A Coca-Cola kénytelen meghajolni a fogyasztók akarata előtt
Meghátrált a Coca-Cola.
Fogyasztói szervezetek nyomására a világ legnagyobb műanyaghulladék-gyártója kénytelen meghajolni a fogyasztók akarata előtt: palackjaikon végre változás jön! Óriási áttörés, amelyben a Tudatos Vásárlók Egyesülete is kulcsszerepet játszott – a globális óriásvállalat nem kerülhette el a felelősséget, miután fogyasztóvédők és hatóságok együtt léptek fel a környezetvédelem érdekében.
A Tudatos Vásárlók Egyesülete 2023 novemberében tett panaszt a Gazdasági Versenyhivatalnál (GVH) több nagy italgyártóval – a Szentkirályi, Fonte Viva és a Coca-Cola – kapcsolatban, miután megelégelték a palackos üdítőkkel és ásványvizekkel kapcsolatos félrevezető zöld állításokat. Panaszukban a 100%-ban újrahasznosítható és a 100%-ban újrahasznosított állításokat, illetve a természetet ábrázoló képek félrevezető használatát kifogásolták.
Ennek nyomán, a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) 2024 nyarán megindította az eljárást Magyarországon. Ezzel párhuzamosan pedig egy nemzetközi eljárás is indult a The Coca-Cola Company ellen a Svéd Fogyasztóvédelmi Hatóság és a GVH közös vezetésével.
Eközben 2023. november 7-én az Európai Fogyasztóvédelmi Szervezet (BEUC) és 13 ország tagszervezetei* jelentették az uniós hatóságoknak (az Európai Bizottságnak és az európai uniós fogyasztóvédelmi hatóságokat tömörítő Fogyasztóvédelmi Együttműködési Hálózatnak - CPC), hogy a nagy italgyártók, például a Coca-Cola, a Danone és a Nestlé Waters/Nestlé vizes palackjaikon félrevezető kereskedelmi állításokat találtak termékeik újrahasznosíthatóságáról. A jelentést előkészítő munkában részt vett a Tudatos Vásárlók Egyesülete. A folyamat során felvették a kapcsolatot a Coca-Cola Magyarországgal, a Szentkirályi Magyarországgal, illetve a Fonte Viva Kft-vel.
Zöldre “festett palackok”: 3 kérdőjeleket felvető állítás
A fogyasztóvédők a következő félrevezető állításokat nehezményezték a palackokon:
- "100%-ban újrahasznosítható": ez a kétértelmű kifejezés számos tényezőtől függ, például az anyaggyűjtéshez rendelkezésre álló infrastruktúrától, a válogatási folyamat hatékonyságától, illetve a megfelelő újrahasznosítási eljárásoktól. A PET flakonok újrahasznosítási aránya a becslések szerint az EU-ban mindössze 55%, az újrahasznosítás esélye pedig 30% körüli.
- "100%-ban újrahasznosított": ez az állítás tévesen azt sugallja, hogy a teljes palack teljes egészében újrahasznosított anyagokból készült. Viszont a palackok kupakja az uniós jogszabályok szerint nem készülhet újrahasznosított anyagból és a címkék is ritkán készülnek újrahasznosított anyagból. Ezen túlmenően a flakon testéhez új műanyagot (azaz nem újrahasznosított műanyagot) is szokás hozzáadni.
- Zöld képek használata: zárt hurkokat, zöld logókat vagy természeti képeket használnak számos vizes palack márkajelzésére Európa-szerte. Ezek a környezeti semlegesség, a végtelen műanyag körforgás hamis képzetét keltik, és még azt a benyomást is kelthetik, hogy a palackok pozitív hatást gyakorolnának a környezetre.
A 100%-ban újrahasznosított/újrahasznosítható állítások használata vagy a természetképek és zöld vizuális elemek megjelenítése azt sugallják, hogy a műanyag környezetbarát, és ez félrevezeti a fogyasztókat. Ilyen állítások azonban számos, Európa-szerte értékesített vizes palackon megtalálhatók. Az a probléma, hogy nincs garancia arra, hogy teljes mértékben újrahasznosítható lesz, ha egyszer a kukába kerül. Emiatt az ilyen állítások félrevezetőek, nem felelnek meg a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokra vonatkozó uniós szabályoknak, és a zöldre festés tipikus esetei.
- Az európai átlagfogyasztó évente mintegy 118 liter palackozott ásványvizet iszik, ennek 97%-át műanyag flakonokban vesszük meg.
