Mindenki ezt nézi most!

Epekő ellen epediéta: milyen ételeket ehetünk, és mik a tiltólistásak?

epediéta, hús, epekő, epekímélő diéta

Mi a teendő, ha ugyan tünetmentesek vagyunk, de epekövünk van? Milyen étrendet kövessünk?

Egy olvasónknál a rutinvizsgálat során epekövet fedeztek fel, és bár az epeköve nem okoz panaszokat, de az orvos elmondta, hogy előbb vagy utóbb ki kell venni. A helyes étrend után érdeklődött, a kérdésre Pangl-Szarka Dorottya, dietetikus adja meg a választ.

Milyen a jó epekímélő diéta?

Fontos, hogy az epekímélő diéta mindig az egyéni toleranciától függ. Az alapvető ajánlások betartása mellett változó ugyanis, hogy ki miből, mennyit fogyaszthat nemkívánatos tünetek jelentkezése nélkül.

Epekőbetegség esetén a legfontosabb a többszöri, kisebb adagokban történő étkezés. Az epehólyag összehúzódását leginkább a zsírok fokozzák, tehát elsősorban a zsírbevitel csökkentése fontos. A felhasznált zsiradék inkább növényi eredetű legyen, abból is minimális mennyiség. Kizárólagos használatra nem javaslom, de panaszok esetén részesítsük előnyben a kókuszzsírt, mely könnyen emészthető zsiradék. Húsok közül a sovány változatokat, a sonkát válasszuk, és kerüljük a szalámit, füstölt árut.

Mivel az erős fűszerek, pl. chili, mustár, torma ingerelhetik az epehólyagot, ezeket inkább kerüljük. Ugyanakkor egyes fűszerek segíthetik is az emésztést, kisebb mennyiségben ajánlott fogyasztani köményt, édesköményt, római köményt, fahéjat, rozmaringot, tárkonyt borsmentát.

Milyen szénhidrátokat, zöldségeket lehet enni?

Ha valaki túlsúllyal küzd, a szénhidrátokkal bánjon csínján, a cukorbevitelt minimalizálja. Emésztés szempontjából jobb a teljes kiőrlésű, korpás pékáru, viszont a bennük található rostok ingerelhetik a bélnyálkahártyát, amely okozhat panaszokat. Ez esetben a félbarna, kovászolt kenyér jobb választás.

Zöldségek esetén a rost- és illóolaj-tartalomra kell figyelni - a káposztafélék problémásak lehetnek ebből a szempontból. Óvatosan kell bánni a retek- és hagymafélékkel, száraz hüvelyesekkel. Fontos, hogy a paprika, paradicsom is okozhat panaszokat pláne együtt, pl. lecsóként.

Bátran fogyaszthatók a gyökérzöldségek, pl. burgonya, édesburgonya, répa, petrezselyemgyökér, cékla. A tökfélék hámozva és a zöld leveles zöldségek is javasoltak.

Gyümölcsökből érdemes kerülni az apró magvasokat (pl. eper, szeder, málna).

A közhiedelemmel ellentétben a tejtermékek nincsenek tiltólistán, de mindenképpen tapasztaljuk ki, okoznak-e panaszt, és az alacsony zsírtartalmúakat fogyaszthatjuk. A tojást sem kell száműzni, mivel fontos tápanyagokat tartalmaz, de inkább keményre főzve, naponta maximum kettőt együnk. Fontos a bőséges folyadékfogyasztás, főleg tiszta víz formájában. Ásványvízből szénsavmentes ajánlott, kevés citromlével ízesítsük. Az üdítőket, az alkoholt lehetőleg kerüljük, kávéból gyengét fogyasszunk, és sosem éhgyomorra.

Forrás: EgészségKalauz