Mindenki ezt nézi most!

Marhahús - és szívbarát diéta?

2011.12.30. Módosítva: 2015.11.04.

A marhahús is belefér a szívbarát diétába...? A sovány marhahús ugyanolyan jól illik a szívbarát diétába, mint a sovány fehér húsok, állítják a táplálkozástudományi szakemberek.

A DASH diétát (Dietary Approaches to Stop Hypertension – magas vérnyomás elleni étrend) javasolja jelenleg az Amerikai Szív Szövetség a koleszterinszint és a szívbetegségek kockázatának csökkentésére. A módszer sok halat és szárnyast tesz az asztalra, marhából viszont nem túl sokat. Az Egyesült Államok Betegségellenőrzési és Megelőzési Központjának (CDC) adatai szerint a lakosság 26 százaléka szívbetegség következtében veszíti életét.

Marhahús - és szívbarát diéta?

"Pillanatnyilag a DASH jelenti a standard diétát" – mondta Michael Roussel táplálkozási tanácsadó. "A DASH előnyben részesíti a növényi fehérjéket, a szárnyasokat, halakat, és csak kis mennyiségű, sovány marhahúst engedélyez. A fogyasztók ezt legtöbbször úgy értelmezik, hogy a vörös húsokat vissza kell szorítani az étrendjükben. Kutatásunk azt mutatta ki, hogy aki ellenőrzése alatt tudja tartani a telített zsírsavak szintjét, és képes korlátok közt tartani a sovány marhahús fogyasztását, annál a borjú is helyet kaphat szívbarát diétában."

Roussell a kutatást a pennsylvaniai Penny Kris-Etherton, táplálkozástudományi professzor csapatával együtt végezte. Három diétás módszert teszteltek, melyek egyformán kevés telített zsírsavat tartalmaztak, hogy megnézzék, mutatkozik-e különbség hatásukra a betegek koleszterinszintjében. Az eredményekről az American Journal of Clinical Nutrition számolt be.

A DASH mellett vizsgálták a BOLD-diétát (Beef in an Optimal Lean Diet – marhahús az optimális diétában) és a BOLD+ diétát, ami az előzőhöz képest hozzáadott fehérjét is tartalmaz (például több marhahúst, humuszt, babot és túrót). Kontrolldiétának az egészséges amerikai étrendet jelölték ki, ami napi szinten 12 százalék telített zsírsavat tartalmaz, vagyis kétszer annyit, mint a fenti három diéta, ráadásnak pedig 20 gramm marhahúst. A DASH diétában a marhából napi 28 gramm szerepelt, a BOLD-ban 113 gramm, a BOLD+-ban pedig 153 gramm.

A kutatást 42 olyan ember bevonásával kezdték meg, akiknek magas volt az LDL-koleszterinszintjük (káros koleszterin). 36-an fejezték be a teljes kísérletet és mindegyikük tartotta az eredeti súlyát, 2,5 kilós ingadozáson belül. Öt-öt hétig tartották az egyes diétákat, melyek között 1-2 hétig táplálkozhattak tetszésük szerint. Mindegyik periódus elején és végén vért vettek tőlük. A sorrendet véletlenszerűen állapították meg.

A résztvevők össz- és LDL-koleszterinszintje nagy általánosságban csökkent a három vizsgált diéta hatására. A BOLD és DASH diéta hatására az össz-koleszterin 4 százalékkal esett vissza, a BOLD+ esetében pedig 5 százalékkal. Ami az LDL-koleszterint illeti, a BOLD 5 százalékos csökkenést eredményezett, a BOLD+ 4,5 százalékost, a DASH pedig 6 százalékost.

"Legjobb tudásunk szerint ez volt az első ellenőrzött vizsgálat, mely a marhahús megnövelt fogyasztása mellett ellenőrzés alatt tartotta a telített zsírsavakat, hogy szívbarát legyen, mely összefügg az LDL-koleszterin jelentős csökkenésével" – foglalták össze a szerzők.

Forrás: Medipress