Ezeket látta már?

Ember a kép mögött

Szépségápolás
2013. december 04. 13:03
Módosítva: 2015. november 04. 13:49

A közösségi oldalakon közzétett személyes fotókra adott kommentek időnként károsan érinthetik mentális egészségünket. A közösségi oldalakon megosztott különféle mobilos "önfotók", pózok, ruhás és félmeztelen képek számos veszélyforrást rejtenek magukban, befolyásolhatják karrierünket, emberi kapcsolatainkat. Ez a közkeletű facebook – exhibicionizmus.

Nemcsak az intimebb pillanatok, partik, nyaralások közzététele válhat kellemetlenné adott helyzetben, de veszélyeztetheti a magunkról alkotott önképet, testképet is.

nok-lanyok-szimmetria-d00000F298547bdc81f9a

Forrás: Napidoktor


Hogy e problémát jobban megértsük, lássuk, mit jelent az objektifikáció, tárgyiasulás fogalma a pszichológiában. Általánosan úgy írható körül, hogy az a tendencia, amikor valakit nem személyként (érző, gondolkodó lényként) tekintünk, hanem mint egy fizikai létezőt, kvázi "objektumot", tárgyat. Más esetben a személy tárgyiasulása szexuális tárggyá válást jelent, azaz szexuális örömérzést generál másokban.

Ilyenkor a lefotózott személy erotikát, szexualitást sugárzó, és a fénykép eleve arra irányul, hogy az illető (általában nő) hangsúlyozni kívánja saját szexualitását.

Nők esetén ez a tendencia sokkal nagyobb hangsúlyt kap, hiszen egy vonzó, attraktív és dekoratív nő fotójával sok minden "eladható", ruházat, fehérnemű, szinte bármilyen áru, termék. Minél nagyobb a dekoltázs, minél hosszabbak a combok, annál jobban megy az értékesítés...

A férfiak nagy része, mint vizuális beállítódású, valójában "ugrik" is a női fotókra, és sok nő úgy gondolja, hogy ő maga is attól lesz jó és kívánatos, ha úgy fog kinézni a hátköznapokban is mint a fehérnemű- vagy erotikus modellek.

Az igazi gond ott kezdődik, amikor a nő úgy tekint saját magára, mint szexuális tárgyra. Önértékelése attól függ, hogy mennyire szexi, mennyire szép, kedves, barátságos, attraktív. Más gond, hogy sok férfi valóban úgy tekint majd a nőkre mint szexuális tárgyakra – hiszen a reklámok és a pornó világában így kondicionálódott. A férfi szexista lesz, nem tiszteli a nőt, fizikailag bántalmazza, vagy macsó módra atyáskodik fölötte, védelmezi, mintha a nő csak gyenge lehetne stb.

Az objektifikációval foglalkozó kutatók szerint kiterjedt irodalma van annak, hogy a nők önértékelését mennyire rontja, rombolja hogy lényegében alig többnek tekintik magukat (vagy mások tekintik őket) mint szexuális tárgynak.

A közösségi média számtalan lehetőséget nyújt bárkinek szavakkal, képekkel, zenével, videóval stb. illusztrálni önmagát. Az online társkereső oldalakon a potenciális partner ellenőrizheti, mint állít valaki magáról, milyen az érdeklődése, a családi háttere stb. Már ez alapján lehet dönteni, nagy valószínűséggel – és kellő embnerismerettel. A céges HR-es szakemberek is belenéznek a közösségi média oldalaiba, ahol időnként meglepő dolgokkal találkoznak, felvételi döntéseiket ez is befolyásolhatja. Mindenkinek tudnia kell, hogy a kitett fotókkal, magunk megmutatásával elég sokat elárulunk valódi önmagunkról.

