Ezeket látta már?

Trombózisom volt, hogyan tovább?

2018.07.29. Módosítva: 2018.07.30.

A mélyvénás trombózis ijesztő és veszélyes betegség, melynek kezelése komoly odafigyelést igényel. Az orvosi utasításokat mindenképpen be kell tartani, de néhány dolgot otthon is megtehetünk a gyorsabb gyógyulás érdekében!

Ha a vérkeringésünk nem megfelelő, a vérünk lassabban kering, vagy gyorsabban alvad a normálisnál, az ereken (vénákon) belül is létre jöhetnek vérrögök. Ez rendkívül súlyos szövődményekkel is járhat, mert ha a vérrög "elszabadul", akár el is zárhat ereket, így azok nem tudják a sejtekhez szállítani az oxigént és a tápanyagokat, ennek következménye pedig szövetelhalás is lehet. Még veszélyesebb, ha a vérrög a tüdőbe kerül, ott ugyanis úgynevezett tüdőembóliát okozhat, mely életveszélyes állapot.

A mélyvénás trombózis főbb tünetei közé tartozik az érintett terület duzzanata, görcse, melegsége, kipirosodása, elszíneződése. A trombózis a leggyakrabban a lábszárban alakul ki, de előfordulhat, hogy a combban, vagy éppen a karokban jön létre a vérrög. Azonban nem mindenkinél jelentkeznek a tünetek, vagy már csak akkor, amikor nagyobb esély van a vérrög leszakadására, ez pedig nemcsak a diagnózist, de a kezelést is megnehezítheti. A legtöbb esetben a gyógyszeres kezelés mellett az életmódon is változtatni kell, annak ellenére, hogy számos tünet rövid időn belül megszűnik a véralvadás-gátló gyógyszerek hatására.

Fontos a mozgás!

Rendkívül nagy szerepe van a keringés javításának, a megfelelő keringés ugyanis csökkenti a trombózis kialakulásának esélyét. Erre az egyik legjobb módszer a rendszeres mozgás, melyet szinte mindenkinek ajánlanak. Ráadásul segít a túlsúly elleni küzdelemben is (ez ugyanis a mélyvénás trombózis egyik legfőbb rizikófaktora). A megerőltető edzés helyett válasszunk kíméletesebb mozgásformákat, például a sétát vagy az úszást. Igyekezzünk minden nap legalább 30 percet mozgással tölteni! Érdemes megkérdezni az orvosunkat, ajánl-e gyógytornát; a legegyszerűbb, kímélő lábgyakorlatokat még akár a fotelban ülve is el tudjuk végezni!

Az ágynyugalom egyáltalán nem javasolt – hiszen a mozgásszegény életmód is növeli a vérrögök kialakulásának rizikóját –, pihenéskor azonban érdemes megemelni a lábakat, naponta 3-4 alkalommal is, 15-15 percre. Ez csökkenti az alsó végtag ereinek nyomását. Szintén nagyon fontos szerepe van az úgynevezett kompressziós gyógyharisnyáknak: ezek olyan speciálisan kialakított ruhadarabok, melyek a bokánál, illetve a lábszárnál nagyobb nyomást fejtenek ki a lábra, mint a térdnél vagy a combnál. Ezek szintén javítják a lábak vérkeringését, és a fájdalmat vagy a lábdagadást is segítenek megelőzni. A kompressziós harisnya típusát szakember határozza meg, és érdemes legalább félévente ellenőriztetni, hogy még mindig megfelelő-e számunkra a korábban felírt harisnya.

Mit együnk és mit ne?

Az étrendünknek is nagy szerepe lehet a gyógyulásban, illetve abban, hogy az újabb vérrögök kialakulását megelőzzük. A legfontosabb, hogy szabaduljunk meg az esetleges felesleges kilóktól! A túlsúly, illetve a hozzá társuló egyéb problémák, például a magas vérnyomás vagy a magas koleszterinszint növelik a trombózis rizikóját.

Figyeljünk a trombózis tüneteire, és azonnal forduljunk orvoshoz! Kattintson!

Az alkoholfogyasztást érdemes visszafogni (bár a vörösborban található hatóanyagok, a flavonoidok kifejezetten jót tehetnek az egészségünknek), és természetesen a dohányzásról is ajánlott leszokni. Igyekezzünk szív- és érbarát, keringésjavító fűszereket beépíteni az étrendünkbe, például fokhagymát, kurkumát, cayenne-i borsot és gyömbért.

A közkeletű vélekedés szerint tilos a K-vitaminban gazdag ételek (a sötétzöld leveles zöldségek, például a spenót, a kel vagy a brokkoli) fogyasztása a trombózison átesetteknek, vagy azoknak, akik magasabb rizikójú csoportba tartoznak. Ez azonban csak részben igaz. K-vitaminra szüksége van a szervezetünknek, ám mind a túl kevés, mind pedig a túl sok K-vitamin megzavarhatja a véralvadást (lassíthatja vagy fel is gyorsíthatja azt), ezért érdemesebb rendszeresen, kis mennyiségű, K-vitamint tartalmazó zöldséget fogyasztani, mintsem egyszerre sokat. Természetesen, mielőtt bármin is változtatnánk az életünkön, egyeztessünk a kezelőorvosunkkal, különösen akkor, ha gyógyszert is kell szednünk!

Forrás: EgészségKalauz