Ezeket látta már?

Hogy kell szedni a D-vitamint, hogy biztosan hasson? Ezt tanácsolja a szakgyógyszerész

d-vitamin, magnézium, kalcium, d-vitamin szedése

A D-vitamin edvező hatásainak az érvényesüléséhez a D-vitaminon kívül egyéb „anyag(ok)ra” is szüksége van a szervezetnek.

Az elmúlt évtizedekben bebizonyosodott, hogy a D-vitamin szervezetbeni szerepe messze túlmutat a csontok egészségének a biztosításán. A napfény-vitaminnak is nevezett zsíroldékony vitamin kulcsfontosságú szerepet tölt be az immunrendszer működésében, így számos betegség – köztük vírusos légúti megbetegedések - megelőzésében is szerepe lehet. Több vizsgálat utal arra, hogy a szervezet megfelelő D-vitamin-ellátottsága a daganatok megelőzésében is fontos lehet,- bár ennek egyértelmű bizonyítása még számos jövőbeli kutatást tesz szükségessé.

A D-vitamint önmagában pótolni kevés

Amellett, hogy a D-vitamin sokoldalú szerepére vonatkozóan egyre nagyobb mennyiségű információ áll rendelkezésre, egyre nagyobb számban jelennek meg azok a tudományos közlemények is, amelyek a D-vitamin önmagában való alkalmazásának a hatásosságát kérdőjelezik meg.

Néhány évvel korábban leírták például, hogy az önmagában adagolt D-vitamin nem előzi meg a csontritkulást és a vele összefüggő csonttöréseket. Úgy tűnik, hogy a D-vitamin kedvező hatásainak az érvényesüléséhez a D-vitaminon kívül egyéb „anyag(ok)ra” is szüksége van a szervezetnek.

Kalcium is kell a D-vitamin mellé

A csontritkulás megelőzésében például a D-vitamin mellett adagolt kalcium és magnézium szerepe tűnik lényegesnek.

A legújabb ismeretek tükrében, a csontritkulás megelőzésére Németországban például a D-vitamin (800 NE) és kalcium (1000 mg) együttes „adagolását” javasolják – táplálékként, illetve a napfény hatására a szervezetben termelődött D-vitamin formájában. Patikaszerként való pótlást abban az esetben tartanak szükségesnek, ha az előbbi módon (táplálkozás, napfény) a kívánt dózisok nem fedezhetők.

Olvasson tovább! Ezért fontos a D-vitamin a szervezetünk számára!

Magnézium nélkül nem hatásos a D-vitamin

Úgy tűnik, hogy a magnéziumnak is kulcsszerepe van a D-vitamin hatásainak létrejöttében. A napfény vitamin és a magnézium között feltárt biokémiai kapcsolat leegyszerűsítve a következő: a D-vitamin szintéziséhez a szervezetben magnézium szükséges; „cserébe” az aktivált D-vitamin fokozza a magnézium bélből való felszívódásának a mértékét.

Egy USA-beli, több mint 12000 fő bevonásával végzett vizsgálatból (National Health and Nutrition Examination Survey, NHANES) az derül ki, hogy a táplálkozással történő jelentősebb mértékű magnézium-bevitel csökkenti a D-vitamin-hiány kialakulásának a kockázatát. Nemrégiben pedig arról számoltak be, hogy a magnézium-pótlás emeli a szervezet D-vitamin-szintjét azoknál, akiknél korábban a D-vitamin-szint alacsony volt.

Annak érdekében, hogy a szervezetben a D-vitamin kedvező hatásai érvényesülhessenek, megéri kalciumot és magnéziumot is kellő mennyiségben fogyasztani! Hazánkban a lakosság döntő részénél a napi kalciumbevitel nem éri el az ajánlott értéket, és hasonlóan lehangoló kép a magnézium-bevitel kapcsán is.

Dr. Budai Marianna PhD.

szakgyógyszerész

Olvasta már?

Kövesse az Egészségkalauz cikkeit a Google Hírek-ben, a Facebook-on, az Instagramon vagy a Twitter-en is!

<KÖVETKEZŐ CIKK>

Forrás: egeszsegkalauz.hu