Ezeket látta már?

Szemünk fénye a gyermek! (a fejlődési rendellenességek nyomában)

Az év legnagyobb családi ünnepe, karácsony táján sokat gondolunk szeretteinkre, rokonainkra, de legfőképpen gyermekeinkre. Az ő őszinte mosolygó arcuk teheti még ragyogóbbá az együtt töltött napjainkat. Azonban sok gyermek küzd különböző fejlődési zavarokkal, amin a szülők - szakemberek bevonásával - erejüket megfeszítve igyekeznek segíteni. Az MTI-Press a Bárányfelhő Fejlesztő Gyermekközpont vezetőjét, Tóth Zsuzsa gyógypedagógust kérdezte tevékenységükről.

- Mikor és milyen okok miatt gondolt először a gyermekközpont létesítésére?

Szemünk fénye a gyermek! (a fejlődési rendellenességek nyomában)

- Gyógypedagógiai főiskolára jártam, ahol minden évben gyakorlóhelyet kellett választani. Végzősként egy nevelési tanácsadóban töltöttem a gyakorlati időmet. Úgy tapasztaltam, hogy a kiváló szakember gárda és az egyébként hatékony működés ellenére nem marad kapacitásuk a fejlesztésre és a terápiára. Az a gondolat fogalmazódott meg bennem, hogy én a gyerekekkel nem úgy akarok foglalkozni, hogy heti kétszer negyvenöt percre kiemelem őket a családból. Úgy képzeltem el, hogy az egyénre szabott foglalkozáson túl a családot és ne adj' Isten a gyerekkel foglalkozó pedagógust is bevonom a folyamatba. Egy ilyen módon kialakított csapat képes a gyermeket minden oldalról támogatni. Ezért a három éve alapított Bárányfelhő Fejlesztő Gyermekközpontban az alapkoncepciónk az, hogy mindent a szülők bevonásával végzünk.

- Mi történik egy megkeresés után?

- A legáltalánosabb, hogy először a szülők hívják fel telefonon a gyermekközpontot. Egyeztetünk egy időpontot, amikor csak velük beszélünk. Ebben a beszélgetésben igyekszünk anamnézist felállítani, visszamenve a gyermek születésének vagy akár fogantatásának pillanatáig. A mozgás- és beszédfejlődésről nagyon részletes kérdéssort tekintünk át a szülőkkel. Ezt követően döntjük el, hogy a gyermeket milyen irányban, és melyik szakemberünknek kell vizsgálnia.

- Mi történik a gyermekek vizsgálata után?

- Mi csapatban dolgozunk. Először is a szakembereink minden új gyerek vizsgálata után összeülnek, majd az ott elhangzottakat összegezzük, és elmondjuk a szülőknek a véleményünket. Amennyiben készségfejlesztésnek látjuk szükségét, akkor azt is a tudomásukra hozzuk, illetve egyeztetjük az általunk javasolt konkrét lépéseket. Ugyanígy járunk el a fejlesztések során is, amikor rendszeres időközönként konzultálunk a szülőkkel. Tudnunk kell, hogy az otthoni körülményekben volt-e valami változás, amely befolyással lehet a mi munkánkra.

- Mik a leggyakoribb kérdések és problématípusok, amelyekkel önökhöz fordulnak?

- Általában a szülők elmondják, hogy van egy ennyi meg ennyi idős gyermekük, aki szerintük hiperaktív vagy figyelemzavaros, esetleg nem ott tart a fejlődése, ahol életkora szerint tartania kellene. Vannak esetek, amikor intelligenciavizsgálatot kérnek tőlünk. Olyanok is előfordulnak, amikor életkortól függően a védőnő, az óvónő vagy a tanítónő hívja fel a szülők figyelmét valamilyen fejlődési problémára.

- Minden esetben kell terápiát alkalmazni?

- Nem. Manapság elterjedt az a téves elképzelés, hogy minden gyereket fejleszteni kell. A gyerekek önmaguktól, saját idegrendszerük fejlődése által tökéletesen, jól tudnak fejlődni, aminek a folyamatába nem szabad belenyúlni. Ezért nekünk az is feladatunk, hogy az aggódó szülőt megnyugtassuk, és lebeszéljük valamiről, ami a későbbiek folyamán többet ártana. Van egy tól-ig-os határ, amelyen belül egészségesnek kell tekinteni a fejlődést, az ezen belüli mozgás pedig rugalmas.

Bébitől a főiskolásig

- Milyen korcsoportokkal foglalkoznak?

- Néhány hetes vagy hónapos kortól egészen a késői pubertás korig, de főiskolás is jár hozzánk, akinek tanulásstratégiai nehézségei támadtak.

- Mik a leggyakoribb terápiák?

- Az első, legjellemzőbb terület a logopédia. Megkésett beszédfejlődéssel vagy hangképzési problémákkal sokan keresnek meg minket. A másik nagy csoportot a mozgásfejlődési problémákkal jelentkezők alkotják, akiknek gyógytornára van szükségük.

- Milyen okok lehetnek az ön által említett problémák mögött?

- Nem mernék általánosítani, de a logopédushoz járás a szülők körében teljesen elfogadott és nagyon gyakorinak tekinthető. A gyógytorna szükségességét sok más előzmény teheti szükségessé, mint például: a gyermek nagy születési súlya, császármetszés, a szülőcsatornába történő beszorulás. Ezzel kapcsolatban még elmondanám, hogy a mozgásfejlődésnek kiemelt szerepe van, amely kihat más képességekre is. Ezért mi az életkortól függetlenül mindig rákérdezünk, vajon a gyermek mászott-e, és rendben volt-e a későbbi mozgásfejlődése. A minket átfogó szociális hálóban az orvosok és a védőnők tisztában vannak ezzel, ennek következtében gyorsan kiderülnek a fejlődési rendellenességek.

- Mennyi és milyen végzettségű szakembert foglalkoztatnak?

- Van két logopédusunk, egy pszichológusunk, egy gyógytornászunk és két gyógypedagógusunk. Ezen kívül kapcsolatban vagyunk más szakemberekkel is, például neurológussal és autizmus specialistával, akik szükség esetén a rendelkezésünkre állnak.

- Most így, karácsony ünnepe előtt szoktak közös rendezvényt tartani?

- Nemcsak karácsony előtt, hanem más ünnepeket megelőzően is szoktunk közös ajándékkészítést szervezni. A szülőkkel is beszélgetünk külön az ünnepekről, mert nem mindegy, hogy a gyermek a családi körből mit visz magával. Talán egy friss élményt osztanék meg ezzel kapcsolatban, amikor egy diplomata felesége keresett meg minket. Ő elmondta, hogy a család gyakran változtat országot, és a világ különböző tájain laktak már. Megkérdezte, hogyan kellene a karácsonyra készülnie. Én azt válaszoltam: ha van benne valamilyen érzés a karácsonyról, akkor teljesen mindegy, hogy melyik országban van éppen. Amennyiben ő ezt az érzést és mintát közvetíteni tudja a gyermekei felé, akkor minden rendben lesz. Így erősödik a család egysége, amely manapság gyengülőben van.

Forrás: MTI