Ezeket látta már?

Ez a mozgásforma túlsúlyosoknak, mozgásszervi panasszal küzdőknek és időseknek is jót tehet

vízitorna

Gyakran halljuk, hogy a mozgás életet menthet, de mit tegyen az, akinek a szárazföldi testedzés minden pillanata fájdalmat okoz, vagy kényelmetlenül érzi magát abban a helyzetben?

A vízitorna nemcsak a túlsúlyosaknak jelent kiváló alternatívát, hanem olyan mozgásszervi panaszokkal küzdőknek is javasolt, akiknek tényleg minden mozdulat fáj. Nem beszélve arról, hogy a víz jótékony hatással van a mentális egészségre is.

Kiknek segítget a vízitorna?

Az egészséges életmódnak és az egészségmegőrzésnek fontos része a rendszeres testmozgás, a WHO (Egészségügyi Világszervezet) heti minimum 150 perces közepes intenzitású vagy 75 perc magas intenzitású, aerob jellegű testmozgást, vagy ezek megfelelő kombinációját ajánlja. Vannak azonban olyan mozgásszervi panaszok, amelyeknél akármilyen testmozgás szóba sem jöhet, nem beszélve a magas túlsúlyról, amikor szintén meg kell fontolni, milyen edzést választunk.

A vízitorna kifejezetten javasolt ízületi kopásos megbetegedések, csípő- és térd artrózisok, vagy gerincpanaszok esetében, de sikeresen alkalmazzák csípő- és térdprotézisek beültetése után is. A szakorvos izom- és ínszakadások, nyúlások, keresztszalag pótlások, egyéb más térdműtétek után is javasolja a rehabilitáció részeként. Ugyancsak hatásos a gerincoszlopot érintő panaszok kezelésében, derék-, vagy hátfájásra, és reumatológiai betegségekre is hatékony megoldás.

– mondta Szabó Lorand Domokos, a Budapesti Mozgásszervi Magánrendelő és a Szent Magdolna Magánkórház gyógytornász, fizio- és manuálterapeutája.

A víz felhajtó ereje ugyanis segít a végtagok mozgatásában, így nagyon jól lehet alkalmazni fájdalmas, beszűkült mozgásállapotok kezelésére. A vízitorna emellett kedvezően hat a légzőrendszerre, az idegrendszerre, kiválóan alkalmas koordinációs- és egyensúly problémákkal küzdőknek, így idősebbeknek sem kell lemondani a rendszeres, szórakoztató testmozgásról.

Mikor nem ajánlott a vízitorna?

A nagyjából fél, vagy egyórás foglalkozásokon hatékony izommunkát lehet végezni, miközben az ízületeket kisebb terhelés éri, javulhat a végtagok vénás keringése és a mozgáskoordináció. Mivel a vízben a páciens nyakig elmerül, így a testet nagyjából csak 10 százalékban éri terhelés. Jó hír, hogy nem is szükséges hozzá az úszástudás, ráadásul eszközök segítségével a vizen lebegés is mindenkinek könnyedén megoldott.

A szakember szerint majdnem mindenkinek ajánlott ez a mozgásforma. Mivel stresszoldó és élménydús, így akkor is élhetünk a vízitorna adta lehetőségekkel, ha nincsen semmilyen mozgásszervi panaszunk. Ha mozgásszervi rehabilitáció keretében vesszük igénybe, akkor hetente egy-két alkalommal javasolt élni a vízitorna lehetőségeivel - erről érdemes a szakorvossal egyeztetni. Vannak azonban olyan helyzetek, amikor ellenjavallott a vízitorna: szívelégtelenséggel, lázasan, akut gyulladásokkal, bőrproblémákkal, illetve fertőzésekkel nem javasolt ez a mozgásforma saját magunk és mások érdekében.

Olvasta már?

Kövesse az Egészségkalauz cikkeit a Google Hírek-ben, a Facebook-on, az Instagramon vagy a Twitter-en is!

Forrás: EgészségKalauz