Mindenki ezt nézi most!

Így előzhető meg a változókori hasi elhízás! A szívét is óvhatja vele

Így előzhető meg a változókori hasi elhízás! A szívét is óvhatja vele

Változókorban nem mindegy, hogy hol jelentik meg a plusz kiló: a legveszélyesebb az, ha a fölösleg hasi zsír formájában ölt testet, mert ebben az esetben fokozott a szívbetegségek kockázata is,- derül ki egy friss, USA-beli kutatásból.

Nem kötelező elhízni, ha eljön a változókor ideje!

Nem szükségszerű ugyan, de a változókorú nők jelentős része túlsúllyal, elhízással küzd. A változókorban a nők számára nagy kihívást jelent a testtömeg stabilan tartása, a hízás elkerülése. Abban az esetben is, ha egy nő könnyen megszabadul a súlyfeleslegétől, nem árt az odafigyelés a klimax éveiben, mert könnyen lehet, hogy a leadott tömeg hasi zsír formájában jelentkezik majd újra.

A menopauza szó a havi vérzés megszűntét jelenti, és annak az utolsó havi vérzésnek az időpontját takarja, amit egy éven belül már nem követ újabb. A fejlett országokban ez a nőknél átlagosan 53 éves korban következik be. Az ezt megelőző évtizedben már nem ritka a hízás.

A mindennapi tapasztalat ellenére a szakmai szervezetek, így például az Észak-Amerikai Menopauza Társaság nem tekintenek egyértelmű tényként arra, hogy a menopauza egyfajta elhízás kezdetét jelenti.

Fogalmazhatunk úgy is, hogy nem szükségszerű az, hogy egy változókorban lévő nő – a hormonszintekben bekövetkező változásokat okolva - fokozatosan hízzon. Elfogadott tény ugyanakkor, hogy ez évek múltával az anyagcsere lassul, és egyre könnyebben ragadnak a kilók, és az izomtömeg csökkenni kezd. Igazolt az is, hogy az életmódbeli faktoroknak igen lényeges szerepe van abban, hogy mennyit mutat a mérleg.

Változókor: könnyen a hasra rakódik a fölösleg

Az USA-beli Mayo Clinic szakvéleménye az, hogy a menopauzát megelőző hormonális változások arra hajlamosítanak, hogy ha testsúlygyarapodás történik, akkor az elsősorban hasi zsír formájában jelenjen meg, ne pedig a csípőre vagy a combokra rakódott pluszként. Azaz, a változókorú nők könnyen szembesülhetnek azzal, hogy ha híznak, akkor egyre gyarapszik a hasi (abdominális) területen lerakódott zsírmennyiségük, és egyre tágabbra kell állítani az övüket.

A hasi elhízás a leginkább veszélyes

Miért van különös jelentősége annak, hogy a hasi területen jelenik meg a túlsúly, nem pedig például csípőtájon?

Úgy tűnik, hogy a hasi zsír a szívbetegségek fokozott rizikójának az indikátora. A Pittsburghi Egyetem szakembereinek a kutatása alapján azoknál a nőknél, akiknél a menopauza táján jelentős a hasi hízás, fokozott a szívbetegségek kockázata. Minden 20 % mértékű gyarapodás a hasi zsírban, 2 %-os növekedést jelent az aortát bélelő fal vastagságában, ilyen módon növelve a szívbetegségek esélyét.

Megfigyelték azt is, hogy a testtömegindexben (BMI) bekövetkező növekedés, vagyis az általános elhízás nem jár olyan mértékű szív- és érrendszeri kockázattal, mint a hasi területre lokalizálódó elhízás.

A kutatást vezető Dr. Samar El Khoudary érthetően összegzi a lényeget:

Nem az a legfontosabb, hogy hány kilót cipel egy nő magán, hanem sokkal inkább az, hogy hol cipeli a felesleget.

Megelőzhető-e a változókori hasi elhízás?

Úgy tűnik, hogy a hasi zsírlerakódás mértékének a csökkentésében és a következményes szív- és érrendszeri kockázat redukálásában a fizikai aktivitás, a mozgás kulcsszerepet kap. A heti 150 perces mérsékelt aktivitású mozgás mindenki számára ajánlott.

Ez is érdekelheti:

Emellett, nem árt megszorítani a napi kalóriabevitelt. Egy 50 éves nő átlagosan 200 kalóriával kevesebbet igényel naponta, mint 30 vagy 40 éves korában.

Mit (t)együnk?

A jó tanácsok ismerősek lehetnek:

  • Figyelmet kell fordítani a zöldségek, gyümölcsök és teljes kiőrlésű élelmiszerek fogyasztására.
  • A zsír helyett javasolt olajat használni a konyhában, és vissza kell fogni az alkoholfogyasztást.
  • Nem árt átgondolni az édességek fogyasztását sem.

Dr. Budai Marianna PhD.

szakgyógyszerész

Forrás: https://medium.com