Ezeket látta már?

Szponzorált tartalom

Ez a népbetegség egyre több embert érint

Az enyhe depresszió jól kezelhető állapot, mi magunk is tehetünk azért, hogy legyőzzük a kedélybetegséget

A depresszió napjaink leggyakoribb mentális betegsége, Magyarországon minden évben 600-700 ezer ember szenved tőle. Az Egészségügyi Világszervezet becslése szerint az Európai Unióban több mint 40 millió embert érint, a pandémia és a háború kitörése pedig tovább növeli a kedélybetegek számát.

A háború is befolyásolhatja a kedélybetegséget

A hangulatzavar kialakulását környezeti tényezők is befolyásolják. A pandémia időszaka alatt 25 százalékkal nőtt a depressziósok aránya, az ukrajnai háború okozta bizonytalanságérzés pedig tovább növelte a kedélybetegek számát. A depresszió minden korosztályt érint, kezdetben nem könnyű felismerni. Ráadásul ősszel még többen betegedhetnek meg, hiszen a szezonális hangulatzavar az ősz közepén kezdődik, és tavaszra szűnik csak meg. A háttérben kémiai folyamatok állnak, amelyeket a fény hiánya idéz elő. A kevesebb napfény növeli az alvást segítő hormon, a melatonin mennyiségét a szervezetünkben, ezzel párhuzamosan a jókedvért felelős, szerotonin nevű hormon szintje csökkenni kezd, ami búskomorsághoz, illetve lehangoltsághoz vezet.

Tünetek, amelyek depresszióra utalnak

  1. Feltűnően többet alszunk a megszokottnál, szinte túlalusszuk magunkat, mégis fáradtak maradunk.
  2. A hangulatunk általában levert és nyomott, olyan érzésünk van, mintha nem lennénk képesek örülni semminek sem.
  3. Alig van energiánk, nagyon hamar kifáradunk, és a fáradtságérzés pihenés után sem múlik el.
  4. Már azokkal a dolgokkal sem foglalkozunk, amelyek korábban örömet okoztak. Elhanyagolhatjuk a külsőnket.
  5. Túl sokat eszünk, vagy képtelenek vagyunk pár falatnál többet elfogyasztani. Éppen ezért vagy nagyon meghízunk, vagy hirtelen fogyni kezdünk.
  6. Nehezen figyelünk oda másokra, romlik a koncentrációs képességünk.
  7. Csökken a libidónk.
  8. Nehezen tűrjük a stresszt, hamar kiborulunk a legapróbb dolgokon is.

Az enyhe depresszió jól kezelhető állapot, mi magunk is tehetünk azért, hogy legyőzzük a kedélybetegséget.

Tippek, amelyek segítenek legyőzni a depressziót

  1. Mindennap mozogjunk egy kicsit! Ha nincs kedvünk intenzíven sportolni, sétáljunk, a mozgás ugyanis boldogsághormonokat termel. A sétálás sokat javíthat a kedélyállapotunkon.
  2. Próbáljuk ki a fényterápiát! Az őszi és a téli szezonális hangulatzavart leginkább a fény hiánya okozza. Ezért amint kisüt a nap, menjünk ki a szabadba! Minden napsütésben kint töltött idő orvosilag is bizonyítottan segít leküzdeni a téli depressziót.
  3. Ne hanyagoljuk el társas kapcsolatainkat! Bár ilyenkor hajlamos az ember magányba burkolózni, az egyedüllét csak tovább mélyíti a rosszkedvünket. Inkább hívjuk fel barátainkat, szeretteinket, beszélgessünk, még ha nehezünkre esik is. 
Forrás: Phytotec Hungária