Ezeket látta már?

Íme a legveszélyesebb gyógyszerkombinációk - erről mindenkinek tudnia kellene

gyógyszerkombináció, gyógyszermellékhatás, gyógyszerkölcsönhatás, fájdalomcsillapító, szorongásgátló, depresszió

Minél több gyógyszert kell szedjen, annál nagyobb gondossággal kell eljárnia. Lássunk néhány fontosabb gyógyszerkölcsönhatást!

A gyógyszerek világával kapcsolatban sok tévhit él a köztudatban. Sokan talán azzal sincsenek egészen tisztában, hogy a gyógyszerek egy része vény nélkül, többségében pedig csak vényköteles módon kapható. Ez nem véletlen, hiszen számos esetben kizárólag az orvos ellenőrzése mellett alkalmazható, szedhető egy-egy betegség gyógyszerelése, és komoly veszélyeket rejthet az „önkezelés”.

A gyógyszerszedés tehát "veszélyes üzem" is egyben, nem véletlen hogy a dobozokban lévő betegtájékoztató szövegek meglehetősen hosszúak, és rendkívül részletesen kitérnek pl. a gyógyszerekkel észlelhető mellékhatásokra, kölcsönhatásokra. Egyben felhívják a beteg figyelmét, hogy a leírtak, vagy bármely egyéb szokatlan "nemvárt" jelenség előfordulásakor haladéktalanul keressék fel orvosukat.

Egy statisztika szerint az USA-ban vényköteles gyógyszerek éves szinten mintegy 100000 nagyságrendű halálozást okoznak. A gyógyszerek helytelen, nem megfelelő, (és az orvossal – gyógyszerésszel nem egyeztetett) használata súlyos veszélyeket rejthet.

A következőkben bemutatjuk az 5 legveszélyesebbnek ítélt gyógyszerkombinációt, amit mindenkinek érdemes tudnia, hiszen ezek gyakran alkalmazott szerek, tehát mondhatni, hogy bárkivel előfordulhat ezek együttes szedése – és annak veszélyei, káros hatásai.

A legfontosabb, hogy ha felmerül a dobozokban lévő betegtájékoztató szövegek - és a megbízható betegtájékoztató weboldalak elolvasásán túl bármilyen aggály, kétely érdemes mielőbb megkérdezni orvosunkat, pontosan azért hogy megelőzhető legyen egy esetleges veszélyes mellékhatás, kölcsönhatás.

1. Antidepresszánsok és fájdalomcsillapítók

  • Veszélyes interakció, mivel az újabb típusú (ún. SSRI-) antidepresszánsok, és a ma igen gyakran használt nem-szteroid típusú fájdalomcsillapítók (pl. ibuprofen, diclofenac, naproxen stb.) együttes adása növeli a vérzésveszélyt, főként a nyelőcső és a gyomor területén, igen jelentősen, akár hatszorosára is (!)
  • A National Library of Medicine szerint pl. a migrénes fájdalomban alkalmazott "triptánok" és az SSRI-antidepresszánsok együttes alkalmazása szintén igen veszélyes: izgatottság, gyors szívverés, felgyorsult légzés, magas testhőmérséklet alakulhat ki.

2. Véralvadásgátlók és az aszpirin

Véralvadásgátlókat számos esetben rendelnek a betegek számára, pl. infarktus, stroke kockázat, pitvarfibrilláció, vagy éppen műtét utáni állapot esetén. A hatás lényege a névben foglaltatik: a véralvadási "kaszkád" folyamatának lassítása révén gátolják az erekben az esetleges vérrögképződést.

  • Az aszpirin mindenki által közismert több mint 100 éves szer, az egyik alapvető fájdalomcsillapító.
  • Sokan nem tudják azonban, hogy szintén rendelkezik véralvadásgátló (rossz szóval élve vérhígító) hatással, a vérlemezkék működésének gátlása révén. Ha e két gyógyszercsoport egyszerre kerül alkalmazásra, rendkívüli módon megnőhet a szervezetben a vérzések veszélye.

3. Fájdalomcsillapítók és szorongásgátlók

  • A szorongásgátló (benzodiazepin tartalmú) szerek és az erős hatású ún. opioid-eredetű fájdalomcsillapítók egyaránt csökkenthetik a légzés és a szívműködés frekvenciáját, gyakoriságát. Együttes adásuk ezért igen veszélyes lehet e két alapvető működés lelassítása révén.

Nem ritka, hogy vényköteles erős fájdalomcsillapító mellett valaki szorongásgátló szert is kap, nemcsak Amerikában, de nálunk sem. Sok esetben előfordul, hogy a beteg több orvost is felkeres – egymástól eltérő problémái miatt – és az orvosok az egymás által felírt gyógyszerekről nem tudnak, hacsak a beteg meg nem említi számukra...

Gyógyszerfüggőség, nyugtatók és a szorongásoldók - önnek videós üzenete érkezett

4. Paracetamol és az opioidok

A paracetamol a világon szinte mindenütt igen elterjedt vény nélkül kapható fájdalomcsillapító szer.

  • Előadódhat, hogy valaki két olyan fájdalomcsillapítót szed egyszerre, az "erősebb, hatékonyabb" fájdalomcsillapítás céljából, amelyek közül a másik (a vényköteles) opioidot, pl. kodeint, esetleg morfint tartalmazhat. A kétféle szer együttes hatása súlyos májkárosodást okozhat. (önmagában a paracetamol tartós szedése is májkárosító hatású egyébként).

Egy 2005-ben végzett amerikai vizsgálat szerint (University Of Washington Medical Center) az akut májkárosodásos betegek 38%-ánál kimutatható volt valamelyik fenti gyógyszer az okok között, és 63%-uk szedett egyidejűleg paracetamolt, és erős hatású opioid típusú fájdalomcsillapítót.

5. Köhögéscsillapítók és antihisztaminok

Egyes köhögéscsillapítóként forgalmazott szerek eleve tartalmaznak antihisztamin hatóanyagot is, és ha valaki egyéb ok, pl. szénanátha, pollen-allergia, asztma kezelésére antihisztamin készítményt is kap, akkor a hatás egyértelműen összegződhet.

Az antihisztaminok (a modernek már kevésbé) álmosító mellékhatással bírnak, tehát ez veszélyes lehet a két gyógyszercsoport együttes szedésekor, mert a gépjárművezetés, vagy veszélyes gépekkel kapcsolatos munkakör esetén jelentősen csökkentheti az éberséget. Ez az álmosság, csökkentebb reflexidő akár a gyógyszerbevételt követő napon is érezhető még.

Ez is érdekelheti:

Kövesse az Egészségkalauz cikkeit a Google Hírek-ben is!

Forrás: Medical Daily