Óraátállítás és karantén: erre figyeljen, hogy nyugodtan alhasson éjszakánként

#koronavírus #karantén #óraátállítás #alvás
2020.03.31.

Vasárnap 1 órával előrébb kellett állítanunk az óráinkat, ez könnyen megboríthatja a napirendünket, főleg , ha a koronavírus miatt otthoni kényszerpihenőn vagyunk. Mit tehetünk az alvásritmus helyreállításáért?

Miért kell még mindig átállítani?

Korábban már megszületett a döntés, hogy az óraátállítást eltörlik, és minden ország maga dönthet arról, hogy a téli vagy a nyári legyen a végleges időszámítás. A járvány miatt azonban a döntés meghozatala elcsúszhat, addig pedig kénytelenek vagyunk továbbra is átállítani az óráinkat a szokott módon.

Az alváskutatás, a napszakos ritmusok jelentőségének és szerveződési mechanizmusainak feltárásáért adott 2017-es élettani Nobel-díj, a baleseti statisztikák és még sok minden más is azt mutatja, hogy az órákat nem célszerű átállítani, és a korán kelést sem kell erőltetni. Az eredeti, időzónánknak megfelelő idő visszaállítása lenne a legésszerűbb döntés egészségügyi szempontból. Régóta élünk olyan időbeosztás szerint, amelyben a tevékeny óráinkat akkorra időzítjük, amikor a legtöbb a természetes fény, és ez jelenleg a téli időszámításnak felel meg leginkább.

Az éjszakai pihenés nélkülözhetetlen

A megfelelő minőségű alvás elengedhetetlen a szervezet ellenálló képességének fenntartásához. A koronavírus miatti home office, esetleg a kényszerpihenő alatt sok embernél felborult a napi rutin, ami érinti az éjszakai pihenést is. Bár sokak számára adódik most lehetőség arra, hogy nap közben pótolják az éjjel kimaradt alvást, fontos tudni, hogy a nappalok és éjszakák változásaihoz történő alkalmazkodás ütemét a rendkívüli helyzetben sem szabad megbontani.

Beszélne telefonon egy orvossal? Kattintson IDE!

Vigyünk rendszert az alvási szokásainkba, feküdjünk és keljünk minden nap ugyanabban az időben. Segíthet a rendszeres testmozgás is, de semmiképp se lefekvés előtt tornázzunk. Lefekvés előtt 4 órával már kerüljük a koffeint, az alkoholt, és ne együnk nehéz, fűszeres, esetleg cukros ételeket. Szellőztessünk folyamatosan, és igyekezzünk annyira kényelmessé tenni a fekhelyünket, amennyire csak lehet.

Forrás: Magyar Alvás Szövetség

Forrás: EgészségKalauz