A legjobb felhasználói élmény nyújtása érdekében weboldalunkon cookie-kat használunk.

ELFOGADOM
Hirdetés

Így együnk, hogy jól legyünk: az ősi indiai orvoslás, ajurvéda alapelvei

#ajurvéda #diéta #étrend #ősi orvoslás
2019.04.19.

Az ősi indiai orvoslás, az ajurvéda nagy hangsúlyt helyez arra, hogy mindig megfelelő mennyiségű és minőségű ételféleség kerüljön az asztalra. Az egészség megőrizhető pusztán azzal is, ha tudatosan étkezik.

Hirdetés

Az ajurvéda hét, az étkezés hogyanjára és milyenségére vonatkozó alapelve segít a jó egészség megőrzésében.

1. Friss gyömbér és csipetnyi só

Étkezéseit mindig pici friss gyömbérrel és csipetnyi sóval kezdje. A gyömbér az egyik legfontosabb indiai fűszer. Segít, ha szorulása van, de a köhögést is szünteti. Vigyázat! Gyomorpanaszok, gyomorégés, gyomorfekély, bélgyulladás esetén a gyömbér kerülendő!

2. Ételt, italt melegen

Sok tapasztalták már, hogy ha meleg, főtt ételt esznek hideg, nyers étel helyett, jobb az emésztésük. Az ajurvéda szerint az emésztőrendszer hasonló a tűzhöz: hideg étel miatt a tűz kialszik, meleg étel viszont erősíti a lángot.

3. Fontos fűszerek

Használjon-fogyasszon emésztést javító ajurvédikus fűszereket: köménymagot, görögszénamagot, ajwain magot (egyféle kömény), ánizst és curryt. Ezek mind segítik az emésztést, és meggátolják a puffadást, felfúvódást.

4. Rágja meg alaposan

A napi étkezéseket türelmesen, odafigyelve bonyolítsa. Az ajurvéda szinte megszentelt alkalomnak tekinti az étkezéseket. Az ételre koncentráljon – és ne nézzen közben tévét, ne olvasson. Ha az ételre összpontosít, rendesen meg is rágja. A rosszul megrágott étel mindenféle gyomorpanaszok oka lehet.

5. Maradjon veszteg

… és ne pattanjon fel az utolsó falattal a szájában!

Az ajurvéda egyenesen azt tanácsolja, hogy étkezés után pár percet vajrasana pózban töltsön el: térdeit behajlítva üljön a sarkára egyenes felsőtesttel. Ha ez nem megoldható, akkor az étkezés után pár percig üljön nyugodtan, becsukott szemmel. Érezni fogja, ahogy feltöltődik energiával.

6. Csak ha már megemésztette

Az ételek bősége miatt hajlamosak vagyunk folyamatosan csipegetni. Másfelől a rossz napirend vagy a rohanás miatt kényszerülhetünk rá. Ám az emésztőrendszer nem biztos, hogy lépést tart ezzel a tempóval! Jobb akkor enni, ha a korábban elfogyasztott ételt már megemésztette, tehát megvárja, amíg megéhezik. Akkor nem fogja túlterhelni emésztőszerveit. És ezzel az elhízás esélyét is csökkenti…

7. Ne egyen, ha feldúlt

Az érzelmeket is meg kell „emészteni”, különben megártanak. Ha bármi feldúlta, várja meg, míg lehiggad; csak utána étkezzen. Az evés nem egyfajta idegnyugtató, ha kivár, akkor nem fogja magát túlenni, ami egyenes út az elhízáshoz.

Forrás: EgészségKalauz
Hirdetés

FONTOS AZ EGÉSZSÉGEM

SZERETNÉK HÍREKET, TIPPEKET KAPNI!
CAPTCHA

Twoje dane osobowe służyć będą jedynie umożliwieniu kontaktu z ekspertem. Grupa Onet.pl S.A. nie przetwarza tych danych w żaden inny sposób i niezwłocznie po przesłaniu pytania do eksperta usuwa lub anonimizuje Twoje dane. Przekazanie pytania ekspertowi odbywa się przy zachowaniu zabezpieczeń wymaganych przez ustawę o ochronie danych osobowych. Przypominamy również, iż udzielona porada nie zastąpi bezpośredniej konsultacji z lekarzem lub innym odpowiednim specjalistą, w trakcie której analizowana jest dokumentacja lekarska i przeprowadzane badanie lekarskie.