15. Érdemes-e laborban d-dimer szintet nézetni az oltás után? Azt olvastam ez a vizsgálat megmutatja van-e trombózisom?

vérrög, trombózis, ultrahang, koronavírus, vérrögképződés

Jóllehet valóban megemelkedik a D-dimer szint trombózis esetén, önmagában ez a laboreredmény még semmit nem jelent.

Jóllehet valóban megemelkedik a D-dimer szint trombózis esetén, önmagában ez a laboreredmény még semmit nem jelent. A D-dimer szint emelkedést számos dolog okozhatja, pl. terhesség, trauma, májbetegség, sebészi beavatkozás, illetve általánosságban a gyulladásos folyamatok. Mivel a vakcina beadásának célja alapvetően egy gyulladásos folyamat (immunválasz) kialakulása, előfordulhat az oltás után a Ddimer szint emelkedése, önmagában ez még nem utal trombózisra. Hogy mégis valami támpontot nyújtsunk Önöknek, leírnánk pár általános tünetet, amik az AstraZeneca és a Janssen vakcina által igen ritka esetben kiváltott trombózis kialakulására utalhatnak.

Alsó végtagban kialakuló mélyvénás trombózis tünetei:

  • csak az egyik végtagon jelentkező duzzanat,
  • melegség,
  • lábfájdalom,
  • vöröses-lilás bőrelszíneződés
Ezek az alsó végtagban kialakuló mélyvénás trombózis tünetei. Ezek az alsó végtagban kialakuló mélyvénás trombózis tünetei. Forrás: egeszsegkalauz.hu

Agyi vénás sinusban kialakuló trombózis tünetei:

  • erős fejfájás,
  • szédülés,
  • hányinger/hányás,
  • zavart viselkedés,
  • homályos/kettőslátás,
  • ájulás,
  • görcsök,
  • bénulás.

Splanchicus (emésztőrendszeri erekben kialakuló) vénás trombózis tünetei:

  • erős hasi fájdalom,
  • hasi szervek duzzanata,
  • hányás.

A vénás trombózisok életveszélyes szövődménye a tüdőembólia, ami akkor alakul ki, hogy ha a kialakult vérrögből egy darab leszakad, a vénás rendszeren keresztül a szívbe jut, és onnan tovább haladva elzárja a tüdőartériákat.

A tüdőembólia tünetei:

  • erős mellkasi fájdalom,
  • fulladás,
  • köhögés,
  • vérköpés,
  • zihálás,
  • nehézlégzés,
  • szapora szívverés,
  • ájulás.

Szeretnénk kiemelni, hogy a fenti tünetek jelentkezése esetén a helyzet megítélése NEM facebook téma, ilyen esetben sürgősen forduljanak háziorvosukhoz, ügyeletes orvoshoz, vagy a területleg illetékes sürgősségi osztályhoz!

Forrás: Vakcinainfó - Az orvos válaszol