Hirdetés

Miért fontos az időskori folyadékfogyasztás?

#diéta #terápia
2013.11.29. Módosítva: 2015.11.04.
Hirdetés

Az egészséges és aktív életmódnak egész életünkben nagyon fontos szerepet kell betöltenie. Az idő előrehaladtával a különböző testi funkciók romlásának bekövetkeztével az étrendben is változtatások szükségesek. Egészséges, kiegyensúlyozott táplálkozással és megfelelő folyadékbevitellel megelőzhető számos betegség kialakulása, vagy a már létrejött egészségi állapot fenntartható.

Hirdetés

Magyarországon a lakosság egyötöde – megközelítőleg 2 millió lakos – betöltötte a 60. életévét. A korosodás azonban nem mindenkinél egyformán, az eltelt évek számának megfelelően zajlik, így igen nagy különbség van az idős emberek egészségi állapota között.

Az egészségi állapotot befolyásolja a szervezet víztartalma is, amely a kor előrehaladtával egyre csökken. Az újszülött szervezete átlagosan 70%, a felnőtté 60%, míg az idős embereké csupán 50% vizet tartalmaz. Optimális esetben a test vízleadása és vízfelvétele között fontos egyensúlyi állapot áll fenn.

Ezt az egyensúlyi állapotot – a táplálkozás mellett – egyéb tényezők is befolyásolják, ilyen például a fizikai aktivitás, a külső hőmérséklet, illetve egyes, betegségekhez kapcsolódó tünetek, mint a láz, a hasmenés vagy a hányás. Ha a vízháztartás egyensúlya tartósan megbomlik – akár a vízfelvétel csökkenése, akár a vízleadás fokozódása miatt – az könnyen a szervezet kiszáradásához vezethet. A szomjúságérzet a folyadékegyensúly fenntartásának egyik legfontosabb ingere, amely a szükséges vízmennyiség pótlására figyelmeztet. Időskorban komoly gondot jelenthet, hogy csökken a szomjúság érzékelése is, és emiatt nagyobb a valószínűsége a kiszáradás kialakulásának. Időskorban tehát akkor is inni kell, ha nem vagyunk szomjasak.

A kor előrehaladtával számos változás történik. Testileg és lelkileg is "más" emberré válunk, különböző problémák jelennek meg, amelyek többek között a folyadékbevitelt is érinthetik.

Időskorban jellemző élettani változások

- az izmok ereje és tömege mintegy 30 százalékkal csökken

- az idegrostok ingerületvezetése lassul

- csökken az ízérzékelés

- a látás és a hallás romlik (akár 70-80 százalékkal)

- számos fog elvesztésével számolhatunk (az ételeket pépesíteni kell)

- romlik a szaglás is (az ételek aromáját kevésbé érzik az idős emberek)

- csökken a szomjúság érzékelése is (folyadékpótlás szempontjából rendkívül fontos).

(Forrás: TÁPLÁLKOZÁSI AKADÉMIA Hírlevél I. évfolyam 9. szám, 2008. szeptember)

A szomjúságérzet kialakulásának elsődleges, irányító tényezői a vérszérum nagy ozmolalitása (az agy központi ozmoreceptorai által) és a csökkenő vérnyomás (az érrendszeri, alacsony nyomású baroreceptorokon keresztül). Embereken és állatokon végzett vizsgálatok kimutatták, hogy a szomjúság hiánya időseknél a csökkent ízérzőképesség miatt alakul ki. Új bizonyítékok szerint azonban az agy ízérzékelő központja által küldött jelek megváltozása eredményezi a szomjúságérzet csökkenését az idősödés során.

Az évek számának növekedésével a vese véráramlása romlik, és ennek következményeként a vese kiválasztóképessége csökken. Bár az esetek többségében a vesefunkciót legjobban jelző glomerulus filtrációs ráta (GFR) évente 0,5–1,2 ml/perc/1,73 m2-rel csökken, a vese funkcionális tartaléka azonban állandó marad. Ennek háttere, hogy a GFR csökkenésétől függetlenül az egészséges időseknél morfológiai (alaki) változások lépnek fel a vesében, amelynek következményeként többek között a vese ereinek a véráramlással szembeni ellenállása is növekszik.

A megfelelő hidratáltság tehát nélkülözhetetlen a szervezetünk, szerveink egészséges működéséhez. Amennyiben nem kielégítő a folyadékbevitel, akkor enyhébb esetben csak általános panaszok jelentkeznek, ha nagyfokú a dehidratáltság, akkor súlyos egészségi problémák alakulhatnak ki.

