Ezeket látta már?

Dió: így hat a szív egészségére

dió, szívbetegség, gyulladás, bélmikrobiom

A kutatók azt vizsgálták, hogyan hat a dió a szív egészségére. Érdekes kutatási eredmények.

A Minnesotai Egyetem új kutatásából kiderül, hogy azok, akik a diót beépítik étrendjükbe, kevésbé híznak el, és kisebb eséllyel alakul ki náluk szívbetegség. A tanulmányt, amelyet részben a Kaliforniai Dió Bizottság finanszírozott, nemrég publikálták a Nutrition, Metabolism & Cardiovascular Diseases című folyóiratban.

Miért érdemes diót enni?

A dió technikailag egy gyümölcs magja. Ahogy a gyümölcs megérik, a külseje kemény héjjá alakul. A belsejében található az ehető mag, vagyis a dió.

Egy napi adag dió 1 uncia, 1/4 csésze az alábbi tápanyagokat tartalmazza:

  • 190 kalória
  • 18 gramm zsír (ebből 13 gramm többszörösen telítetlen zsír)
  • 4 gramm szénhidrát
  • 4 gramm fehérje
  • 2 gramm élelmi rost
  • 1 gramm cukor

Dió: így hat a bélmikrobiomra

Lauren Pelehach Sepe, a New York-i Kellman Wellness Center klinikai táplálkozási szakértője szerint a dió a legegészségesebb csonthéjasok közé tartozik.

"Gazdag egészséges zsírokban, antioxidánsokban, valamint számos alapvető ásványi anyagban" - magyarázta a szakember, majd hozzátette, hogy a dió más csonthéjasokhoz képest legnagyobb mennyiségben tartalmazz omega-3 zsírsavakat.

"Az omega-3 zsírsavak a természetes gyulladáscsökkentők közé tartoznak. Csökkentik a trigliceridszintet és a plakkokat az erek falán, így a szív-és érrendszeri betegségek kockázatát is mérséklik." - tette hozzá a szakértő, aki egy 2019-es tanulmányt is kiemelt, amely a dió bélmikrobiomra gyakorolt pozitív hatásaival foglalkozott.

"Az egészséges bélmikrobiom összefüggésbe hozható a gyulladás szintjének csökkenésével, ami csökkenti a szív- és érrendszeri betegségek, valamint a metabolikus betegségek kockázatát" - emelte ki a táplálkozási szakértő.

Dió hatása a szív-és érrendszerre

A jelenlegi tanulmány vezető szerzője, Lyn Steffen, PhD, MPH, a Minnesotai Egyetem Közegészségügyi Iskolájának epidemiológiai és közösségi egészségügyi professzora elmondta, hogy a fő cél az volt, hogy meghatározzák, hogy a diófogyasztóknak jobb-e a táplálkozási mintájuk és jobb a szív- és érrendszeri kockázati tényezőprofiljuk a 30 éves követés során, azokhoz képest, akik nem fogyasztottak diót

A kutatócsoport 3 023 résztvevő adatait vizsgálta meg, amelyek között 352 diófogyasztó, 2 494 egyéb dióféléket evő és 177 nem diófogyasztó volt. A fizikai és klinikai mérések vizsgálata során 30 év elteltével a kutatók megállapították, hogy a diófogyasztóknál alacsonyabb volt a szívbetegségek kialakulásának kockázata.

A kutatók azt is megállapították, hogy a diófogyasztó emberek összességében egészségesebben táplálkoztak, kevesebbet híztak, alacsonyabb éhgyomri vércukorszinjük volt, és nagyobb fizikai aktivitásról számoltak be.

Dr. Steffen szerint az eredmények nem meglepőek, mivel a dió kiváló forrása a növényi n-3 zsírsavaknak, pontosabban az alfa-linolénsavnak (ALA) és más antioxidánsoknak.

"Más diófélék is táplálóak, és tartalmaznak zsírsavakat és antioxidánsokat, de más diófélék nem tartalmaznak ALA-t, növényi n-3 zsírsavakat" - fejtette ki a kutató.

Olvasta már?

Kövesse az Egészségkalauz cikkeit a Google Hírek-ben, a Facebook-on, az Instagramon vagy a Twitter-en is!

Forrás: MedicalNewsToday