Ezeket látta már?

Orvos-beteg találkozás: érződik a válság, ez a nagy helyzet hazánkban

egészségügy, magánezgészségügy, állami egészségügy,  co-payment, magánszolgáltatók

13 perces vizetekről számolnak be az állami ellátást igénybe vevő betegek.

Az állam még az idén co-paymenttel fog beszállni a magánszolgáltatók által kínált járóbeteg-szakellátásba, ami fel fogja lendíteni a szektort, ahol már érződik a válság hatása. Mindez azon a háttérbeszélgetésen hangzott el, ahol a Prémium Egészségpénztár felmérését mutatták be - írta meg a Medical Online.

Számokban is megmérték: itt a járóbeteg-szakellátás fogyasztási indexe

A betegek szemüvegén keresztül megvizsgálva a járóbeteg-szakellátás minőségét, betegellátási indexet állapították meg a felmérés adatai nyomán. Rámutatak: közel azonos mértékben elégedettek a betegek ezzel a járóbeteg-szakellátással a két szektorban.

A Prémium Egészségpénztár reprezentatív felmérése szerint

  • a közfinanszírozott járóbeteg-szakellátás indexe 71,
  • míg a magánellátásé 84 pont lett.

Erdős Attila, a Prémium Egészségpénztár igazgatótanácsának elnöke a részleteket ismertetve beszámolt róla: ezer páciens adott választ 40 kérdésre a rendelőkben az elmúlt hat hónapban szerzett élményeiről. Ezek alapján összegezték a hozzáférést, az ellátással való elégedettséget és az azt követő complience-t. A 100 pontos skálán megjelent a diagnosztikához való hozzáférés és az azzal való elégedettség értékelése is.

Időpontfoglalás: a hozzáférési index 56 lett az állami szektorban

  • Itt a páciensek 11 százalékának nem volt lehetősége időpontfoglalásra,
  • 26 százalékuk 1-2 héttel,
  • 36 százalékuk pedig sokkal későbbre kapott időpontot, mint szeretett volna.
  • Az időpontra előjegyzettek 40 százaléka több mint fél órát várt az orvossal való találkozásra.

Ezzel szemben a magánrendelőkben

  • mindössze a betegek 1 százaléka nem tudott előre bejelentkezni,
  • 9 százalékuk 1-2 héttel,
  • nyolc százalékuk pedig sokkal többet várt az ellátásra, mint szeretet volna,
  • 30 percnél többet a páciensek 8 százaléka töltött a váróteremben

Az orvos-beteg találkozás, az ellátás minőségének indexe

  • az állami rendszerben 71,
  • a privát szolgáltatók esetében pedig 84 lett.

A segítőkészség, a visszakérdezés lehetőségének érzékelése mellett az anamnézis felvételének alaposságát is vizsgálták.

  • Míg a közfinanszírozott rendelőkben a betegek 30 százaléka érezte úgy, hogy az orvos nem vett fel kellően részletes anamnézist,
  • ugyanez az arány a privát szektorban 16 százalékos volt.

A páciensek 30 százaléka szerint az állami ellátás során nem, vagy csak nagyon felszínes fizikai vizsgálat történt, a magánrendelőkben 16 százalék észlelte ugyanezt.

Diagnosztikai index

  • Az állami ellátás diagnosztikai indexe 67,
  • míg a magánellátásé 82 pontos lett.

Az orvossal való találkozást követő diagnosztikai vizsgálatok szervezésekor

  • az állami szektorban a betegek 70 százaléka kapott segítséget,
  • a magánellátásban ugyanerről 63 százalék nyilatkozott hasonlóan.

A közfinanszírozott ellátást igénybe vevő betegek kilenc százalékának a háziorvos segített ebben, a fizetős diagnosztikát igénybevevőknél ez az arány 10 százalékos volt. A leletkiadásban hajszálnyival jobban teljesítettek a magánellátók (2-3 nap), de az állami intézmények sem maradtak el sokkal: átlagosan 4-5 napon belül itt is hozzájutottak a páciensek a kórlaphoz.

"Nem találtunk lényeges területi eltéréseket az értékelés során – mondta Erdős Attila, aki összegezve megállapította: a vizsgálat eredménye szerint:

  • mindkét szektorban a hozzáférési index lett a legalacsonyabb,
  • ezt követte szolgáltatási mutató,
  • míg a legmagasabb indexet a complience érte el.

Betegútmenedzsment: csak a szervezett együttműködés jelent megoldást

Hiánypótló a felmérés, mert a korábban rendszeresen közzétett egészségügyi fogyasztói index 2018-ban jelent meg utoljára – mondta Kincses Gyula, a Magyar Orvosi Kamara elnöke a felmérést értékelő szakértői kerekasztal mellett. Úgy vélte, az adatok azt támasztják alá, hogy a magánellátás eseti ellátások tömegét nyújtja, de nem áll össze rendszerré, hiszen nincs lehetőség betegútmenedzsmentre. Ezért is kellene megteremteni a két szféra együttműködését. Hasonlóan vélekedett Rékassy Balázs egészségügyi szakértő is.

Évtizedes várakoztatási szokásokat kell legyőzni az állami rendelőkben – emelte ki Kirschner András, a SWISS Medical Zrt. ügyvezetője, akit nem lepett meg, hogy a hozzáférési index jobb eredményt mutatott a magánszektorban. Ugyanakkor kiemelte:

"A betegek orvos iránti bizalma mindkét szegmensben magas, ami nem meglepő, hiszen 95 százalékban ugyanazokkal az orvosokkal találkoznak."

Közelharc a vizitidőért

Felhívta a figyelmet viszont arra, hogy bár a magánellátóknál a legtöbb orvos „közelharcot vív” azért, hogy 30 perces viziteket tarthasson, mégis csupán 18 percet tölt a beteggel, ami közel hasonló az állami szektorban detektált 13 perchez.

"A Covid nyomán bevezetett átlagfinanszírozás lehet a kulcsa, hogy 13 perces vizetekről számolnak be az állami ellátást igénybe vevő betegek, hiszen a 20 százalékos teljesítményesés arra is utal, hogy kevesebb vizsgálatot kell elvégezni ugyanannyi idő alatt" – jegyezte meg Sinkó Eszter, a Semmelweis Egyetem Egészségügyi Közszolgálati Karának dékánhelyettese, emlékeztetve, hogy néhány évvel ezelőtt még jogszabályba kellett foglalni az 5 perces szabályt.

A figyelmet arra hívta fel, hogy míg a szolgáltatások értékelésében nincs nagy különbség, a diagnosztikai és a hozzáférési indexben viszont igen, és arra is, hogy lehet, hogy a complience rövid távon jó, azonban a tapasztalatok azt mutatják, hogy hosszú távon már nem működnek együtt a betegek a terápiával.

További részletek a Medical Online oldalán.

Olvasta már?

Kövesse az Egészségkalauz cikkeit a Google Hírek-ben, a Facebook-on, az Instagramon vagy a Twitter-en is!

<KÖVETKEZŐ CIKK>

Magánegészségügy: sokkal többet várnak az emberek a jó orvosi ellátásnál

Forrás: Medical Online
Google Hírek ikon
Adja hozzá a Híreket a Google hírfolyamához