Ezeket látta már?

Ma: Öngyilkosság-megelőzés Világnapja

Az Öngyilkosság Megelőzésének Világnapját minden év szeptember 10-én tartják az IASP (International Association for Suicide Prevention) kezdeményezésére a WHO közreműködésével. Minden évben körülbelül egymillió ember hal meg öngyilkosság következtében, ez csak Magyarországon naponta 6 embert jelent. Az anonim telefonszolgálatok szerepe az öngyilkosság prevenció terén világszerte elismert, gyors és könnyen elérhető. Ingyenes segítséget nyújtanak - de a működtető szervezetek számára a telefonköltség fedezésének nehézségei miatt szolgáltatásaik könnyen veszélybe kerülnek.

A 25 évesnél fiatalabbak körében az öngyilkosság világszerte a három vezető halálozási ok egyike. A Kék Vonal Gyermekkrízis Alapítvány 18 éve segít a krízisben lévő fiataloknak, gyerekeknek. A szuicid késztetés miatt az alapítványtól segítséget kérők száma meredeken emelkedik. 2010-ben összesen 72 beszélgetésben, 2011-ben eddig már 109 konzultációban jelent meg öngyilkossági szándék.

Ma: Öngyilkosság-megelőzés Világnapja

A közvetlen környezet gyakran nem ismeri fel az öngyilkossági veszélyre utaló jeleket, a szakszerű segítség pedig sokszor távol van, nehezen elérhető: 15 ezer gyerekre egy szakpszichológus jut, a gyermekpszichiáterek száma még kevesebb. Az öngyilkossági gondolatokkal küzdő tinédzserek gyakran elszigetelődnek a környezetüktől. Sokukban van igény rá, hogy beszéljenek halálvágyukról valakivel, aki komolyan veszi szándékukat, bátorítja őket, esetleg segít is abban, hogy megtegyék, amire készülnek. A web könnyen ad erre lehetőséget, megannyi fórum van, ahol a hasonló gondokkal küzdő fiatalok egymásra találnak.

A Kék Vonal Gyermekkrízis Alapítvány minden eszközével fellép az öngyilkosságra buzdító fórumoldalak, a módszereket taglaló honlapok ellen. Ezekről az oldalakról nem egy esetben kiderült már, hogy ötleteikkel öngyilkossághoz vezettek. Egyértelműen károsak és veszélyesek! Azok, akiket "beszippant" egy ilyen közösség, nehezebben jutnak el segítő szakemberekhez.

Esetükben különösen megnő az olyan alacsony küszöbű szolgáltatások szerepe, ahol valódi segítséget, konzultációs lehetőséget találnak, ezért a Kék Vonal telefonszolgáltatásai mellett honlapján elérhető biztonságos és anonim levelezőrendszert illetve chat konzultációt is kínál azoknak a fiataloknak, akik egyedül küzdenek egy lelki krízisben. Pótolhatatlan segítséget nyújt a segítő háttér nélkül maradtaknak: többek közt az otthonukban bántalmazott vagy elhanyagolt gyerekeknek, a csellengő, szökésben lévő serdülőknek.

A Kék Vonal Eltűnt Gyerekek Segélyvonala, éppen ennek a célcsoportnak nyújt kapaszkodót. A krízisvonal 116 000-s európai harmonizált hívószáma az alapítvány számlatartozása miatt augusztus 15-e óta átmenetileg nem elérhető. Részmegoldásként a Kék Vonal Gyermekkrízis Alapítvány augusztus óta már a hét minden napján chaten is várja a krízisbe jutó serdülőket, de ez a mobiltelefonról való elérés alacsony küszöbét nem pótolhatja.

A Kék Vonal Gyermekkrízis Alapítvány közleménye; info@kek-vonal.hu

Kiadó: Kék Vonal Gyermekkrízis Alapítvány

Forrás: MTI
Google Hírek ikon
Adja hozzá a Híreket a Google hírfolyamához