Ezeket látta már?

Koffein és a tévhitek

2011.02.21. Módosítva: 2015.11.04.

Leghétköznapibb koffeinforrásaink a kávé, a tealevél és kokalevél. Az energiaitalok átlagos koffeintartalma 160 mg körül van, míg egy csésze forró csokoládé kb. 4 mg-ot tartalmaz. Megtalálható fájdalomcsillapítókban, meghűlés elleni gyógyszerekben, vagy egyes fogyókúrás tablettákban is 16 - 200 mg közötti mennyiségben. Azon kívül, hogy a koffein önmagában enyhe fájdalomcsillapító hatással bír, növeli a fájdalomcsillapítók hatékonyságát is.

Számos tévhit terjedt el a koffeinfogyasztással kapcsolatban. Összegyűjtöttünk néhány tényt, hogy segítségükkel rávilágítsunk ezekre.

Koffein és a tévhitek

1. A koffein függővé tesz: Az emberek gyakran mondják, hogy a koffein rabjai, mintha azt mondanák, hogy vásárlási-, munka- vagy televíziófüggők. A "függőség" kifejezés valójában erős függést, szenvedélybetegséget jelent, súlyos elvonási tünetekkel. Ha a függő nem kapja meg a megfelelő dózist türelmetlenné válik, szervezete pedig egyre többet és többet kíván az anyagból bármi áron. A koffein tartalmú italok fogyasztói nem tartoznak ebbe a kategóriába. Az 1994-ben megjelent "Mentális betegségek kézikönyve" (DSM-IV, The Diagnostic and Statistical Manual for Mental Disorders) számos szenvedélybetegséget jellemez. A koffein, mint függőséget okozó anyag, nem szerepel benne.

2. Terhes nők jobb, ha kerülik a koffeint: Csakúgy mint majdnem minden más, a koffein is fogyasztható mértékkel. Számos nő tapasztalja, hogy ízlése megváltozik a terhesség alatt, így nem kívánják a teát vagy kávét. A legtöbb orvos és kutató egyetért abban, hogy a mérsékelt mennyiségű koffein fogyasztása semmilyen káros hatással nem lesz a terhesség kimenetelét, vagy a csecsemő egészségét illetően.

3. A koffein növeli a csontritkulás esélyét: A csontritkulás vizsgálatokkal megállapított rizikófaktorai az elégtelen kalcium- és D-vitamin bevitel, a magas fehérjetartalmú étrend, a dohányzás, a menopauza, az alacsony ösztrogénszint, alacsony testsúly és a fizikai aktivitás hiánya. Számos alaposan ellenőrzött tanulmány arra a következtetésre jutott, hogy a mérsékelt koffeinbevitel nem növeli a csontritkulás kialakulásának esélyét. Az 1994-ben megjelent NIH (National Istitute of Health) konszenzus tanulmány sem említi a koffeint, mint kockázati tényezőt, mely hatással van a kalcium egyensúlyra és a csontsűrűségre. A Penn State Medical School által, 188 változókorú nő bevonásával végzett tanulmány szerint az egész életen át fogyasztott koffeinnek (kb. 800 mg naponta, ami 6-7 csésze kávénak felel meg) semmilyen hatása nem volt a csontsűrűségre.

Mindazonáltal a koffein kis mennyiségű kalcium kiválasztódást okoz a vizeletben, ami egy-két evőkanálnyi tejben előforduló mennyiséget jelent. Ezért élelmezési szakértők azt javasolják a nőknek, hogy fogyasszák tejjel a kávéjukat, igyanak egy pohár tejet naponta vagy ha erős kávéfogyasztók (több mint öt csésze kávé naponta) pótolják a kalciumbevitelt.

4. A koffein növeli a szívbetegségek kockázatát: A korábbi viták ellenére, ma már a tudósok egyetértenek abban, hogy a rendszeres koffeinfogyasztásnak igen kicsi, vagy semmilyen hatása nincs a vérnyomásra, a koleszterinszintre vagy a szívbetegségekre.

Kutatások azt mutatják, hogy az első alkalommal történő koffeinbevitel enyhe vérnyomásemelkedést okoz (hasonlót, mint amilyet lépcsőn felkapaszkodáskor tapasztalunk), a változás minimálissá válik, majd eltűnik a rendszeres fogyasztással.

5. A koffein káros hatással van a gyermekek egészségére: A gyerekek általában kevesebb koffeint fogyasztanak mint a felnőttek. Az elsődleges koffeinforrás számukra az üdítőitalok és a tea. A legtöbb gyerek ugyanúgy képes feldolgozni a koffeint, mint a felnőttek. Tanulmányok azt mutatták, hogy a koffeintartalmú ételek és italok mérsékelt fogyasztása nem volt kimutatható hatással a vizsgálatban résztvevő gyerekek aktivitási szintjére vagy koncentráló képességére.

Forrás: EgészségKalauz