Ezeket látta már?

Ha ilyen az ujja, súlyos tüdőbetegsége is lehet

IPF, tüdőfibrózis, kéz, tenyér

Az idiopathias tüdőfibrózis van, amikor szokatlan tünetekkel is jelez.

Minden év szeptemberében tartjuk az idiopathias tüdőfibrózis (IPF) hónapot. AZ IPF-betegség során a tüdő szövetei elhegesednek, így egyre nehezebbé válik a beteg számára a légzés, melyet sokszor úgy írnak le, hogy olyan érzés a megvastagodott falú tüdővel levegőhöz jutni, mintha víz alatt próbálna a beteg lélegezni.

A tüdőfibrózis

A tüdőfibrózis szó szerinti fordítása a „tüdő hegesedése”, mely egészen pontos megfogalmazás, tekintettel arra, hogy milyen károsodást okozhat a tüdőben, és hogyan nehezíti a légzést. A fibrózis szó kifejezetten a rostos kötőszövetek felhalmozódására utal, amelyek a tüdő falainak megvastagodását okozzák, és így befolyásolják annak képességét, hogy oxigént szállítsanak a vérbe. Ez ahhoz vezet, hogy a betegségben szenvedők úgy érzik, hogy állandóan fulladásveszélynek vannak kitéve a folyamatos légszomj miatt.

Ezek a tüdőfibrózis tünetei

A tüdőfibrózis során a tüdő rugalmatlanná, merevvé válik. Ezt számos tünet kísérheti: megnehezítheti a légzést, légszomjat, fulladozást okozhat, ami miatt minden egyes lélegzetvétel komoly kihívást jelenthet, még olyan mindennapi tevékenységek végzése során is, mint egy rövid, esti séta. Mivel minden lélegzetvétel kihívást jelent, a tüdőfibrózissal élők számára a légzés leginkább ahhoz hasonlatos, mintha víz alatt próbálnának lélegezni.

Noha minden egyes ember tapasztalatai eltérőek lehetnek a tüneteket illetően, a tüdőfibrózis okozhat légszomjat, nem javuló köhögést, az ujjak pedig deformálódhatnak (az ujjak vagy a lábujjak hegye kiszélesedik és lekerekedik). A betegségben szenvedők fáradtnak érezhetik magukat, fokozatosan fogyhatnak vagy gyors, felszínes légzést tapasztalhatnak.

Egyes esetekben a tüdőfibrózis progresszív – ami azt jelenti, hogy a beteg állapota rohamosan romlik, a szervek pedig nem jutnak elég oxigénhez a megfelelő működéshez.

Jelenleg nincs ismert gyógymód a tüdőfibrózisra, azonban a megfelelő terápia lassíthatja a betegség előrehaladását, a tüdő hegesedését, segíthet a tünetek kezelésében és javíthatja a betegek életminőségét.

IPF: ezért nehéz az elején diagnosztizálni

Gyakran hosszú időbe telik a tüdőfibrózis felismerése és diagnosztizálása, ezért nagyon fontos az első tünetek érzékelésénél azonnal felkeresni egy tüdőgyógyászattal foglalkozó szakorvost.

Ha diagnosztizálásra került a betegség, az egyik legfontosabb, hogy a beteg ne féljen kérdezni orvosától, ápolóitól. Ha a beteg teljes mértékben tisztában van betegségével tudja, hogy van kihez fordulnia kérdéseivel és panaszaival, már könnyebb az elfogadás útjára lépni és feldolgozni, hogy sajnos, a kórisme változást fog hozni az életében.

Mit tehet a beteg saját érdekében?

  • Ha dohányzik, azonnal hagyjon fel ezzel a káros szokással.
  • Bár néha nehéz lehet elkezdeni, de fontos egy kevés mozgást is beiktatni a napi teendők közé. Ez lehet egy kis séta, kertészkedés vagy nyújtás. A napi 15-30 perc könnyed mozgásra érdemes törekedni.
  • Helyes diéta tartásával a beteg elkerülheti a túlsúlyt, ami szintén nehezítheti a légzést, azonban a kóros soványság miatti izomvesztés is a légzés rovására mehet, hiszen a beteg kevesebb izmot tud használni levegővétel során. A kiegyensúlyozott étrend, amely elegendő fehérjét, szénhidrátot, esszenciális zsírokat, vitaminokat és ásványi anyagokat tartalmaz, a fertőzések és más betegségek leküzdésében is segít.
  • Végül, a pihentető és elegendő alvás is fontos, figyeljen oda, hogy naponta legalább 7-8 órát töltsön alvással. Az IPF-betegek számára több izommunkát és energiát jelent a napi tevékenységeik elvégzése, ami fárasztó lehet. Ha a beteg nem piheni ki magát, másnap fáradtság, koncentrációhiány, feledékenység és a légzés során további nehézségek jelentkezhetnek. Ennek elkerülése érdekében: figyeljen oda a koffeinbevitelre, például a kávét és az energiaitalokat, különösen délután és este már ne fogyassza!
  • Tartson rendszeres alvási ütemtervet: ha minden nap ugyanabban az időben fekszik le és ébred, könnyebben tud kialakítani egy olyan alvásritmust, amelyet a szervezete meg tud szokni.
  • Fogyasszon nagyobb mennyiségű ételt a nap elején, hogy legyen ideje megemészteni mielőtt elalszik.
  • Lefekvés előtt hagyjon időt a pihenésre, ilyenkor már csökkentse az elektronikus eszközökkel, például mobiltelefonokkal vagy laptopokkal töltött időt.

Olvasta már?

Kövesse az Egészségkalauz cikkeit a Google Hírek-ben, a Facebook-on, az Instagramon vagy a Twitter-en is!

Forrás: EgészségKalauz