Ezeket látta már?

A Coca-Cola kénytelen meghajolni a fogyasztók akarata előtt

Színes
2025. május 08. 14:14
színes Coca-Cola változás palack újrahasznosítás

Meghátrált a Coca-Cola.

Fogyasztói szervezetek nyomására a világ legnagyobb műanyaghulladék-gyártója kénytelen meghajolni a fogyasztók akarata előtt: palackjaikon végre változás jön! Óriási áttörés, amelyben a Tudatos Vásárlók Egyesülete is kulcsszerepet játszott – a globális óriásvállalat nem kerülhette el a felelősséget, miután fogyasztóvédők és hatóságok együtt léptek fel a környezetvédelem érdekében.

A Tudatos Vásárlók Egyesülete 2023 novemberében tett panaszt a Gazdasági Versenyhivatalnál (GVH) több nagy italgyártóval – a Szentkirályi, Fonte Viva és a Coca-Cola – kapcsolatban, miután megelégelték a palackos üdítőkkel és ásványvizekkel kapcsolatos félrevezető zöld állításokat. Panaszukban a 100%-ban újrahasznosítható és a 100%-ban újrahasznosított állításokat, illetve a természetet ábrázoló képek félrevezető használatát kifogásolták.

Ennek nyomán, a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) 2024 nyarán megindította az eljárást Magyarországon. Ezzel párhuzamosan pedig egy nemzetközi eljárás is indult a The Coca-Cola Company ellen a Svéd Fogyasztóvédelmi Hatóság és a GVH közös vezetésével.

Eközben 2023. november 7-én az Európai Fogyasztóvédelmi Szervezet (BEUC) és 13 ország tagszervezetei* jelentették az uniós hatóságoknak (az Európai Bizottságnak és az európai uniós fogyasztóvédelmi hatóságokat tömörítő Fogyasztóvédelmi Együttműködési Hálózatnak - CPC), hogy a nagy italgyártók, például a Coca-Cola, a Danone és a Nestlé Waters/Nestlé vizes palackjaikon félrevezető kereskedelmi állításokat találtak termékeik újrahasznosíthatóságáról. A jelentést előkészítő munkában részt vett a Tudatos Vásárlók Egyesülete. A folyamat során felvették a kapcsolatot a Coca-Cola Magyarországgal, a Szentkirályi Magyarországgal, illetve a Fonte Viva Kft-vel.

Zöldre “festett palackok”: 3 kérdőjeleket felvető állítás

A fogyasztóvédők a következő félrevezető állításokat nehezményezték a palackokon:

  • "100%-ban újrahasznosítható": ez a kétértelmű kifejezés számos tényezőtől függ, például az anyaggyűjtéshez rendelkezésre álló infrastruktúrától, a válogatási folyamat hatékonyságától, illetve a megfelelő újrahasznosítási eljárásoktól. A PET flakonok újrahasznosítási aránya a becslések szerint az EU-ban mindössze 55%, az újrahasznosítás esélye pedig 30% körüli.
  • "100%-ban újrahasznosított": ez az állítás tévesen azt sugallja, hogy a teljes palack teljes egészében újrahasznosított anyagokból készült. Viszont a palackok kupakja az uniós jogszabályok szerint nem készülhet újrahasznosított anyagból és a címkék is ritkán készülnek újrahasznosított anyagból. Ezen túlmenően a flakon testéhez új műanyagot (azaz nem újrahasznosított műanyagot) is szokás hozzáadni.
  • Zöld képek használata: zárt hurkokat, zöld logókat vagy természeti képeket használnak számos vizes palack márkajelzésére Európa-szerte. Ezek a környezeti semlegesség, a végtelen műanyag körforgás hamis képzetét keltik, és még azt a benyomást is kelthetik, hogy a palackok pozitív hatást gyakorolnának a környezetre.

A 100%-ban újrahasznosított/újrahasznosítható állítások használata vagy a természetképek és zöld vizuális elemek megjelenítése azt sugallják, hogy a műanyag környezetbarát, és ez félrevezeti a fogyasztókat. Ilyen állítások azonban számos, Európa-szerte értékesített vizes palackon megtalálhatók. Az a probléma, hogy nincs garancia arra, hogy teljes mértékben újrahasznosítható lesz, ha egyszer a kukába kerül. Emiatt az ilyen állítások félrevezetőek, nem felelnek meg a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokra vonatkozó uniós szabályoknak, és a zöldre festés tipikus esetei.

  • Az európai átlagfogyasztó évente mintegy 118 liter palackozott ásványvizet iszik, ennek 97%-át műanyag flakonokban vesszük meg.
  • Az italos palackok az európai vizek műanyagszennyezésének egyik fő forrása.
  • Az italipar olyan újrahasznosíthatósági állításokkal él, amelyek kutatásaink szerint túl homályosak, pontatlanok vagy/és nem kellően megalapozottak.

Min változtat a Coca-Cola?