A valódi kutatási adat azonban elég kevés e témában. Idén két holland kutató (Dian de Vries és Jochen Peter) jelentetett meg tanulmányt minderről. Úgy vélik, hogy az interneten kifejtett aktivitás és a hagyományosan a "tárgyiasulás" irányába ható motívumok együttese a nőket igen erősen befolyásolja fizikai, külső tulajdonságaik hangsúlyozására. A vizsgálat egyik részében, 18-25 év közötti fiatal nőket egy fogyasztói felmérésbe vontak be, a feladat az volt, hogy parfümreklámokat nézzenek át, ahol fehérneműkbe öltözött nők mutatták be a kozmetikumokat. A tárgyiasulást úgy kívánták lemérni, hogy a vizsgálatban résztvevőket megkérték, válasszanak avatart (aki nem ismerné, fantáziakép az online világban), amelyet láthat az online közösség, vagy nem láthat senki. Négy lehetőség volt: látható, nem látható mások számára, illetve tárgyiasult, vagy nem tárgyiasult hirdetések.

nokeretben-d000009C9c01f3665f27b

Forrás: Napidoktor


A várakozásnak megfelelően a kutatók azt találták, hogy azok a fiatal nők, akik egy tárgyiasult modell mellett voksoltak, saját magukat is hajlamosak voltak tárgyként látni. Ez abból is kiderült, hogy saját maguk leírására a "gyönyörű vagyok, nagyon szép vagyok" és hasonló kifejezéseket használtak, és érdeklődésük igen erősen a kozmetikumok és a divat világára irányult.

Ezt követően kicsit mélyebbre is ásott a két kutató, a média és az egyén viszonylatában: hogyan látnak minket mások? Jellemző módon, a közösségi média a küllemre ad, az emberi tulajdonságok meglehetősen háttérbe szorulnak. A szexuális tárggyá válás innen már csak lépésekre van, hiszen úgy tekintünk egymásra, hogy semmi más nem érdekel, csak a külső.

Ebben leginkább fiatal nők érintettek a legérzékenyebb módon, hiszen identitásuk még alakulóban, de bármely életkorú nőben komoly zavarok keletkezhetnek ebben a vonatkozásban, ha a mások részéről érkező üzenetek, kommentek állandóan és folyamatosan erről szólnak. Egy idősebb hölgy azt is gondolhatja, ha már túl van az "eladási fázison", hogy ő már nem jó, mint szexuális tárgy, hiszen nem elég szexi...

A kutatók azt állítják, hogy persze nemcsak nőket érint az eltárgyiasulás problémája, de nők körében ez sokkal fontosabb kérdés, mint a férfiaknál. A vizsgálatnak azonban fentieken túl, mégis van pozitív üzenete.

Önmagunk eltárgyiasítása gyakran tudattalan reakció, a reklám és a közösségi média, a fotók világában. Ha mindezt megtanuljuk helyén kezelni, megküzdhetünk vele, személyessé tehetjük magunkat, és másokat is. "Az ember a kép mögött" humanista gondolkodásunk fontos részévé kell váljon.

http://www.psychologytoday.com/blog/fulfillment-any-age/201312/your-body-display-social-media-and-your-self-image

Kövesse az Egészségkalauz cikkeit a Google Hírek-ben , a Facebook-on, az Instagramon vagy a X-en, Tiktok-on is!

Forrás: Psychology Today
# pszichológia # szexuális egészség

TÜNETKERESŐ

pulzus ikon

Milyen betegségre utalhatnak a tünetei?

keresés

Keresés, pl. fejfájás

Írja be a keresőmezőbe a tünetet vagy kattintson a testmodellen arra a testrészre, ahol a tüneteket észleli.

emberi test ábra

Mi a tünetkereső?

Ingyenes tünetellenőrző, ami percek alatt segíthet beazonosítani a problémáját!

Adja hozzá a Híreket a Google hírfolyamához
Tünetkereső illusztráció Tünetkereső Orvos válaszol illusztráció Orvos válaszol Gyógyszerkereső illusztráció Gyógyszerkereső Kalkulátorok illusztráció Kalkulátorok

Extra ajánló

Értesüljön legújabb híreinkről hírlevelünkből

Legnépszerűbb

egészségkalauz logo

TÜNETKERESŐ

pulzus ikon

Milyen betegségre utalhatnak a tünetei?

keresés

Keresés, pl. fejfájás

Keresés