Kicsinyeink éjszakai alvásproblémái

#általános egészségügyi téma #Alvászavar #diagnózis #gyermekbetegség
2010.12.16. Módosítva: 2015.11.04.

Már igen kis gyerekeknél is az éjszakai alvás a leghatékonyabb. Azok a gyermekek, akiknek alvásideje főleg az éjszakai órákra tehető, jobban teljesítenek, mint azok, akik nem alszanak eleget éjszaka. 60 kanadai egy-másfél és kétéves gyermek vizsgálata során kiderült, hogy az alvás befolyásolja az impulzuskontrollt, a végrehajtóképességet és a gondolkodás rugalmasságát.

A gyermekek szülei egy - másfél éves gyermekeikről naplót vezettek, három napon át feljegyezték a napközbeni alvások időpontját, és az éjszakai ébredéseket. Ezt követően megvizsgálták a gyerekek teljesítményét másfél és két éves korukban. Azok a gyermekek, akik főleg éjszaka aludtak, jobban teljesítettek, főleg az impulzuskontrolljuk volt sokkal jobb.

A gyermekek általános kognitív képességei közötti különbségek akkor is megmaradtak, ha a szülők iskolázottságából és jövedelemviszonyaiból adódó különbségeket kiegyenlítették. Az, hogy hányszor ébredtek fel, illetve, hogy összességében mennyit aludtak éjszaka nem befolyásolta a gyermekek eredményeit.

A cselekvőképesség leggyorsabban 1 és 6 éves kor között fejlődik, ám még mindig keveset tudunk az egyes gyermekek teljesítménye közötti különbségek okáról, az egyes képességek elsajátításáról. "A gyermekek alvása az agy fejlődése révén meghatározza a kognitív funkciókat, melyek főleg az első két életév során fejlődnek nagyon gyorsan" magyarázza Annie Bernier, a University of Montreal pszichológia professzora.

"A megfelelő éjszakai alvás kialakulása gyermekkorban láncreakciót indít el, mely az idegrendszeri hatása révén befolyásolja a későbbi végrehajtóképességet. A korábbi vizsgálatok során iskoláskorú gyermekeket vizsgáltak, azok is azt igazolták, hogy az alvás befolyásolja az agy fejlődését, elsősorban a homloklebeny elülső része ( prefrontalis cortex) által befolyásolt fejlett kognitív funkciókat." - magyarázta a szakember.

A vizsgálatokat a University of Montreal és a University of Minnesota kutatói végezték, eredményeiket a Child Development című szaklap november/decemberi számában közölték le.

Forrás: Medipress