A CPC fellépésének eredményeként a Coca-Cola most kötelezettségvállalási javaslatot tett az Európai Bizottságnak. Amennyiben a Bizottság ezt elfogadja, akkor az üdítőgyártó óriás a következőket vállalja 6-18 hónapon belül az egész Európai Unióban:

  • lecseréli a palackok címkéin található „100%-ban újrahasznosítható PET palack vagyok”, illetve hasonló üzenettel rendelkező állításokat pontosabb megfogalmazásra (így például: „100%-ban újrahasznosítható PET palack vagyok, a címke és a kupak kivételével”);
  • az üvegek címkéin található „Hasznosíts engem ismét újra” állítást a „Hasznosíts újra” állításra cseréli megelőzve, hogy a fogyasztókban azt a benyomást keltse, hogy az újrahasznosítási folyamat egy zárt kör;
  • emellett pedig biztosítja, hogy az üvegek címkéi, illetve a cég kereskedelmi kommunikációja nem kelt a fogyasztókban egy általános és nem egyértelmű képet a csomagolás környezeti előnyeiről.

A globális vállalkozás ezen felül – a vállalások elfogadásától számított 3 hónapon belül – biztosítja, hogy a honlapján és közösségi média felületein megjelenő kereskedelmi kampányai a jövőben tükrözni fogják a vállalások tartalmát. A CPC figyelemmel kíséri majd a kötelezettségvállalások végrehajtását.

- Lehet, hogy fogyasztóként nem látunk nagy változást majd a palackok feliratain, mégis nagy lépés ez a zöldre festés ellen, mert pont ezek az apró, a használható és a tiltott marketingeszközök közötti különbségek azok, amelyek észrevétlenül befolyásolnak minket vásárlókat mindennapi döntéseinkben – nyilatkozta dr. Haraszti Anikó, a Tudatos Vásárlók ügyvezetője.

- Jó hír, hogy a Coca-Cola megfogadta a fogyasztók felhívását, és kötelezettséget vállalt annak tisztázására, hogy „100%-os” újrahasznosítási állításai csak a palack egyes részeire vonatkoznak. Ha azonban a kiegészítést például apró betűkkel írják majd, akkor ezek a termékek továbbra is azt a benyomást fogják kelteni, hogy a műanyag palackok vásárlása ártalmatlan a környezetre.

Az is világos, hogy a 100%-os újrahasznosítási arányt soha nem fogjuk elérni. Azt állítani tehát, hogy egy palack 100%-ban újrahasznosítható vagy újrahasznosított, egyértelműen félrevezető. Elvárjuk a hatóságoktól, ellenőrizzék, hogy a Coca-Cola teljesíti a vállalásait, és nem vezeti félre az európai fogyasztókat” – nyilatkozta a hírre Agustín Reyna, a BEUC főigazgatója.

A Tudatos Vásárlók Egyesülete évek óta foglalkozik a zöldre festés problémájával a háztartási tisztítószerektől az élelmiszerekig.

Miért probléma a zöldre festés?

Azok a vállalatok, amelyek kommunikációjuk során a zöldre festés valamelyik formáját alkalmazzák, megtévesztik a vásárlókat, és ezzel aláássák a klímaválság ellen tett erőfeszítéseket.

Különösen aggályosak a háttér és valódi környezeti teljesítmény nélküli fenntarthatósági címkék, logók, mert összezavarják a vásárlókat, és rombolják a valódi ökocímkék iránti bizalmat.

Összegezve

  • A Coca-Cola fogyasztói nyomásra változtat palackjai dizájnján a félrevezető állítások kiküszöbölése érdekében.
  • A Tudatos Vásárlók Egyesülete és más fogyasztói szervezetek közösen léptek fel a zöldre festés ellen.
  • Fogyasztóvédelmi hatóságok nemzetközi szinten vizsgálják a nagy italgyártók gyakorlatát.
  • Európa-szerte érintett a félrevezető újrahasznosítási állítások problémája több vállalat termékein.
  • A CPC szigorú ellenőrzést ígér a vállalatok kötelezettségvállalásainak teljesítése kapcsán.

Kövesse az Egészségkalauz cikkeit a Google Hírek-ben , a Facebook-on, az Instagramon vagy a X-en, Tiktok-on is!

Forrás: Tudatos Vásárlók Egyesülete
# Coca-Cola # műanyag # műanyaghulladék # zöldre festés # todatos vásárlók egyesülete # újrahasznosítás

TÜNETKERESŐ

pulzus ikon

Milyen betegségre utalhatnak a tünetei?

keresés

Keresés, pl. fejfájás

Írja be a keresőmezőbe a tünetet vagy kattintson a testmodellen arra a testrészre, ahol a tüneteket észleli.

emberi test ábra

Mi a tünetkereső?

Ingyenes tünetellenőrző, ami percek alatt segíthet beazonosítani a problémáját!

Adja hozzá a Híreket a Google hírfolyamához
Tünetkereső illusztráció Tünetkereső Orvos válaszol illusztráció Orvos válaszol Gyógyszerkereső illusztráció Gyógyszerkereső Kalkulátorok illusztráció Kalkulátorok

Extra ajánló

Értesüljön legújabb híreinkről hírlevelünkből

Legnépszerűbb

egészségkalauz logo

TÜNETKERESŐ

pulzus ikon

Milyen betegségre utalhatnak a tünetei?

keresés

Keresés, pl. fejfájás

Keresés