Ezeket látta már?

Követhetőbb lesz a betegút - ezt ígéri Dr. BetMen, az új betegút-követő rendszer

Dr. BetMen betegút-követő rendszer

Fontos egészségügyi megállapodást kötöttek a jobb orvos-beteg kommunikáció és az egészségügyi intézmények érdekében.

A felhasználó szakemberek és páciensek visszajelzései alapján fejlesztették és fejlesztik tovább a Magyarország e-egészségügyi rendszeréhez, az EESZT-hez kapcsolódó digitális betegút-menedzsment rendszert, a Dr. BetMent - számolt be az Infostart a Roche sajtóközleményéről.

Az újító internetes applikáció, amelynek első verzióját a Roche Magyarország által alapított Magyar Személyre Szabott Egészségügy Fejlesztéséért Alapítvány (SzEFA) adományozta a magyar államnak, a jövőben újabb kórházak bevonásával, több betegségtípusra kiterjesztve fejlődik majd. A Belügyminisztérium (BM), az Országos Kórházi Főigazgatóság (OKFŐ), az öt érintett kórház és a SzEFA közös fejlesztés elősegítése érdekében együttműködési megállapodásokat kötött.

Többek között kezelési tervet, időpontfoglalási rendszert és konzultációs lehetőséget kínál majd a felhasználóknak, azaz a háziorvosnak, a szakorvosnak, az ellátásszervezőnek és a páciensnek az a webapplikáció, amellyel a jövőben tervezhetőbbé és követhetőbbé tehető a betegút az alapellátástól a szakorvosi kezeléseken át az utógondozásig, illetve a terápiák elemzéséig.

A Dr.BetMen digitális betegútmenedzsment rendszer olyan integrált megoldást kínál majd, amely a pácienst a teljes betegútján végigkíséri: lehetővé teszi a megelőzést, megkönnyíti a korai kezelésbe vételt, lerövidítheti és optimalizálja az egyes kezelési utak hatékonyságát, több szempontból is értékelhetővé téve azokat.

Horváth Zsolt, a Bács-Kiskun Megyei Oktatókórház vezető onkológusa azt mondta a projektről:

"A digitális betegútmenedzsment rendszer egyik nagy előnye, hogy a segítségével fel lehet ismerni a jó gyakorlatokat az ellátásban: azokkal, amelyek jobb eredményekhez vezetnek, frissíteni lehet a meglévő eljárásokat."

A vezető onkológus a kezdetektől részt vesz a projektben, szerinte a Dr.BetMen igen jelentős szerepet tölthet be a jövő hazai betegellátásában, mert csökkentheti az adminisztrációs időt, javíthatja a páciens és az egészségügyi szolgáltató kapcsolatát, tervezhetőbbé tenné az orvosi munkát és az emberi erőforrás-menedzsmentet, dinamikusabbá a szakmai erőforrások allokálását.

A korábbi fejlesztési időszak végén a megoldás első hivatalos verzióját a SzEFA 2021 decemberében adta át a magyar államnak, illetve az EESZT üzemeltetési feladatait akkor ellátó OKFŐ-nek.

"Az adományozással kötelezettséget vállaltunk arra, hogy a partnereinkkel közösen folytatjuk a szakmailag legmegfelelőbb, a felhasználók számára legalkalmasabb megoldás fejlesztését" - mondta Molnár-Gallatz Zsolt, a SzEFA alapítványi elnöke, aki a webalkalmazás nagy erősségének tartja, hogy a felhasználók a fejlesztési folyamatnak és a működési modell kidolgozásának egyaránt a részesei.

Az ebben a szellemben kidolgozott minden funkciós csomagot - a szakmai és technológiai validálás, valamint az EESZT-vel való egyeztetést követően - térítésmentesen adnak át a magyar államnak. A most megkötött együttműködési megállapodások lehetőségek teremtenek, hogy újabb intézmények és új szakterületek bevonásával történhessen meg a Dr.BetMen továbbfejlesztése - írják a közleményben.

Az Országos Korányi Pulmonológiai Intézettel történő együttműködésben a tüdőbetegségek korai felismerésének és diagnosztizálásának támogatása kerül fókuszba.

Az alkalmazás fejlesztésében a 2-es típusú diabétesszel és szövődményeivel összefüggésben például a Jahn Ferenc Dél-pesti Kórház és Rendelőintézet, valamint az Új Szent János Kórház és Szakrendelő is részt vesz, míg a központi idegrendszert érintő vérzéses vagy koagulációs eseményekkel kapcsolt kórképek utógondozásában az Országos Mentális, Ideggyógyászati és Idegsebészeti Intézet is együttműködik. Az alapítvány kuratóriumi elnöke azért is tartja kritikus fontosságúnak ezt a kooperációt, mert úgy véli, bármilyen informatikai megoldás akkor működőképes, ha az a felhasználók igényeinek, használati szokásainak és a szakmai elvárásoknak egyaránt megfelel.