- Az italos palackok az európai vizek műanyagszennyezésének egyik fő forrása.
- Az italipar olyan újrahasznosíthatósági állításokkal él, amelyek kutatásaink szerint túl homályosak, pontatlanok vagy/és nem kellően megalapozottak.
Min változtat a Coca-Cola?
A CPC fellépésének eredményeként a Coca-Cola most kötelezettségvállalási javaslatot tett az Európai Bizottságnak. Amennyiben a Bizottság ezt elfogadja, akkor az üdítőgyártó óriás a következőket vállalja 6-18 hónapon belül az egész Európai Unióban:
- lecseréli a palackok címkéin található „100%-ban újrahasznosítható PET palack vagyok”, illetve hasonló üzenettel rendelkező állításokat pontosabb megfogalmazásra (így például: „100%-ban újrahasznosítható PET palack vagyok, a címke és a kupak kivételével”);
- az üvegek címkéin található „Hasznosíts engem ismét újra” állítást a „Hasznosíts újra” állításra cseréli megelőzve, hogy a fogyasztókban azt a benyomást keltse, hogy az újrahasznosítási folyamat egy zárt kör;
- emellett pedig biztosítja, hogy az üvegek címkéi, illetve a cég kereskedelmi kommunikációja nem kelt a fogyasztókban egy általános és nem egyértelmű képet a csomagolás környezeti előnyeiről.
A globális vállalkozás ezen felül – a vállalások elfogadásától számított 3 hónapon belül – biztosítja, hogy a honlapján és közösségi média felületein megjelenő kereskedelmi kampányai a jövőben tükrözni fogják a vállalások tartalmát. A CPC figyelemmel kíséri majd a kötelezettségvállalások végrehajtását.
- Lehet, hogy fogyasztóként nem látunk nagy változást majd a palackok feliratain, mégis nagy lépés ez a zöldre festés ellen, mert pont ezek az apró, a használható és a tiltott marketingeszközök közötti különbségek azok, amelyek észrevétlenül befolyásolnak minket vásárlókat mindennapi döntéseinkben – nyilatkozta dr. Haraszti Anikó, a Tudatos Vásárlók ügyvezetője.
- Jó hír, hogy a Coca-Cola megfogadta a fogyasztók felhívását, és kötelezettséget vállalt annak tisztázására, hogy „100%-os” újrahasznosítási állításai csak a palack egyes részeire vonatkoznak. Ha azonban a kiegészítést például apró betűkkel írják majd, akkor ezek a termékek továbbra is azt a benyomást fogják kelteni, hogy a műanyag palackok vásárlása ártalmatlan a környezetre.
Az is világos, hogy a 100%-os újrahasznosítási arányt soha nem fogjuk elérni. Azt állítani tehát, hogy egy palack 100%-ban újrahasznosítható vagy újrahasznosított, egyértelműen félrevezető. Elvárjuk a hatóságoktól, ellenőrizzék, hogy a Coca-Cola teljesíti a vállalásait, és nem vezeti félre az európai fogyasztókat” – nyilatkozta a hírre Agustín Reyna, a BEUC főigazgatója.
A Tudatos Vásárlók Egyesülete évek óta foglalkozik a zöldre festés problémájával a háztartási tisztítószerektől az élelmiszerekig.
Miért probléma a zöldre festés?
Azok a vállalatok, amelyek kommunikációjuk során a zöldre festés valamelyik formáját alkalmazzák, megtévesztik a vásárlókat, és ezzel aláássák a klímaválság ellen tett erőfeszítéseket.
Különösen aggályosak a háttér és valódi környezeti teljesítmény nélküli fenntarthatósági címkék, logók, mert összezavarják a vásárlókat, és rombolják a valódi ökocímkék iránti bizalmat.
Összegezve
- A Coca-Cola fogyasztói nyomásra változtat palackjai dizájnján a félrevezető állítások kiküszöbölése érdekében.
- A Tudatos Vásárlók Egyesülete és más fogyasztói szervezetek közösen léptek fel a zöldre festés ellen.
- Fogyasztóvédelmi hatóságok nemzetközi szinten vizsgálják a nagy italgyártók gyakorlatát.
- Európa-szerte érintett a félrevezető újrahasznosítási állítások problémája több vállalat termékein.
- A CPC szigorú ellenőrzést ígér a vállalatok kötelezettségvállalásainak teljesítése kapcsán.
Kövesse az Egészségkalauz cikkeit a Google Hírek-ben , a Facebook-on, az Instagramon vagy a X-en, Tiktok-on is!