Dr. Valló Ágnes: pszichoterápiás módszerek

#pszichológia #pszichoterápia
2014.10.10. Módosítva: 2015.11.04.

Magyarországon az általános pszichológiai kultúra sajnos meglehetősen alacsony szinten áll. Az emberek döntő többsége - és ez egyáltalán nem függ sem az iskolázottságtól, sem az általános intelligenciától - úgy véli, hogy problémáit egyedül kell megoldania, s ebben senki nem tud segíteni neki...

A pszichoterápia az emberek nagy része szerint "csak beszélgetés", aminek azon kívül, hogy szabadon elmondhatják gondjaikat, s ettől esetleg megkönnyebbülnek, igen csekély gyógyító hatása van.

Mások, éppen ellenkezőleg, félnek a pszichoterápiától. Attól tartanak, hogy a terapeuta manipulálhatja őket, "belenyúl" a személyiségükbe, és esetleg olyan változtatást eszközöl, amit egyáltalán nem szeretnének.

Végül - de nem utolsó sorban - sokan szégyellni valónak érzik azt, hogy pszichológushoz, pszichiáterhez forduljanak. Sok olyan betegem volt, akik pontosan tudták, hogy betegségük hátterében lelki okok húzódnak meg, és velem, a belgyógyásszal szívesen dolgoztak együtt ezek megoldásán, attól azonban mereven elzárkóztak, hogy pszichológushoz forduljanak.

A pszichoterápia valójában egyfajta szövetség a beteg és gyógyítója között az egészség helyreállítása érdekében. A beteg részéről igen aktív közreműködést, munkát igényel. Innen nézve a pszichoterápia különleges, speciális tanulás, melynek révén önismeretünk mélyül, alkalmazkodóképességünk javul. Kétségtelen tény, hogy problémáinkat magunknak kell megoldanunk.

A terapeuta nem változtathatja meg körülményeinket, nem oldhatja meg konfliktusainkat. Nem adhat általános érvényű tanácsokat, recepteket sem azok megoldására. Akkor hát mit tehet? A terápiában önismeretünk mélyülésével párhuzamosan új nézőpontokat, hatékonyabb megbirkózási stratégiákat tanulhatunk, felismerhetjük és megváltoztathatjuk korlátozó hiedelmeinket, egészségesebb, harmonikusabb értékhierarchiát állíthatunk fel. Ezáltal nemcsak a betegség tünetei enyhülnek, hanem mind személyes kapcsolatainkban, mind munkánkban hatékonyabbak, sikeresebbek lehetünk anélkül, hogy egészségünket veszélyeztetnénk.

A pszichoterápia segíthet például stresszoldásban, veszteségélmény, feldolgozásában, önértékelési, párkapcsolati és életvezetési problémákban. Ezek a módszerek alkalmasak szorongásos, hangulati és pszichoszomatikus zavarok kezelésére valamint személyiségépítésre, személyes hatékonyságunk fokozására is.

Nem hiszek "egyetlen, üdvözítő" pszichoterápiás módszerben, számos technikát tanultam, és ezek kombinációjával dolgozom.

A továbbiakban várható cikkek: pszichoanalízis – humanisztikus pszichoterápia – kognitív viselkedésterápia – relaxáció – meditáció, imagináció – hipnózis – NLP – Simonton tréning

Forrás: EgészségKalauz