Mindenki ezt nézi most!

Ne csak újévben egyen lencsét - a magas koleszterin ellen is jó!

lencse, koleszterin, LDL, csicseriborsó

Napi egy adag bab, borsó, csicseriborsó vagy lencse fogyasztása jelentős mértékben csökkenti a káros (LDL-) koleszterinszintjét, így a szív-érrendszeri kockázatot is.

A St. Michael's Hospital kutatói szerint a lakosság számára célszerű lenne a jelenlegi fogyasztás kétszeresére emelése a fenti zöldségekből, hogy ezt a célértéket elérhessék.

A lencse fogyasztása képes csökkenteni a szív-érrendszeri megbetegedés kockázatát

A témával kapcsolatos klinikai-dietetikai vizsgálatot Dr. John Sievenpiper és munkatársai végezték. Szerinte napi egy adag bab, borsó, csicseriborsó vagy lencse az étrendben az LDL-koleszterint 5%-kal képes csökkenteni. Ez egyben 5-6% csökkentés jelentene a szív-érrendszeri kockázatok terén is.

A fenti hüvelyesekből jóval kevesebbet fogyasztunk - az átlag amerikaiak legalábbis. A hüvelyesek glikémiás indexe alacsony (lassan bomlanak a szervezetben), és helyettesíthetik az állati fehérjéket, valamint a káros hatású transz-zsírsavakat.

"Étrendünkben jelentős helye lehet a hüvelyeseknek, éppen a szív-érrendszeri előnyeik miatt" – említi a kutató. "A bab- és borsóféléket hagyományosan sokat használják a mediterrán és a dél-ázsiai konyhák. Nem csekély szempont, hogy igen olcsóak. Nálunk, Amerikában is sok hüvelyes terem, támogatni kellene ezek szélesebb körű termesztését."

A férfiaknál látványosabb a koleszterinszint csökkenése

Dr. Sievenpiper visszatekintő elemzésében 26 klinikai vizsgálat 1037 betegének adatait tekintette át. Férfiakon jelentősebb volt az LDL-koleszterinszint csökkenés, mint nőkben. Valószínűleg azért is, mert a férfiak kevéssé változatosan étkeznek, koleszterinszintjük eleve magasabb, és egy egészséges diéta azt hatásosabban csökkenti.

Olvasson tovább! Ezért veszélyes a magas koleszterinszint!

A betegek egy része puffadásra, gázképződésre panaszkodott (ez közismert lehet a hüvelyeseknél), de a tünetek a vizsgálat során csökkenő jelleget mutattak.

A lencsét 2016-ban az Egyesült Nemzetek Szervezetének Élelmezésügyi és Mezőgazdasági Szervezete az év ételének választotta a hüvelyesek nemzetközi évének apropójából.

1. A hüvelyesek természetesen alacsony zsírtartalmúak, és nem tartalmaznak koleszterint , ami hozzájárulhat a szív- és érrendszeri betegségek kockázatának csökkentéséhez.

10 ok, amiért érdemes lencsét fogyasztani

2. A hüvelyesek nátriumtartalma alacsony. A nátrium-klorid – vagy só – hozzájárulhat a magas vérnyomás kialakulásához, és elkerülhető alacsonyabb nátriumtartalmú élelmiszerek, például hüvelyesek fogyasztásával.

3. Kiváló növényi alapú fehérjeforrás. Meglepő módon 100 gramm száraz lencse 25 gramm fehérjét tartalmaz. Főzés közben a hüvelyesek jelentős mennyiségű vizet szívnak fel, így fehérjetartalmuk körülbelül 8 százalékra csökken. Mégis növelheti a főtt hüvelyesek fehérjeminőségét, ha egyszerűen csak gabonafélékkel kombinálja az étkezésben, például lencsét rizzsel.

4. A hüvelyesek jó vasforrások. A vashiányt az alultápláltság egyik legelterjedtebb formájának tartják, és a vérszegénység egyik leggyakoribb típusa. Annak érdekében, hogy optimalizáljuk a vas felszívódását szervezetünkben a hüvelyesekből, kombináljuk őket C-vitamint tartalmazó élelmiszerekkel (például citromlé a lencse curry-n).

5. A hüvelyesek magas káliumtartalmúak, ami támogatja a szív egészségét, és fontos szerepet játszik az emésztési és izomműködésben.

6. A hüvelyeseket gyakran a magas rosttartalmú élelmiszerek közé sorolják , amelyek szükségesek az emésztőrendszer egészségének támogatásához és a szív- és érrendszeri betegségek kockázatának csökkentéséhez.

7. A hüvelyesek kiváló forrása a folsavnak – egy B-vitaminnak, amely természetesen számos élelmiszerben megtalálható –, amely nélkülözhetetlen az idegrendszer működéséhez, és különösen fontos a terhesség alatt a magzati rendellenességek megelőzésében.

8. A hüvelyesek hosszú ideig tárolhatók, így elősegíthetik az étrendek változatosságának növelését, különösen a fejlődő országokban.

9. A hüvelyesek alacsony glikémiás indexű élelmiszerek. Segítenek stabilizálni a vércukor- és inzulinszintet, így alkalmassá teszik a cukorbetegek számára, és ideálisak a testsúly szabályozására.

10. Végül, de nem utolsó sorban: a hüvelyesek természetesen gluténmentesek. Ez ideális választássá teszi őket cöliákiás betegek számára.

Forrás: EgészségKalauz