Hirdetés

Megelőzhetjük a szürkehályog kialakulását szemvitaminokkal?

#szemvitamin #látás #szem #szürkehályog
2019.10.17.
Hirdetés

A szembetegségek elkerülhetők vitaminokkal? Gyógyszerészünk, dr. Budai Marianna válaszol.

Hirdetés

Az emberek több mint kétharmada úgy véli, hogy az öt érzékszerve közül a „szeme fénye”, a látás a legfontosabb. Ennek ellenére sokan nem tudják, hogy milyen mikrotápanyagok lényegesek a szem számára.

Mit tartalmaz egy jó „szemvitamin”?

A fejlett világban az időskori makuladegeneráció (AMD) és a szürkehályog a vakság fő okai. Vitaminok, nyomelemek, antioxidánsok és telítetlen zsírsavak jól megválasztott kombinációja csökkentheti ezeknek a súlyos megbetegedéseknek a kockázatát, és hozzájárulhat ahhoz, hogy a látás minél tovább megtartott legyen.

Noha vitaminokkal és vitaminszerű anyagokkal sem védhetők ki 100 %-os hatásfokkal a súlyos szemkárosodások, a „szemvitaminok” csökkenthetik a szemkárosodások kockázatát.

Az (öregedő) szem számára fontos mikrotápanyagok

  • Antioxidáns hatású vitaminok: Béta-karotin, C-vitamin, E-vitamin
  • Nyomelemek: elsősorban cink
  • Karotinoidok: elsősorban lutein és zeaxantin
  • Többszörösen telítetlen, ómega-3-zsírsavak (elsősorban eikozapentaénsav (EPA) és dokozahexaénsav (DHA))

Antioxidáns-koktél

Az antioxidáns hatású vitaminok (A-, C- és E-vitaminok) és a cink hatásos szemvédők. Az éveken keresztüli rendszeres adagolásuk mintegy 25 százalékkal csökkentheti az időskori makuladegeneráció kialakulásának kockázatát.

Ezek az ételek javítják a látását

Lutein és zeaxantin – 10+2 mg

Noha a természet dúskál a karotinoidokban és mintegy 600-féle létezik belőlük, a szemben – a szemlencsében és a retinában - a lutein és a zeaxantin számítanak a fő karotinoidoknak. Ezek hatásosan védik a látáshoz nélkülözhetetlen ideghártyát (=retinát) az ultraibolya és látható kék fényfotonok káros hatásaitól, ami egyúttal csökkenti a különféle szembetegségek kiindulási okául szolgáló oxidatív stresszt.

A nemzetközi vizsgálatokban napi 10 mg lutein és 2 mg zeaxantin fogyasztásával érték el a szem számára kedvező élettani hatásokat. Vannak azonban vizsgálatok, amik már összesen 6 mg lutein+zeaxantin fogyasztásához is pozitív hatásokat rendelnek. Eközben: a nyugati táplálkozással átlagosan naponta mindössze 1-3 mg lutein+zeaxantin jut a szervezetbe. Nem árt tehát pótolni azt a mennyiséget, ami a szem számára hiányzik!

A lutein és a zeaxantin adagolása akár harmadával csökkenti a szürkehályogműtét szükségességét azoknál, akiknek a szervezetébe a táplálkozással egyébként kevés karotinoid jut be.

Napi legalább 250 mg DHA

Ha az Omega-3-zsírsavakban (azaz EPA-ban és DHA-ban is) dús mélytengeri halak heti gyakorisággal szerepelnek az étlapon, akkor jelentősen csökkenthető a korai életkorban kifejlődő időskori makuladegeneráció gyakorisága. Az ennél gyakoribb halfogyasztás pedig akár felére csökkentheti az időskori makuladegeneráció bizonyos formáinak az előfordulási kockázatát. Érdemes tájékozódni, hogy mennyi DHA van egy napi adagnyi szemvitaminban!

Noha a normál látás fenntartásához való hozzájárulás legalább napi 250 mg DHA bevitel esetén mondható el, a vizsgálatok arról tanúskodnak, hogy a DHA-hoz köthető kedvező hatás még nagyobb, ha napi legalább 350 mg DHA-t szednek.

Dr. Budai Marianna PhD.

szakgyógyszerész

Forrás

[1] McCuscer MM, Durrani K, Payette M, Suchecki J. An eye on nutrition: The role of vitamins, essential fatty acids, and antioxidants in age-reletaed macular degeneration, dry eye syndrome, and cataract. Clin Dermatol 2016;34:276-285.

Forrás: egeszsegkalauz.hu
Hirdetés