A petrezselyem 4-szer annyi C-vitamint tartalmaz, mint egy citrom

#petrezselyem #fehérrépa #C-vitamin #antioxidáns
2021.05.23.
A petrezselyem 4-szer annyi C-vitamint tartalmaz, mint egy citrom

Sokan nem tudják, hogy a petrezselyem igazi vitamonbomba: a gyökere C-vitaminból 4-szer annyi C-vitamint tartalmaz, mint egy citrom.

A petrezselyem zöldje és gyökere is tele van fontos vitaminokkal és ásványi anyagokkal. A magyar konyha nélkülözhetetlen alapanyaga számtalan gyógyhatással rendelkezik. Érdemes kicsit jobban megismernünk!

A petrezselyem alapvető alapanyag a konyhában, és egy igazi húsleves, a rizs, valamint az újkrumpli is elképzelhetetlen nélküle, nem árt jobban feltérképezni, és megtudni mit rejt valójában. A vastag gyökerű petrezselyem minden része értékes. Gyökerét általában a levesbe szeljük, míg lombját az ételek díszítésénél használjuk fel.

Női bajokra és veseproblémákra

A petrezselyem A-vitamin tartalma miatt jót tesz, ha szürkületi vakságban szenvedünk, és a látásunk javára is válik. De ha a menstruáció időszakában valóban nehéz napokat élünk át, akkor is ajánlott fogyasztani, mivel csökkenti a görcsöket és segít beállítani a ciklust.

A vesebajok miatt sem kell aggódnunk, mivel a petrezselyem magas kalcium tartalma miatt tisztítja a hólyagot, serkenti a vese működését, sőt, puffadás ellen is jó megoldás lehet.

A fehérrépa gyökere C-vitaminban is gazdag: több mint négyszer annyi található meg benne, mint egy citromban.

Antioxidáns flavonoidjai megkötik a szervezet sejtjeinek korai öregedését, a daganatsejtek képződését és elszaporodását, valamint a gyulladásokat és többféle betegség, köztük az asztma és a cukorbetegség kialakulását elősegítő szabad gyököket. Szintén erős antioxidáns a petrezselyemben bőségesen megtalálható C-vitamin, amely rendkívül hatékony immunerősítő. Mindez hozzájárul ahhoz, hogy a petrezselyem enyhíti a különböző ízületi gyulladások (oszteoartritisz, reumatoid artritisz), valamint a megfázás és az influenza tüneteit. Tumorellenes hatását erősíti a myristicin, ami elsősorban a tüdőrák kialakulását gátolja, valamint szerepet kap egyes rákot okozó anyagok, például a cigarettafüst semlegesítésében.

Eper: nemcsak finom, a szívet is védi

A friss leheletért

A sornak nincs vége, ugyanis, ha a petrezselyemben rejlő vitaminokat kihasználva elsősorban a szervezetre gyakorolt hatását szeretnénk kamatoztatni, érdemes teát főzni belőle.

Csupán 2 teáskanálnyi levelet vagy gyökeret kell összeaprítani, majd azt 3 dl vízzel leforrázni, és negyed órára állni hagyni. Főként étkezés előtt ajánlott elszürcsölgetni, ha pedig magában esszük, kiváló csodaszer a szájszag megszüntetésére.

Puffad? Ezeket az ételeket kerülje!

Hogyan termesszük, tároljuk?

A jó szomszédság elengedhetetlen, a petrezselyem ugyanis nem terem meg, ha fejes saláta, retek vagy uborka mellé ültetjük. Ha már kinőtt, könnyű dolgunk van, mivel hosszú hónapokig eláll a frissen szedett petrezselyem. Régi trükk alufóliába csomagolva a mélyhűtőben tárolni, így 2-3 hónap elteltével is épp olyan íze lesz az ételnek, mintha frissen vágtuk volna bele.

De nem csak fagyasztani, szárítani is érdemes. Ha pedig egyből felaprítjuk és sóval összekeverve egy légmentesen zárható üvegbe tesszük, mindig kéznél lesz, hogy feldobjuk az ételek ízét.

Forrás: EgészségKalauz