Dinnyére sör? Így hűsítik magukat a magyarok a kánikulában
Többen választják a légkondicionálót az otthoni hőség enyhítésére, mint a hűtött dinnyét vagy a jéghideg sört, de a jól bevált praktikák alkalmazása is népszerű.
Többen terveznek elutazni a nyári hónapokban, mint amennyien otthon maradnak – derül ki a Pepita.hu legfrissebb, nem reprezentatív online felméréséből, amelyben 1614 vásárló vett részt. A válaszadók közel 60%-a útnak indul legalább 1–2 napra, míg 40%-uk még egy hétvégi kiruccanást sem tervez. Akik elutaznak, főként belföldön töltik a vakációt 5–7 napig, gyógy-, termál- vagy strandfürdő közelében. Sokan azonban anyagi okok miatt nem engedhetik meg maguknak a nyaralást. Ezen a nyáron is terveznek kert- és otthonfelújítást a felmérésben résztvevők, de szűkebb idén a keret, mint a tavalyi volt. A felújításhoz szükséges alapanyagokat, szerszámokat, eszközöket online áruházakban szerzik be a legtöbben. A legújabb felmérés szerint az idei nyáron többen terveznek nyaralást, mint amennyien otthon készülnek átvészelni a kánikulát, ugyanakkor a két csoport aránya közötti különbség meglepően csekély. A válaszadók közel 60%-a elutazik legalább 1–2 napra, azonban 40%-uk még egy hétvégi kiruccanáson sem vesz részt.
Belföldön nyaralnak a legtöbben, 5–7 napig, gyógy-, termál- vagy strandfürdő közelében
Azoknak, akik terveznek utazást az idei nyáron, 58%-uk belföldön marad, 21–21% külföldre utazik vagy belföldön és külföldön is eltölt néhány napot. 45% kevesebb mint 1 hétig marad távol, a többiek azonban legalább 1 hetes útra készülnek. Az utazók felének úti célja 26%-ban gyógy-, termál- vagy strandfürdő, míg alig lemaradva, 24%-kal áll a tengerpart, óceán közeli helyszín. A válaszadók másik fele 10–10% felett városnéző kirándulást szeret vagy éppen tavakban, folyókban hűti le magát szívesen. Kevesebb mint 20% tölti az idejét kényeztető wellness-szel vagy túrázással a hegyekben. Aktív sportokat pedig mindössze 0,4%-uk űz a forró nyári napokon.
A teljes nyaralásra szánt összeg 1 főre vetítve a felmérésben résztvevők 46%-ának 100 000 Ft alatt, 80%-nak 300 000 Ft alatt marad.
Nem mindenki engedheti meg magának az utazást
A felmérés szerint az otthon maradók közel fele azért nem tervez nyaralást, mert anyagilag nem engedheti meg magának. A további indokok közül hangsúlyosak még az egészségügyi problémák, de sokan vannak, akik a munkájuk miatt nem tudnak elszakadni otthonról, vagy éppen a házi kedvencüket nem tudják kire bízni.
Többen hűtik magukat klímával a kánikulában, mint dinnyével vagy jéghideg sörrel
Megkérdeztük a vásárlóinkat arról is, hogy szerintük mi szükséges ahhoz, hogy a hőségben is kellemes legyen az otthon töltött idő. A legtöbb szavazat a helyiségek hűtésére érkezett (klímával, mobil klímával vagy ventilátorral), ezt követi a hűsítő ételek, italok fogyasztása, majd a frissítő oázis az udvaron (kerti növények, medence, kerti bútorok stb.), és az épület sötétítése végzett a 4. helyen. Kapott szavazatot a jókedv és a humor, a kellemes társaság, a kerti parti és a házibuli is, de érthető, hogy nem ebben látják a vásárlók a megoldást.
A forróság enyhítésére a jól bevált praktikák alkalmazása mellett, úgymint a hűtött dinnye és a jéghideg sör, a válaszadók medencét, jakuzzit és légkondicionálót terveznek a legtöbben vásárolni. „Ebben az évben korábban érkezett a hőség, így a nyaralás előtti és az azt követő időszakra is hamarabb kezdtek el készülni a hűsölni vágyók. A kerti medencékre több mint kétszer annyit költöttek idén júniusban a vásárlók, mint tavaly. A légkondicionálókra, mobil klímákra és ventilátorokra pedig közel 63%-kal volt nagyobb a kereslet” – állapította meg Papp Máté, a Pepita Group növekedésért felelős vezetője.
A vásárlási tervek között közel hasonló arányban szerepelnek a redőnyök, rolók, sötétítő függönyök, ventilátorok, mint a hintaágyak, napozóágyak, függőszékek, vagy akár a pergolák, napernyők és napvitorlák. A kerti zuhanyzók, a párakapuk, az egyéb kerti bútorok, a mobil klímák, a fagylaltkészítő gépek, a kerti világítás és a kerti grillezők, sütők is szép számban szerepelnek a bevásárló listákon. A válaszadók közel háromnegyede maximum 100 000 Ft értékben hajlandó költeni ezekre a termékekre összesen.
A kérdőív kitöltők több mint 45%-a tervezi, vagy már el is készült a kert és az otthon felújításával a nyári melegre való tekintettel. A felmérésből az is kiderült, hogy a felújításhoz szükséges alapanyagokat, szerszámokat, eszközöket már többen szerzik be online áruházban, mint barkácsáruházban. Népszerűek még az építőanyag kereskedések és a helyi kisebb szaküzletek is, azonban ezt a két kategóriát együttesen is kevesebb mint 30%-ban jelölték meg.
Egyre szűkebb a vásárlók pénztárcája
A felmérésben résztvevők közel 40%-a azt nyilatkozta, hogy idén kisebb keret jut a hűsítő termékekre, mint tavaly. 31% tisztában van azzal, hogy az infláció miatt évről évre egyre drágábban tudja megvásárolni a nyári termékeket. 23% már mindent beszerzett az elmúlt években, ami kellemessé tudja tenni a hőséget, és nem tervez nagyobb beruházásokat. Akad olyan válaszadó is, aki idén költene el egy nagyobb összeget, hogy felkészüljön az egyre forróbb nyarakra, de ők alig több mint 6%-át teszik ki a mintának.
Legalább 1 hetes vízparti pihenés a családdal vagy partnerrel
A felmérésben résztvevők szerint a tökéletes nyaralás idilli a vízparton pihenni legalább 1 hétig, a családjukkal vagy a partnerükkel. Közel ugyanannyian vágynak a külföldi nyaralásra, mint amennyien kiemelték a nyugalom és a relaxáció fontosságát.
Kövesse az Egészségkalauz cikkeit a Google Hírek-ben , a Facebook-on, az Instagramon vagy a X-en, Tiktok-on is!