Általános panaszok, a testtömeg 1%-ánál kisebb folyadékhiány esetén:

- fejfájás

- koncentráló képesség csökkenése

- fáradtság,

- szédülés

Egészségi következmények, a testtömeg 1%-ánál nagyobb (és esetleg tartós) folyadékhiány esetén:

- légzési nehézségek

- csökkenő szellemi kapacitás

- mentális problémák

- székrekedés

- fogproblémák

- szájüregi betegségek

- vesekő

AZ AJÁNLOTT FOLYADÉKBEVITEL IDŐSKORBAN SEM VÁLTOZIK, DE A

SZOMJÚSÁGÉRZET CSÖKKENÉSÉVEL, A FIZIKAI KÉPESSÉGEK ROMLÁSÁVAL

JELENTŐSEN MEGNŐ A KISZÁRADÁS VESZÉLYE.

Az Európai Élelmiszerbiztonsági Hivatal (EFSA) ajánlása átlagosan (italokból és ételekből származó folyadékmennyiség összesen):

- felnőtt férfiak számára: 2,5 l

- felnőtt nők számára: 2 l

Míg az közismert tény, hogy a változatos étrend segíthet abban, hogy minden szükséges tápanyagból megfelelő mennyiséghez jusson a szervezet, azt kevesen tudják, hogy a változatosság elve a folyadékpótlásban is alkalmazható. A kutatási eredmények alátámasztják, hogy aki naponta többféle italt és ételt fogyaszt, az nagyobb valószínűséggel jut hozzá a javasolt napi 2–2,5 liter folyadék mennyiséghez

.

AKI NAPONTA TÖBBFÉLE ITALT ÉS ÉTELT FOGYASZT, AZ NAGYOBB VALÓSZÍNŰSÉGGEL JUT HOZZÁ A JAVASOLT NAPI, ÖSSZESEN 2–2,5 LITER

FOLYADÉKMENNYISÉGHEZ.

A megfelelő folyadékmennyiség elfogyasztását szociális tényezők is befolyásolják. Gondozó, családtag segítséget jelenthet a mozgásban akadályozott idősnek. Nem is gondolnánk, hogy apró dolgok is sokat számítanak és akár a megfelelő folyadékbevitel elérésében is segíthetnek. Egy Dániában zajló kutatásban szociális otthonban élők környezetét változtatták meg: színes tányérokkal terítettek, új függönyöket tettek fel, átfestették a falakat, az ápolókat megkérték, hogy vidámak legyenek és mosolyogjanak. A vizsgálat végén kiderült, hogy mind a táplálék-,

mind a folyadékbevitel növekedett. Emellett a fizikai aktivitásban és a testtömegben is pozitív változások történtek. Az idősek mimikája megerősödött, a személyek közötti szociális kapcsolatok száma megemelkedett. Elmondható, hogy a környezet, beleértve az otthoni vagy a kórházi, szociális otthoni étkezést és a pszichológiai körülményeket, befolyással bír a fogyasztásra és a szociális viselkedésre.

Nagyon fontos, hogy a tápláltsági állapotra, ezen belül a hidratáltsági állapotra is

odafigyeljünk, hiszen kutatások alapján elmondható, hogy pl. az Egyesült Királyság

szociális otthonaiban élők 20-30%-a dehidratált.

A dehidratáció időskorban összefügg a leggyakoribb betegségek és halálozás okaival:

Elesés, törések

Zavartság

Fertőzések

Stroke (szélütés), szívinfarktus

Lassabb sebgyógyulás

Gyógyszermérgezés

Sajnos, sok idős ember nem iszik eleget, amely számos tényezőre vezethető vissza.

Csökkent folyadékbevitel okai időskorban

Szomjúságérzet lecsökken

A memória romlik – megfeledkeznek az ivásról

A mozgás nehezítetté válik

Gyógyszerek szedése gátolhatja a szomjúságérzet kialakulását

A vese folyadékmegtartó (koncentráló) képessége csökken – a vizelettel több víz ürül ki

Csökkenő étvágy, a szegényesebb, kevésbé változatos étrend alacsonyabb folyadékbevitelt eredményezhet

Hogyan figyeljünk az idősekre? Tippek

Kínáljuk az időseket gyakran, mert maguktól elfeledkezhetnek az ivásról

Legyen számukra elérhető fizikai közelségben a folyadék nappal és éjjel is.

A tömény alkohol dehidratáltságot okoz

Változatos étrenddel is fedezhetjük számukra a folyadékpótlást, kínáljunk nekik több levest, zöldséget és gyümölcsöt

Különböző ízű és színű ételekkel növelhetjük a folyadékbevitelt

.

Nem kell az idős emberekre mindenáron új szokásokat erőltetni, hanem a meglévő ételeik, italaik megválogatásával, étkezési szokásaik figyelembe vételével egészségesebb étrend összeállítására kell tanítani őket. Ezeket valószínűleg könnyebben és megbízhatóbban fogják betartani.

A dehidratáció megelőzése érdekében a legjobb a folyamatos folyadékbevitel. Ideális esetben 1-2 pohárral minden étkezéskor igyon az idős ember, a nap további részében pedig alkalomszerűen. Így nagy valószínűséggel egyrészt kialakul a folyadékbevitel kapcsán is a jó szokás, valamint a megfelelő mennyiségű folyadékot is elfogyasztja a koros ember.

