igényli. Noha a múltban csökkenő tendencia volt tapasztalható, 2010 óta mégis elkezdett növekedni a törések száma. Ez azt jelenti, hogy 20-30%-al több csontritkulásban szenvedő betegnek tört el valamilyen csontja.

1000 mg a napi ajánlott Kalcium bevitel. Régebben keringett hír a kalcium szívbetegség-okozó hatásáról, de ezt már megcáfolták. 60 éves kor felett 1000-1200 mg a napi ajánlott bevitel, mivel idős korban a felszívódása sokat romlik. Ezen kívül a terhesség időszakában és a tinédzser korban is többet, 1200-1500 mg kalciumot szükséges bevinni naponta.

Hogyan lehetséges, hogy megnőtt a csontritkulásban szenvedők száma?

1. Kevesebb a kezelt beteg

150 ezerről 90 ezerre csökkent a kezelt betegek száma. Körülbelül 20%-a a betegeknek azok, akik tartósan szedik a felírt gyógyszereket, a többiek idő előtt abbahagyják. Elmondható, hogy probléma van a gyógyszerszedési fegyelemmel. Azokat, amiket a csontritkulása írnak fel ráadásul körülbelül kettő évig kell rendszeresen szedni.

2. Nem kapnak megfelelő kezelést

Csak 20%-a a csontritkulásban szenvedő betegeknek kap megfelelő kezelést. Sokuk sajnos nem jelentkezik további vizsgálatokra, mert egyszerűen "nem érdekli a csontritkulás".

A csontritkulás talaján kialakult csonttörésen átesett betegeknél – megfelelő kezelés nélkül – a következő törés kockázata két-háromszorosára nő. A megfelelő kezelés azért is különösen fontos, mert a betegség az esetek jelentős részében megelőzhető vagy késleltethető, illetve ha már kialakult, eredményesen kezelhető.

Főleg időseknél a csípőtáji törésnek végzetes következménye lehet. Forrás: EgészségKalauz

3. A megelőzésre nincs figyelem

Már gyerekkortól kezdve Kalciumban és D-vitaminban gazdag étrendnek megfelelően kell étkezni. Ha ez nem történik meg, a gyermekek nem feltétlenül fogják elérni el a csúcs-csonttömeget, ami vezethet:

  • a védekezőképesség csökkenéshez
  • lassú, egyenletes csontvesztéshez
  • megnövekedett parathormon szinthez, amivel egyúttal a szív-és érrendszeri megbetegedések kockázata is nő

Még fiatal felnőttkorban is tartani kell a kalcium-gazdag étrendet.

Mi a jelenlegi helyzet a csontritkulással?

A Szentkirályi-Kékkúti Ásványvíz Kft. és aMOOT legfrissebb kutatásában azt vizsgálták, hogy mennyi kalciumot visznek be a magyar lakosok. 774 emberrel készítették el a kérdőívet 20 háziorvos segítségével. Hozzávetőlegesen a válaszadók fele kevesebb mint 800 mg Kalciumot visz be naponta, harmaduk pedig még a 600 mg-ot sem éri el.

Érdekesség, hogy a kutatás során azt is vizsgálták, hogy az ásványvíz fogyasztási szokások hogyan változnak, és azt találták, hogy minél idősebb az illető, annál kevesebb ásványvizet fogyaszt, viszont annál nagyobb valószínűséggel szed kalciumos tablettákat. A fiatalabb korosztálynál épp fordítva: preferálják az ásványvíz fogyasztást, viszont pluszban nem szednek általában tablettákat.

A vizsgált sokaság 5%-a fogyasztott túlzó mértékben kalciumot, ami azt jelenti, hogy az ideális 1000 mg helyett átlagosan napi 2000-3000 mg-ot szoktak fogyasztani. Éppen ezért, aki kalciumban gazdag ételeket részesít előnyben a mindennapokban, már nem ajánlott pluszban kalciumos tablettát is szedni.

Főleg időseknél a csípőtáji törésnek végzetes következménye lehet. Forrás: EgészségKalauz

Be kell tartanunk, amit az orvosunk mondd nekünk: a csontritkulás nem játék.Kalciummal a csontritkulás ellen

Kalciumban gazdag ételek között található többek között a mák, füge, tőkehal, spenót, sóska, brinza, sajtok, tej, túró, petrezselyem, szezámmag. Ezek közül a spenótban és a sóskában található kalcium nem szívódik fel jól, mivel oszkaláthoz vannak kötve, ami gátolja a normál felszívódást.

Azoknak, akik nem tudnak tejterméket fogyasztani mindenképpen kellenek olyan élelmiszerek, amik ugyanúgy képesek kiegyenlíteni a kalcium szintet. Ezért megfelelő megoldásul szolgál az ásványvíz, amely sok Kalciumot tartalmaz. A piros Theodora Kékkúti víz fedezi a napi kalcium szükséglet harmadát.

Ismerje meg azt a 9 tényezőt, ami növelheti a csontritkulás esélyét! Kattintson tovább!

Balogh Levente, a Szentkirályi-Kékkúti Ásványvíz Kft. elnöke és Dr. Takács István, a MOOT elnöke alá is írták a fogyasztók védelmét védő együttműködési megállapodást, mely egyik céljául fogadta, hogy együttes erővel küzdenek a magyar lakosság minden tagja megfelelő mennyiségű kalciumhoz tudjon hozzájutni.

Forrás: EgészségKalauz
Hirdetés