Ezeket látta már?

Szponzorált tartalom

Diéta és intenzív sport: a vashiány előszobája is lehet

shutterstock 679609972(1)

A sporthoz nem elég a vasakarat, a vasraktáraknak is tele kell lenniük. Ugyanis a kemény fizikai terhelésnek kitett szervezet optimális működéséhez elengedhetetlen a megfelelő vasellátottság.

Ezért kell a sporthoz a vas

Az intenzív sporttevékenység közben a szervezetnek több oxigénre van szüksége, ezért több termelődik az izmok oxigénellátását biztosító fehérjéből, a mioglobinból. Ahogy a vér oxigénszállításáért felelős hemoglobinnak, úgy a mioglobinnak is alapvető építőeleme a vas. A megnövekedett vasszükségletet a szervezet úgy tudja kielégíteni, ha elkezd vasat felszabadítani a vasraktárakból.

Ez történik, ha nem pótoljuk a hiányzó vasat

Ha a hiányzó vasat hosszú időn át nem vagy nem megfelelő mértékben pótoljuk, vashiány alakulhat ki. Ha nincs a vasraktárakban elég vas, akkor a szervezet nem tud elegendő mennyiségű és megfelelő minőségű mioglobint, illetve hemoglobint előállítani. Emiatt hiába edzünk, visszaesik a teljesítményünk, és változatos tünetekkel szembesülünk. Kimerültség, fejfájás, fázósság, koncentrációzavar, légszomj, hajhullás és sápadtság egyaránt megjelenhet, de fogjunk akkor is gyanút, ha jólesik jeget ropogtatni. Ezek mind a vashiány jelei lehetnek. A vashiány legveszélyesebb szövődménye, a vashiányos vérszegénység akár a szervezet összeomlásához is vezethet.

Ez történik, ha vashiányosan sportolunk

A vashiány lassan kialakuló állapot, amelyre sportolóknál a mással nem magyarázható teljesítménycsökkenés hívhatja fel a figyelmet. Ez történt Annával is. „Tavaly szeptember elején hosszabb kihagyás után újra elkezdtem négy-öt kilométereket futni, mert korábban mind lelkileg, mind testileg felüdített, és a munkámra is jobban tudtam koncentrálni, amikor rendszeresen sportoltam. Viszont valamiért nem sikerült elkapnom a ritmust, és egyre kimerültebbé váltam ahelyett, hogy felfrissített volna a mozgás” – magyarázza Anna.

Erre kell odafigyelni az intenzív sportolás során

„Hullani kezdett a hajam, és a fejem is gyakran fájt. Elmentem a háziorvosomhoz, aki vérvételre küldött, és a laborvizsgálat vashiányt igazolt. Az étrend-kiegészítők nem segítettek. Egyik ismerősöm javaslatára vaspótló gyógyszert kezdtem szedni, amitől lassacskán visszatért belém az erő. Azt mindenesetre megtanultam, hogy a sport erősen megnöveli a szervezet vasigényét, és azóta jobban odafigyelek a megfelelő vaspótlásra” – teszi hozzá.

Így deríthetjük ki, hogy vashiányunk van-e

A teljesítőképességünk nagyban függhet a vasraktáraink telítettségétől. Erről a ferritin, azaz a vérben található vastároló fehérje szintjének ellenőrzésével kaphatunk visszajelzést, egyszerű laborvizsgálat során. A normál ferritinszint férfiaknál 24–366 μg/l, nőknél 11–307 μg/l. A ferritinszint vizsgálata a lappangó vashiányt vagy éppen a túl magas vasszintet is kimutatja. Vigyázat: ha az intenzív fizikai teljesítmény mellett még diétázunk is, azzal felgyorsíthatjuk a vasraktárak kimerülését! Soha ne szedjük együtt, egy időben a vasat kalciummal és magnéziummal: bár utóbbiak is elengedhetetlenül fontosak a megfelelő sportteljesítményhez, a vassal oldhatatlan elegyet alkotnak, így gátolják annak felszívódását.

Forrás: Phytotec Hungária