Mindenki ezt nézi most!

Újabb előnyét fedezték fel a K-vitaminnak: így tehet jót a szívnek!

Újabb előnyét fedezték fel a K-vitaminnak: így tehet jót a szívnek!

A K-vitamint tartalmazó élelmiszerekben gazdag étrend jelentős védelmet biztosít a szív számára - derül ki a Journal of the American Heart Association új kutatásából.

A kutatók több, mint 50 000 ember táplálkozási adatait vizsgálták meg az egy évtizeden át zajló dániai tanulmány során. Arra jutottak, hogy azoknak, akik több K-vitaminban gazdag ételt fogyasztottak, 21 százalékkal alacsonyabb volt az ateroszklerotikus szív- és érrendszeri betegségek kialakulásának kockázata, mint azoknál, akik étrendje kevésbé bővelkedett ebben a vitaminban.

A leglátványosabb hatás azoknál volt érezhető, akik zöld leveles zöldségeket és növényi olajokat fogyasztottak, amelyek K1 vitaminban gazdagok - mondta Nicola Bondonno, az Edith Cowan Egyetem Táplálkozási Kutatóintézetének tudományos munkatársa. De azok között is alacsonyabb volt a kockázat, akik bőségesen fogyasztottak olyan K2-ben gazdag ételeket, mint néhány állati eredetű élelmiszer és fermentált étel.

Kevés érv van a K-vitamin táplálék-kiegészítők mellett

Jóllehet a K-vitamin szintjének növelése táplálék-kiegészítők szedésével lehetséges, nem feltétlenül ez a legjobb út.

Ezt támasztja alá egy 2019-es kutatás is, ahol azt figyelték meg, hogy a korábban a szív számára ígéretes dolgok - multivitaminok, antioxidánsok, folsav, E-vitamin és béta-karotin mennyire hatásosak a szívbetegségek ellen. A kutatók azonban kevés bizonyítékot találtak arra, hogy bármelyikük segített a szív- és érrendszeri betegségek megelőzésében vagy kezelésében.

Vigyázzon a K-vitaminnal, ha véralvadásgátlót szed - kattintson!

K-vitamin pótlás táplálék-kiegészítő helyett táplálékkal

Ezeknek a vegyületeknek a táplálékkiegészítők helyett az élelmiszerrel történő bevitele azonban egészen más történet. Ennek oka az, hogy az étrendi források nemcsak vitaminokat tartalmaznak, hanem rostot, antioxidánsokat és egészséges zsírokat is, amelyek együttesen javítják a szívműködést, mondja Robert Greenfield, a MemorialCare Heart & Vascular kardiológusa.

Például a K -vitaminban gazdag élelmiszerek - a sötét leveles zöldek, a brokkoli, a kelbimbó és az avokádó - szintén gazdagok más vitaminokban és ásványi anyagokban, amelyek a szív javát szolgálják

- mondta Greenfield.

Ezek közé tartozik a vas, a magnézium és a cink. A K-vitaminban gazdag húsok és tejtermékek - például marhahús, csirke és kemény sajtok - szintén fehérjét és egészséges zsírokat biztosítanak. Greenfield hozzátette, hogy a K-vitamin zsírban oldódik, ami azt jelenti, hogy egy kis zsírra van szükség a megfelelő felszívódáshoz, ezért is hasznos őket étel formájában fogyasztani.

K-vitamin: könnyű az étrendbe illeszteni

Még egy előnye a K-vitamin étrendbe iktatásának: nem igényel nagy erőfeszítést. Tehát, ha minden nap hozzáadsz a napi menüdhöz egy kis mángoldot, spenótot, máris tettél valamit a szív egészségért.

"A K-vitaminban gazdag zöldségekben található bioaktív vegyületek sokasága sokféle módon megvédhet más krónikus betegségektől is "- mondja a szakember, azon túl, hogy nagyon hasznos a szív és érrendszer számára!

Miért lehet jó a mángold, ha magas a koleszterinszintje? Olvasson tovább!

Napi egy alma az orvost is távolt tartja

Napi egy alma elfogyasztásával rostot, K-vitamint és káliumot, fluort, jódot, illetve cinket is beviszünk a szervezetünkbe. Ennek köszönhetően javul az emésztésünk, és hatékonyan csökkentjük az oxidatív stresszt is. A “minden nap egy alma az orvost távol tartja” mondás mögött tehát valódi fedezet áll.

Mely almafajtákat érdemes fogyasztanunk?

  • Granny Smith
  • Jonagold
  • Jonatán
  • Idared
  • Gála
Forrás: egeszsegkalauz.hu