Mindenki ezt nézi most!

Ezek a jó alvás számok: ha így alszik, jól alszik

alvás, rossz alvás, álmatlanság, alvásproblémák, alvási apnoe

A felnőtt lakosság több mint fele alvásproblémákkal küszködik. Nemcsak az alvással töltött idő számít, hanem az alvás minősége is. Nézzük, mik a jó „alvás” számok.

Egy felnőtt ember napi alvásszükséglete 7 és 8 óra között mozog, de nem elég, ha csak a mennyiségre figyelünk. Az is fontos, hogy mennyire zavartalan az alvással töltött idő.

Ha például valaki nehezen alszik el, az éjszaka folyamán többször felriad, vagy az alvási apnoe tünetei jelentkeznek nála, akkor akár 10-12 óra alvás után sem tud a szervezete regenerálódni.

Az érintett nem ébred frissen, napközben fáradt, ideges lehet, fejfájásra panaszko­dik. Ha tehát valaki hiába alszik eleget, mégsem érzi kipihentnek magát, érdemes alvásvizsgálatot végeztetnie.

Elfogadott alvásiidő-normák és viselkedések

  •  Elalvási idő: 5-25 perc
  • Alvásidő: 7-8 óra
  • Alvásciklusok: 4-6, egyenként mintegy 90 perces ciklus (minden cikluson belül van könnyű-, mély- és REM-fázis (Rapid Eye Movement – gyors szemmozgás)
  • Álomfázisok: több
  • Felébredés: éjszakánként 10-20 alkalommal nagyon rövid időre, legtöbbször nem is emlékszünk rá
  • Forgolódás az ágyban: 5-10 alkalommal

Ezért érezheti magát állandóan fáradtnak. Olvasson tovább

Az alvászavar következményei

A világon több millióan alszanak rosszul, ennek pedig igen súlyos következményei is lehetnek, a nappali hangulatzavaroktól és koncentrációs nehézségektől egészen a krónikus betegségek megnövekedett rizikójáig. Emellett az érintettek nehezebben tudnak a munkájukra vagy a tanulásra koncentrálni, rosszkedvűek, türelmetlenek, ingerlékenyek lesznek, rosszabb döntéseket hoznak.

Elfáradt és aludni sem tud? Így pihenheti ki magát!

Hosszabb távon pedig az immunrendszer gyengüléséhez, elhízáshoz, a cukorbetegség, a szívbetegségek és a magas vérnyomás rizikójának emelkedéséhez is vezethet a krónikus alváshiány. Végül érdemes megemlíteni az úgynevezett cirkadián ritmussal, azaz a természetes biológiai órával összefüggő alvászavarokat. Ezekre az jellemző, hogy az elalvás és az ébredés ideje "eltolódik", vagy a szervezet cirkadián ritmus felborulása.

Nem tud elaludni? Gyakran felriad? Tesztelje le magát most!

Lehet, hogy alvászavarral küzd. Rövid tesztünk segítségével megnézheti, hogy alvásproblémái mennyire súlyosak.

Kattintson tovább az Alvászavar-kalkulátorhoz!

Forrás: egeszsegkalauz.hu