Vannak olyan tápanyagok, amelyek fogyasztására időskorban különös figyelmet kell fordítani. Ezek az összetevők az étrenddel is fedezhetőek, az alábbi táblázat azokat a nagy víztartalmú élelmiszer-csoportokat foglalja össze, amelyek nagy segítséget nyújtanak a megfelelő folyadékmennyiség elfogyasztásában.

Összefoglalás

A folyadékbevitel nélkülözhetetlen az élethez és befolyásolja az idősek egészségi állapotát és teljesítőképességét. Sokan 50 éves kor felett nem isznak eleget, ennek megoldásában a gondozóknak, az egészségügyi személyzetnek fontos feladata van. A változatosság kulcsszerepet játszhat abban, hogy a megfelelő mennyiségű folyadékot elfogyasszák az idősek. A dietetikusok, orvosok és egyéb egészségügyi dolgozók fontos segítséget nyújthatnak az egyéni folyadékigény meghatározásában és kielégítésében. Segítsük a környezetünkben élő idős embereket abban,

hogy elegendő folyadékot fogyasszanak, mert a megfelelő folyadékbevitellel egészségesebbek maradhatnak.

"Fenntartani a test töretlen egészségét, a szellem állandó élénkségét és nyugalmát és megőrizni ezeket a késői öregségig, amikor betegség és küzdelem nélkül a test és lélek búcsút mond egymásnak." (Van Boerhaave, holland orvos)

Felhasznált irodalom:

1. Lutz C, Prytulski K: Táplálkozástudományi kalauz, Zafír Press, Budapest, 2012.

2. Ferry M.: Strategies for ensuring good hydration in the elderly. Nutr Rev. 63, S22

-29, 2005.

3. European Hidration Insitute 6. hírlevél, 2011 június

4. EFSA: Scientific opinion on dietary reference values for water. EFSA Journal. 8, 1459, 2010.

5. Kim S.: U.S. state-level social capital and health-related quality of life: multilevel evidence of main, mediating, and modifying effects.Ann Epidemiol17, 258-269, 2007

6. Kenkmann A, Price GM, Bolton J, Hooper L.: Health, wellbeing and nutritional status of older people loving in UK care homes. BMC Geriatrics 2010, 10:28.

7. Thomas, DR, Cote TR, Lawhorne N et al.: Understanding clinical dehydration & its treatment. J Am Med Dir Assoc 2008; 9:292-301

8. Wakefield BJ, Mentes J, Holman JE, Culp K.: Risk factors and outcomes associated with hospital admission for dehydration. Rehab Nurs 2008; 33: 233-41.

9. Chan J, Knutsen SF, Blix GGet al.: Water, other fluids, & fatal coronary heart disease: Adventist Health Study. Am J Epid2002; 155:827-33

10. TÁPLÁLKOZÁSI AKADÉMIA Hírlevél I. évfolyam 9. szám, 2008. szeptember

11. Hutchinson JMC.: Is more choice always desirable? Evidence and arguments from leks, food selection, and environmental enrichment. Biol Resv80, 73-92, 2005.

12. Tápanyag-beviteli referencia-értékek. Medicina Könyvkiadó Rt., Budapest, 2004

13. Elmståhl S, Blabolil V, Fex Get al: Hospital nutrition in geriatric long-term

care medicine. I. Effects of a changed meal environment. Compr Gerontol A. 1, 29-33, 1987

IMPRESSZUM TÁPLÁLKOZÁSI AKADÉMIA HÍRLEVÉL

Kiadja: Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége

Szerkesztőbizottság: Prof. Dr. Biró György

Kubányi Jolán (MDOSZ elnök)

Antal Emese (dietetikus)

Lektorálta:

Prof. Dr. Biró György

Kubányi Jolán (MDOSZ elnök)

Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége

Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége

1135 Budapest Petneházy utca 57. Fszt. 5.

Facebook/Terítéken az Egészség

Forrás: EgészségKalauz
Hirdetés

FONTOS AZ EGÉSZSÉGEM

SZERETNÉK HÍREKET, TIPPEKET KAPNI!
CAPTCHA

Twoje dane osobowe służyć będą jedynie umożliwieniu kontaktu z ekspertem. Grupa Onet.pl S.A. nie przetwarza tych danych w żaden inny sposób i niezwłocznie po przesłaniu pytania do eksperta usuwa lub anonimizuje Twoje dane. Przekazanie pytania ekspertowi odbywa się przy zachowaniu zabezpieczeń wymaganych przez ustawę o ochronie danych osobowych. Przypominamy również, iż udzielona porada nie zastąpi bezpośredniej konsultacji z lekarzem lub innym odpowiednim specjalistą, w trakcie której analizowana jest dokumentacja lekarska i przeprowadzane badanie lekarskie.