„Fontos, hogy a digitális egészségügyi megoldások felhasználóbarát módon támogassák a szakmai munkát, ne növeljék a szakmai feladatok elvégzésének bonyolultságát, időigényességét” – hangsúlyozza az alap-és szakellátásért felelős főigazgató-helyettes az OKFŐ részéről.

Dr. Szondi Zita annak is kiemelt jelentőséget tulajdonít, hogy a páciens részt vesz a fejlesztési folyamatban, azt véleményével és tanácsaival segíti. Ezáltal ugyanis a beteg partnerré válik és egyben aktív résztvevővé saját egészségének menedzselésében: tisztában van vele, mikor mire kell készülnie, miközben folyamatos törődésben van része az ellátás során. Ez egy magasabb szintű bizalom kialakulását eredményezi, amivel párhuzamosan nő a rendszerszintű átláthatóság, a szervezhetőség, a tervezhetőség, ezek pedig összességében mindkét oldalon magasabb együttműködési hajlandósághoz vezethetnek.

Azzal, hogy az egészségügyi szakemberek és a páciensek közösen alakítják ki a hatékony betegmenedzsment és betegút szervezés/tervezés, követés és elemzés komplex rendszerét, a terápiás eljárások a kezelések közben is módosíthatók, így a páciens visszajelzései irányt mutathatnak a háziorvosnak és a szakorvosnak is.

A betegutak mentén megvalósuló ellátásszervezést tartja a modern, fenntartható egészségügyi rendszerek alapjának dr. Takács Péter egészségügyért felelős államtitkár, aki szerint ezen belül a betegek és az egészségügyi dolgozók felhasználóbarát digitális támogatása a betegutak tervezésében és nyomon követésében, napjaink egyik leginnovatívabb területe.

„Egy ilyen betegutakra épülő, ellátásszervező szolgáltatáscsomag eredményesen tud integrálódni a hálózatot és alapot, valamint innovatív funkcionalitásokat biztosító EESZT-be, amely nagyon magas biztonsággal köti össze az egészségügyi ellátás szereplőit” – teszi hozzá az államtitkár.

Az e-health fejlettségi szintjét tekintve Magyarország jelenleg is kiemelkedik az európai mezőnyből, és dr. Takács Péter elmondta, hogy az ágazatvezetés továbbra is elkötelezett híve a hazai egészségügy digitális fejlesztésének és új, előre mutató megoldások bevezetésének. Az egészségügy megújítása, fenntartható alapokra helyezése, a hatékonyan működő, minőségorientált, betegközpontú és a prevenciót támogató egészségügyi rendszer létrehozása a legfontosabb kormányzati célkitűzések között szerepel.

Ezen törekvésekhez jól illeszkedik az univerzálisan használható, több ellátási területet lefedő Dr. BetMen szolgáltatáscsomag, amely jelentős előrelépést jelent egy olyan dinamikusan működő, átlátható egészségügyi ellátórendszer felé, amelyben a szakmai protokolloknak megfelelő betegút folyamatok úgy valósulnak meg, hogy figyelembe veszik az adott személy egyedi egészségi állapotát és bevonják őt a folyamatba.

"A digitális egészségügyi stratégia kéz a kézben jár az egészségügy szakmai stratégiájával és támogatja a nemzeti és az uniós szintű szakmai célok felhasználóbarát megvalósulását" - tette hozzá Dr. Kádár Magdolna a Belügyminisztérium Egészségügyi Államtitkárságának Egészségügyi Fejlesztéspolitikai Főosztályának vezetője.

A Dr. BetMen mint az EESZT egyik beépülő szolgáltatáscsomagja, a felhasználók bevonásával, valós igényekre épülő fejlesztési folyamatot valósít meg.

"Az egészségügy digitális fejlesztése folyamán kiemelten fontos, hogy ne párhuzamos rendszerek jöjjenek létre, ezért a Dr. BetMen integrációja során össze fog kapcsolódni azokkal az ágazati rendszerekkel és eszközökkel, amelyek biztosítják az állampolgári EESZT hozzáférést és a digitális időpontfoglalást. Az integrált megoldás jelentősen növeli a betegutakhoz kapcsolható strukturált adatok minőségét és mennyiségét, támogatva az erre épülő adatvezérelt egészségügy kialakítását és a betegellátás színvonalának további emelését."

<KÖVETKEZŐ CIKK>

BetMen: így segít a magyar e-egészségügyi rendszernek

Mi a Tünetkereső? Ingyenes tünetellenőrző, ami percek alatt segíthet beazonosítani a problémáját!



Forrás: Infostart
Google Hírek ikon
Adja hozzá a Híreket a Google hírfolyamához